Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoopadvies vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoopadvies vakantiefiets

Beste forummers,

Voor dit forum ben ik nog heel nieuw, ik wil graag met een goede fiets op vakantie en zou jullie om een paar adviezen willen vragen:

1, Ik ben uitgebreid aan het rondkijken geweest naar fietsen om mee op vakantie te gaan en om in de omgeving mee te kunnen touren en waar ik ook zo nu en dan eens mee naar mijn werk kan gaan in een sportieve bui. Ik ben van plan de fiets voor 90% op asfalt te gebruiken en zal op vakantie het een en ander aan bagage mee willen nemen (tent, kleding enz.) maar geen gigantische hoeveelheden. Mijn voorkeur gaat uit naar 28" wielen, Deore LX of ongeveer gelijkwaardig versnellingssysteem, Magura remmen. Een verende voorvork is een pré, maar ik wil wel graag lowriders kunnen gebruiken. Let wel: dit zijn allemaal voorkeuren, en dus geen vereisten. In eerste instantie was mijn oog gevallen op een Batavus Kayenta, maar toen ik mijn blikveld iets verruimde bleken er merken te zijn als Cube en Fahrradmanufaktur die op het eerste gezicht veel betere fietsen afleveren voor wat ik wil. Ik kwam ook Santos tegen en zou die liefst meteen bestellen, maar helaas valt dat buiten mijn budget, ik wil maximaal ongeveer 1000 euro uitgeven. Ik heb nu de Cube Delhi op het oog. Heeft iemand ervaringen met die fiets en kan iemand mij tips geven of ik op de juiste weg zit en/of welke alternatieven ik kan overwegen? Of moet ik misschien niet zeuren en toch gewoon 500 euro meer uitgeven aan een Santos?

2. Ik heb hier een nog vrij jonge fiets staan van Matra, een goedkope importeur, met Shimano Altus versnellingssysteem, standaard V-brakes en een straightforward alu frame. De ketting en tandwielen zijn in matige tot redelijke staat van dienst. Een optie zou kunnen zijn om deze fiets te ontdoen van alle Altus onderdelen en er een nieuw versnellingssysteem op te zetten. Ik heb niet veel ervaring met knutselen aan fietsen maar ben redelijk handig en zie wel een uitdaging hierin. Is dit enigszins haalbaar of is het onbegonnen werk? Welke voor- en nadelen zouden aan deze benadering kunnen zitten die ik nu nog niet zie?

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Met vriendelijke groet,
Matthijs Wolthers

Hier is al heel vaak over geschreven. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je heel veel vinden. Als je weinig ervaring hebt is het geen slecht idee nog te wachten, en voorlopig een keer met je bestaande fiets te gaan. Laat hem een goede beurt geven bij de fietsenmaker, en ga geen al te dolle tocht maken. Het alternatief zou zijn een goede tweedehands Koga of zo te kopen. Daarvan staan er vaak veel te koop op marktplaats. Als je nu al ongeveer 1000 euro wilt uitgeven, dan zou ik altijd gaan voor de Fahrrradmanufaktur T 400.
Ik zou geen verende voorvork willen - als je meer comfort wilt zou ik brede banden monteren zoals de Schwalbe Big Apple. Zie het onderzoek van de fietsersbond.
Als je echt flink in de buidel wilt tasten, dan zou ik toch allereerst aan een echt maatframe denken (een goede pasvorm geeft veel comfort), en als je dan nog geld overhebt een Rohloff naaf ipv derailleurs.
Maar gebruik eerst maar eens de zoekfunctie.
Wim

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken bij een paar echte specialisten op gebied van Vakantiefietsen. Mensen die je eerst een advies geven en de tijd voor je nemen. Een fiets moet ook op maat zijn voor je, dus is een fietsenhandelaar die je op een pasfiets zet een vereiste.
Helaas zijn er teveel fietsenhandelen die je een fiets willen aanpraten die zij graag kwijt willen.
Betere fietsenzaken voor vakantiefietsen zijn o.a.
Snel in Utrecht;
De Vakantiefietser in Amsterdam;
Van Herwerden in Voorburg;
Vittorio in Heerhugowaard;
Bike4travel in Rotterdam;
Recycle in Wageningen.
Vraag altijd een second opinion!
Hoi,
ad 1. Als je graag naar het oosten fietst zou ik eens gaan kijken bij Recycle in Wageningen. Als je Graag naar het westen fietst ga dan eens naar Sneltweewielers. Bij beide zaken kun je een keur van standaardframes naar wens al dan niet goedkoop en al dan niet als standaard pakket laten opbouwen. Grootste voordeel is dan dat je een fiets hebt die je goed zal passen omdat deze zaken (net als de andere die Bert opnoemt) zullen zorgen dat de maatvoeringen kloppen en dat je evt zonder zwaar morren terug kunt komen als er iets niet lekker zit.
Als bepaalde onderdelen van je Matra je er bevallen (het zadel bv) dan kun je die gewoon meenemen naar de nieuwe fiets. Snel heeft meer keuze, maar als je vaker in Wageningen komt dan in Utrecht is dat ook een overweging. Maar 1000 euro is dan krap.
ad. 2. Nee, lijkt me eerlijk gezegd niks. Altus onderdelen zijn op zich prima, tenzij ze verwaarloosd en/of versleten zijn. Vervangen van de hele toestand is een project op zich wat zich naar mijn bescheidenheid voor een zulk goedkoop frame niet loont.
Leon

bert sitters schreef:Bike4travel in Rotterdam;
Bike4travel in Capelle aan de IJsel.
Ter verbetering.

Inderdaad, ze zijn verhuisd en ze zitten nu net op de grens tussen Capelle en Rotterdam. Het postadres is echter Capelle.

Hoi Matthijs,

Ik heb een Intersens fiets, Deore afgemonteerd en met een verende voorvork en zadelpen. (zie: http://www.targetbikes.nl/Intersens/int ... rsport.htm)
Heb er nog voordragers op laten zetten en ik was voor ongeveer 700 euro klaar.
Vorig jaar de eerste vakantie ermee gemaakt (ongeveer 850 kilometer gefiets) en hij is goed bevallen.
Ik vind het dus een goede fiets om mee te beginnen, maar misschien denken anderen er hier wel heel anders over.

Groeten Ruud[/url]