Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nokia lumia navigatie - Forum Wereldfietser

Nokia lumia navigatie

Komende zomer ga ik met mijn vrouw op fietsvakantie. Omdat het voor haar voor het eerst is, wil ik niet te veel foutrijden. Daarom wil ik voor het eerst gebruik gaan maken van fietsnavigatie naast kaartmateriaal. Ik heb een Nokia Lumia 930, een Windows Phone dus. Standaard zijn daarvoor de Nokiakaarten beschikbaar, maar vlg mij alleen online. Bestaat er software voor mijn Nokia waarbij ik offline van fietsnavigatie van Sneek naar Praag gebruik maken kan?
Ik heb op mijn Lumia 640 Mapfactor GPS navigation geïnstalleerd. Je kunt kaarten downloaden en offline navigeren fiets/auto/etc. Gratis app.

succes,
Patrick
Dank je Pat,

Kan ik er dan ook de track van de fietsroute naar Praag opzetten?

Ik ben trouwens niet bar handig en zou graag ergens een soort handleiding vinden. Die vind ik wel voor app's op iphone en android, maar niet op windows. Nu heeft mij vrouw wel een iphone, maar die wilde ik liever niet gebruiken.
Heb je al eens een dagje in eigen land getest met je telefoon als navigatie? En dan vooral qua battery-life? Dat kon nl wel eens tegenvallen.

Voor een korte fietstocht is eea veelal wel bruikbaar. Voor een avontuur als dit zou ik adviseren toch zeker naar een 'dedicated device' te kijken. En da's minder kostbaar dan je zou denken. Mag ook best een tweedehands toestel zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats naar een etrex Hcx: voor 60 a 70 euro ben je klaar. Vervolgens de gratis www.openfietmap.nl erin en je kunt aan de slag.

Je route kun je voorbereiden via Garmin Basecamp. Wil je dat wat sneller onder de knie krijgen dan kun je aanschaf van m'n cursus DVD overwegen; maar je hebt nog even de tijd.
MrGPS, dank voor je reactie.
Ik heb voor in mijn stuurtas - van eerdere fietsreizen - een powerbank van 20.000 ampere, waarmee ik hem zomaar tig keer kan opladen. Omdat we dit keer niet kamperen is er elke nacht gelegenheid genoeg tot opladen.

Binnen NL heb ik al wel eens een route uitgestippeld en die op mijn toenmalige iphone gereden.

Geeft het problemen om op mijn Lumia de track naar Praag te zetten en die te volgen? afgezien van het batterijverbruik dan, want dat is geen punt vanwege mijn powerbank.
Zo'n powerpack is natuurlijk een mooie oplossing.

Ik heb zelf geen ervaring met windows phone en weet ook niet of er geschikte software voor is.

Waar je mee te maken hebt:
- de meeste navigatieapps zijn niet bruikbaar, danwel omdat er geen viapunten in kunnen, danwel omdat de kaarten onvoldoende dekking bieden (de meeste apps/kaarten zijn gericht op autonavigatie en zullen daardoor bijv vrijliggende fietspaden niet kennen).
- alternatief is dat het gebruik van een 'track'; een 'broodkruimelspoor' dat los staat van de kaart. Dan moet je die track natuurlijk wel eerst hebben/ontwerpen. Ook daarvoor zou je overigens basecamp met open fietsmap kunnen gebruiken
- en tot slot wil je offline kunnen werken en dus je kaarten tevoren kunnen downloaden.

Binnen android wordt hiervoor vaak OSMand gebruikt. Je zou op zoek moeten naar een equivalent daarvan.

Heb even kort gezocht en kom wel een optie tegen die lijkt te voldoen: http://appcrawlr.com/windows/outdoor-navigation

Dat zou je althans eens kunnen proberen.
Dank je,
Ik zal eens gaan prutsen.

Misschien hebben anderen ook nog een idee. Ik zal vast niet de enige zijn die een Nokia Lumia heeft? Ik vind het ideaal: gewoon je eigen windows 10 omgeving. Al zijn er natuurlijk wel minder apps voor.
Ik heb ook een Lumia 930 met W10 en gebruik GeoGps app.
https://www.microsoft.com/en-US/store/a ... BLGGH188H2
Tot nu toe heel tevreden. Je kan OSM/ OFM offline synchroniseren en tracks en routes importeren. Handiger en makkelijker dan Garmin (eigen mening).

Voor stroomvoorziening gebruik ik e-werk/Son naafdynamo combo. Geen bufferaccu nodig. (scherm continu aan, 4G aan, wifi/BT uit). Als ik met 90% opgeladen batterij vertrek na 4 uur fietsen met gem. snelheid van 18 km/u is de batterij nog steeds op 90%.
App is prijzig (eur 10) maar je hebt een week trial om te testen en spellen. Er komen continue nieuwe updates en de ontwikkelaar is snel met antwoorden etc.
Ik vind het geen slecht idee om een dedicated device te gebruiken. Ben ook van plan om een Lumia 435 te kopen enkel voor navigatie. Nieuw is te verkrijgen voor eur 65. 8gb opslag+extra SD slot. Kan W10. Kleinere scherm+lager resolutie =minder stroomverbruik!
Grum, dank voor je reactie.

Wat is een dedicated device?
Aart Veldhuizen schreef:Grum, dank voor je reactie.

Een apparaat wat gemaakt is om alleen deze functie te bieden. In dit geval dus navigatie.
Sorry, ik bedoelde aparte toestel die enkel voor navigatie wordt gebruikt.
Wij hebben hier ook Lumia's thuis. De standaard navigatie is juist wel te gebruiken offline mits je de kaarten gedownload hebt, dat is een voordeel.

De standaard navigatie is dan echter weer bedoeld voor ofwel lopen, of auto. Voor de fiets heb ik het nog niet echt uitgeprobeerd. Ik denk echter wel dat zo'n app die hierboven door Grum genoemd is wat fietsspecifieker kan werken. Voor het bedrag wel de moeite waard denk ik.

Voordelen van een fietsspecifiek navigatieapparaat zoals een Garmin, Teasi, Bryton etc. is dat ze meestal goed te bevestigen zijn op het stuur, spatwaterdicht zijn voor in de regen en redelijk lang op de accu meegaan. Kost niet de wereld, maar 100 euro ben je al snel kwijt. Ik heb zelf een Bryton waar ik mijn fietsroutes mee log, ik gebruik het niet vaak voor navigatie.
Voor de fiets heb ik het nog niet echt uitgeprobeerd.
CycleTracksGPS is een fiets specifiek WP app die perfect werkt met microsoft offline maps:
https://www.microsoft.com/en-US/store/a ... ZDNCRFHZJJ wel beperkt tot wegennet..

Voor bevestiging op de fiets gebruik ik quadlock:
http://www.quadlockcase.com/products/bike-mount

En als het regent, gebruik ik...... Durex! :P ... werkt prima!
Ik heb hem altijd heel gewoon in mijn kaarthoes op mijn stuurtas. Door het plastic heen kan ik hem dan toch goed bedienen.