Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Alien schreef:
Wim schreef:Zodra je ook over kleine weggetjes en bospaadjes wilt rijden heb je bredere banden nodig, […]
Dus ik doe onmogelijke dingen? Cool!
Onmogelijk is niets, er zijn zelf mensen die met een koersfiets allerlei stuntje doen, maar dat maakt van de koersfiets daarvoor nog niet de meest logische of beste keuze. En let op met het projecteren van je waarschijnlijk uitstekende evenwichtsgevoel op anderen.

Renaat
Ik heb een Genesis CdA10. Lijkt me redelijk te voldoen aan je eisen. De geometrie is nog behoorlijk sportief, banden tot 45 mm vormen geen probleem (ik heb zelf 35mm + spatborden erop staan, dat is nipt, maar werkt net met Kojaks). Dankzij de ruim bemeten banden is het een best wel comfortabele fiets en de voorvork is naar mijn gevoel ook vrij goed in dempen.

Ik heb er recent +400 km op 24 uur mee gereden met een tubus tara vooraan en wat bagage, dat ging prima. Genesis maakt erg weinig reclame voor hun cda en na wat testen denk ik dat ze anders heel wat minder van hun duurdere modellen zouden verkopen. (ik kocht hem online voor +/- 700 euro, thuis geleverd). De enige aanpassingen die ik deed voor de race waren: ligstuurtje, tubus tara, brooks, shutter precision naafdynamo + lichten en een niet noodzakelijke (eerder toevallig op een koopje gebotste) upgrade naar TRP hy/rd remmen.

Check zeker ook de GT Grade Alloy die ook heel wat positieve commentaren krijgt en ook erg goedkoop is. Een santos ombouwen lijkt me in dit geval echt niet nuttig, dan kan je beter kijken naar alternatieven die gebouwd zijn voor wat je wil doen.

Ben je niet bang van carbon, dan kan je ook de Genesis Datum eens bekijken.
Gezien je toch geen dingen als een tent e.d. van plan bent mee te nemen, zou ik op een racefiets kiezen voor iets als het volgende:

Afbeelding
Indien het plaatje niet werkt.

In een paar kleine frametassen kun je uiteindelijk vrij veel wielerkleding en eet reserves kwijt. En kun je tenslotte gewoon je huidige racefiets voor gebruiken zonder problemen.

Of je al dan wel dan wel niet van het asfalt af wilt is uiteraard een tweede. Maar is naar mijn idee zeer zeker geen must. Zat mensen die zonder problemen Nederland - Italië fietsen op goed berijdbare wegen met de racefiets.
De 622-38 Compass Barlow Pass weegt 359 of 390 gram, afhankelijk van de uitvoering. Dat kun je toch niet echt zwaar noemen. Ze zijn dacht ik met de juiste velgen ook nog eens geschikt voor tubeless montage.
Wim schreef:De 622-38 Compass Barlow Pass weegt 359 of 390 gram, afhankelijk van de uitvoering. Dat kun je toch niet echt zwaar noemen. Ze zijn dacht ik met de juiste velgen ook nog eens geschikt voor tubeless montage.
In vergelijking met een gemiddelde band op een racefiets zijn dat soort gewichten aan de extreme kant. Zeker als je na gaat dat je er toch nog altijd 2 nodig zult hebben. En een standaard setje banden van 2x 210 - 250 je zult plaatsen op ca. 420 - 500 gram in totaal.

Dan is dit nu bijna één band :p. Uiteindelijk is het buiten wedstrijd setting allemaal niet zo interessant hoe snel je uiteindelijk boven komt, maar denk ik wel dat indien de TS zich zal beperken tot asfalt of in ieder geval bestraat veel meer dan 28 mm overkill is.
De 35 mm Compass Bon Jon Pass weegt 303 of 355 gram, en is tubeless compatible (de 38 mm niet). Het gewichtsverschil met een smalle band is daarmee verwaarloosbaar, en irrelevant. Ik heb zelf 35 mm Pasela's op mijn oude veldrijfiets en dat is behoorlijk wat comfortabeler dan de smalle echte koersbandjes. Met 35 mm kom je op veel bospaadjes nog wel weg.
Gezien de vele reacties al, blijkt wel dat er veel te kiezen is. Om je nog wat beter, gerichter advies te kunnen geven, zou je je wensen nog wat nader kunnen specificeren. De Santos Travelmaster is een prima reisfiets, maar volgens mij niet hetgeen wat je zoekt. Dan zou ik persoonlijk verder kijken naar de cross- of race lite. Volgens mij zijn deze wel een tikkeltje duurder.

Betaalbare opties zijn onder meer de fietsen van Thorn en Genesis, maar ook Kona en Surly (Cross Check en misschien zelfs LHT) zijn interessante opties. M-Gineering maakt natuurlijk prachtige fietsen, maar ook prijzig en lange levertijd. Maar goed, dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Andere suggesties (en volgens mij nog niet genoemd): Van Herwerden Roadmaster, Salsa Fargo, Van Nicholas Yukon/Amazon.

Zelfs heb ik een Van Nicholas Yukon. Uitermate geschikt om lange afstanden te fietsen, met of zonder tassen. Comfortabel en behoorlijk breed inzetbaar. Offroad - mits niet te gek - is geen enkel probleem. Tassen tot 10-12 kilo kan-ie eveneens prima handelen. Zogezegd een fijne fiets en wellicht het overwegen waard. Hieronder een plaatje.

Succes met je keuze!

Afbeelding
Dank voor alle reacties tot nu toe!

Hierbij wat meer uitleg over hoe ik mijn fiets reis en bijbehorende fiets zie: Ik wil graag een houding die in de buurt komt van mijn Pinarello Paris. Ik denk aan 28mm banden - wellicht iets breder (?') maar denk dat dit moet kunnen. Vooral over asfalt maar wil niet in paniek hoeven raken als er even een gravel pad ligt. Ik ga overnachten in pensions, hotels, etc. Ik fiets naar Venetie waar ik in 2000 getrouwd ben. Vrouw en dochter zal ik daar treffen.
Dit is de (concept) route:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hxmfkydaolzvzncg

Ik begrijp dat jullie de Santos TM wat zwaar en lomp vinden als ik het over "race" heb....Van Santos is dit echter de enige optie als ik en een derailleur en een racestuur wil. De racelite heeft Rohlof en de andere typen hebben beperkingen vwb de remmen (lees: kan niet met racestuur).
Ik ben bij Santos geweest en vind de frames er mooi uitzien. Verder is Robbert (de oprichter) een leuke enthousiaste kerel...geen argument maar heb er wel wat mee...
Aan de zware kant dus.... zit wat in...Wel robuust..

De Cyclocrosser is wellicht idd wat nerveus....

@Derdekeer: De Trek fietsen spreken me niet zo aan. Qua fietsreis denk ik dat ik redelijk in de buurt met jouw fietsreis zit; wellicht iets minder km's. Idd is het een behoorlijke uitgave voor een "eerste experiment"; Ik ga niet voor rohlof maar kosten zullen wel 2000-2500 zijn... Anderen geven dat weer uit voor een vliegticket tijdens een (mini)sabatical......

@inge1(e.a): Waar wordt die Thorn in NL verkocht? Ziet er wel wat "tradioneel" uit..

@Jumbo: een hele mooie optie...

@heligek/DennisM: Zal eens bij de fietsvakantiewinkel in AMS kijken naar de "VanNic"

Dan over de remmen op een frame met nokken icm raceshifters: Ik hoor geen enthousiasme over de travel agents..(de adapters) - Cantilevers dus.
Wat zijn de beste? Avid Shorty's?

(Wim - dank voor de inzichten)

Verdere adviezen?

VanNic of de bulls zijn dus wat minder lomp dan de TM? Ik zie dat op de VanNic gewone remhoeven zitten - ook handig...
De Cyclocrosser te nerveus....Die gedachte laat ik denk ik varen....
Thorn wordt verkocht door Marten - m-Gineering
@DennisM; de Yukon is toch ook 'maar' tot 28mm banden? Of past er iets breder op?
Ik vind die Nicholas een mooie fiets - 28mm is ook wel ok.
@Dennis - zeg je nu max 10-12 kg? dat is niet veel...
Twee zijtassen moet toch kunnen? Dat zal dan wrs meer worden dan de 12 kg...(?)

Danwel de Santos TM, VanNic of evt. de rose...

De VanNic is wel wat duur...
Georg schreef:@DennisM; de Yukon is toch ook 'maar' tot 28mm banden? Of past er iets breder op?
Klopt. Ik zou ook niet breder willen, overigens. Prima zo.

@CoureurAW: vergis je niet, 12 kilo is veel gewicht. Zeker als je geen kampeerspullen (tent, slaapzak, etc.) meeneemt. Bij meerdaagse tochten zit ik over het algemeen (ruim) onder de tien kilo.

En natuurlijk kun je meer meenemen, maar het zal de rijeigenschappen vermoedelijk niet ten goede komt. De VN Amazon is dan een betere keuze.
Ik kan je zeker in dit segment van Herwerden van harte aanbevelen. Ze hebben een enorme passie voor staal én voor randonneurs. Hier staat de eigen Roadmaster serie pal naast het volledige Santos assortiment én de nieuwe Specialized Awol serie van staal. Je kan er bovendien volop proefrijden, je zéér vakkundig laten voorlichten en de service is er super! Duell bouwt de maatframes voor van Herwerden van chro-mo staal of Dedacciai staal (https://www.facebook.com/fietsenwinkelv ... tos_stream)en ze hebben een relatief korte levertijd na meting.
Ik fiets nu zelf sinds kort op een 28 inch Roadmaster CX en had voorheen een Santos Travelmaster 26 inch en ik kan je zeggen dat het verschil enorm is. Ik begrijp nu dat de Santos vaak nogal oneerbiedig "traktor" wordt genoemd op dit forum!
Dank weer!

Hoeveel kilo'gaat in twee ortlieb tassen van dik 40 liter? iemand een idee?

Die Amazon is idd ook een idee. Net iets minder "racy" dan de Yukon maar minder lomp dan de santos. Santos TM frame weegt 2500k gr (bron: robbert - de oprichter tijdens showroom bezoek). De yukon 1620; de Amazon 1970.

Ik kom regelmatig in Den Haag en zal eens bij vH langsrijden.

De vraag en discussie op dit forum heeft me idd het beeld gegeven dat de Santos een beetje een tractor is en dat als ik iets wat meer racy wil er alternatieven zijn anders dan de cyclocrosser....: De VN Yukon/Amazon (Yukon spreekt me qua geometrie meer aan) en dus fietsen van vanHerwerden.
Hoeveel kilo er in gaat hangt een beetje af van het volume van het materiaal. De Ortlieb tassen zijn stevig genoeg om een betrekkelijk groot gewicht te kunnen dragen, geregeld vul ik ze dan ook nog wel eens met zware boodschappen zonder problemen. Maar tijdens de vakanties nemen lichtere voorwerpen zoals kleding e.d. ruimte tegen nagenoeg geen gewicht in.
Ben wel benieuwd wat er in twee 40L tassen allemaal meegaat als je niet gaat kamperen.

Heb je al iets van een paklijst samengesteld?

Met 2x 40L tassen kan ik een maand kamperen in temperaturen van onder nul tot tropisch...
Het zijn twee tassen van samen 40-45 liter.....
De bekende tassen.....

Ik bedenk me net dat je 20kg mee mag nemen als je gaat vliegen en dat is een aardige koffer vol....

Die 15kg moet dus voldoende zijn en dus lijkt de Yukon te gaan passen.... Ik moet niet na deze trip ook met de tent op stap willen...

Raar gevoel: Ik betrap me erop dat ik het bijna jammer vindt dat de Santos het niet gaat worden...Mooi merk en mooi bedrijf maar niet passend bij wat ik wil.

Dank voor jullie hulp hierbij
15 kg lijkt me heel veel voor het soort tocht dat je gaat doen.
Op mijn tocht naar Z-Frankrijk zat alles in een klein rugzakje: tent (minitarp), slaapzak, superlicht komfoortje, fietskleren en kleren voor 's avonds ... Samen 6 kg of zo. De reparatiespullen zaten in een zadeltas.

Die rugzak bleek geen briljant idee. Maar mocht ik in hotels e.d. geslapen hebben, dan zou een zadeltas (zoals op de foto van stef.l) en een stuurtas ruim voldoende geweest zijn. Nieuwe fiets onnodig, wat mij betreft. Maar dat ben ik maar, natuurlijk.
Voor hoteltochtjes is 40L écht veel te veel... Wat Wim al zei: bevestig gewoon een zadeltas (zo'n 15-20L is voldoende). Met een bovenbuistasje om noodzakelijke spulletjes bijdehand te hebben kun je vrijwel de gehele westerse wereld intrekken.
Mocht je dan ooit willen kamperen, dan is het een kwestie van een frametas en kampeerspullen en je bent klaar.
CoureurAW schreef:Het zijn twee tassen van samen 40-45 liter.....
De bekende tassen.....
Uiteraard! Mijn fout.

Toch ben ik wel benieuwd wat er allemaal mee zou moeten gaan voor die grote volumes.