Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een fietsvakantie door Denemarken in 1958 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een fietsvakantie door Denemarken in 1958

Geweldige serie foto's uit een voorbije tijd. Het aardige van deze serie is dat dit nu eens niet de stereotiepe kiekjes zijn met geposeerde mensen en onscherpe landschappen. Je kunt wel zien dat er over elke foto qua compositie goed is nagedacht. Dat moest ook wel, want foto's maken in die tijd deed niet iedereen en was bovendien een duur grapje. En een rolletje van 12 was natuurlijk ook zo vol...
Zo'n serie geeft ook weer veel om over na te denken: Wat voor onderneming was het wel niet in 1958 met trein/fiets en tent naar het buitenland, zonder alle moderne middelen en info van nu? En... wie konden er eigenlijk op vakantie? Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen hoe dat ging en hoe je dat toen moest aanpakken.

De route heb ik met Google Maps en Streetview ook gevolgd. Met Google Afbeeldingen zijn sommige locaties inderdaad moeiteloos te vinden. Heel mooi om te doen!! Bedankt voor het delen!

Mvg,
Martin Willems/Emmen
Prachtig dat je dit deelt. Het biedt niet alleen een inkijkje in het verleden, maar ook een ander perspectief op onze eigen tijd.

Een fietsvakantie naar Denemarken moet voor die tijd ook tamelijk ongebruikelijk zijn geweest, of ik vergis ik me daarin?
Geweldig! Dank je voor het delen.
Als Denemarkenfan met heel veel plezier bekeken. Ik ken alle plekken waar je vader is geweest. Echt gaaf om te zien.
Mooi dat je dit met ons wil delen Martin.
Je hebt het fietsen en de nauwkeurige verslaglegging daarvan met de paplepel mee gekregen denk ik.

Bij mij was dat toch anders ,mijn ouders deden alles met de bromfiets ( solex , eitje) ook leuk hoor.
Natuurlijk ,moet je gewoon doorgaan met fietsen! Zeker op jouw leeftijd :wink:

Mijn vrouw en ik vertrekken binnenkort naar Cuba om daar een maand te fietsen, heerlijk?
Het is natuurlijk wel heel fijn als je partner hier ook erg van houd :D

Ik ben kort geleden 68 jaar geworden en nog lang niet van plan om op te houden met fietsen en reizen.
Voor Martin en alle andere lezers veel gezondheid en een goed 2016.
Dirk
Hallo Martin,

Bedankt voor het delen van die foto's uit 1958. Ik vind ze erg mooi.

MVG,

Johan
Grensfietsen schreef:Geweldige serie foto's uit een voorbije tijd. Het aardige van deze serie is dat dit nu eens niet de stereotiepe kiekjes zijn met geposeerde mensen en onscherpe landschappen. Je kunt wel zien dat er over elke foto qua compositie goed is nagedacht. Dat moest ook wel, want foto's maken in die tijd deed niet iedereen en was bovendien een duur grapje. En een rolletje van 12 was natuurlijk ook zo vol...
Zo'n serie geeft ook weer veel om over na te denken: Wat voor onderneming was het wel niet in 1958 met trein/fiets en tent naar het buitenland, zonder alle moderne middelen en info van nu? En... wie konden er eigenlijk op vakantie? Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen hoe dat ging en hoe je dat toen moest aanpakken.

De route heb ik met Google Maps en Streetview ook gevolgd. Met Google Afbeeldingen zijn sommige locaties inderdaad moeiteloos te vinden. Heel mooi om te doen!! Bedankt voor het delen!

Mvg,
Martin Willems/Emmen
M'n vader was een verwoed amateur fotograaf met eigen doka thuis. Tja, vroeger was fotograferen een dure hobby, maar hij had een eigen zaak aan huis. Verder was hij secretaris van de Algemene Bond van Amateur Fotografen Verenigingen, op de onderstaande foto (uit 1953!) staat hij geheel links en hij gebruikte een Oost-Duitse 'Exakta' spiegelreflexcamera voor kleinbeeldfilms, wat je aan zijn buik ziet hangen. Al zijn fotospullen heb ik nu in bezit. Bij diverse fotowedstrijden heeft hij enkele prijzen gewonnen.
Bovendien was er in Hilversum, maar 7 kilometer van zijn woonplaats vandaan, een Deens reisbureau gevestigd en een reis was zó geboekt. Lang daarvoor, heeft hij ook nog een fietstocht in 1937 naar Parijs ondernomen. Hij heeft nog nooit een auto gehad.
En ik heb vroeger (vanaf 1969) ook zonder internet verre reizen kunnen boeken en ondernemen. Amper 21 jaar oud en ik heb al door Amerika gefietst. Daar zijn reisbureau's toch voor, vooral bij Lissone Lindeman. En toen de NS nog een echt spoorbedrijf was, kon men aan het loket eenvoudig een internationaal ticket kopen. Op Schiphol kon ik ter plekke een vliegticket kopen, fiets gratis mee en dan zo opstijgen! Alsof men het is verleerd....

Afbeelding

Nog hieronder mijn vader in actie als fietsliefhebber, Belgische Ardennen in 1951 (vanuit zijn 'Exakta' op statief).

Afbeelding