Je kent het wel, heb je zo'n mooi XT crankstel gaat na een paar weken de boel kraken en net als je lekker in Zuid-Frankrijk naar de krekels wilt luisteren. Het schijnt een vaak voorkomend probleem te zijn bij BB70 (Shimano XT) lagercups, om van de BB50 (Shimano Deore) lagercups nog maar niet te spreken. Ik heb mensen gesproken die de cups na een half jaar al konden vervangen, ikzelf had dus in Frankrijk al krakende cups en die waren er voor vertrek net opgezet.
Vierkant?
Vierkante trapas kan maar dan moet ik ook een ander crankstel, de betere Shimano crankstellen zijn er niet meer in vierkant en Stronglight is behoorlijk prijzig, bovendien, hoe lang blijft dat nog? Nu al heeft de gemiddelde fietsenmaker die je onderweg tegenkomt eerder BB70 legercups liggen dan een passend vierkant asje. BSA lagercups passen altijd, vierkante asjes komen in heel veel verschillende lengtes. Daarnaast is er vrijwel geen fietsenmerk meer dat vierkante trapassen gebruikt. Vrijwel elke Duitse of Nederlandse kwaliteitsfiets heeft lagercups (Rohloff fietsen daargelaten).
Gaatje in het frame?
Klinkt raar maar bij mijn vorige fiets heeft de fietsenmaker een gaatje geboord in het brackethuis zodat het vocht er altijd uit loopt en dat hielp echt, de lagers gaan langer mee dan voorheen maar na twee jaar ging het dan alsnog kraken, er zitten nu in mijn nieuwe frame nieuwe lagers, gewoon BB70, meer dan 500 km tourtochten heb ik er nog niet op gefiets dus helemaal vertrouwen doe ik nog het niet. Er zit in dit frame geloof ik vanuit de fabriek al en gaatje dus daar gaat het niet aan liggen.
Onderweg vervangen?
Ik zit dus min of meer vast aan (waarschijnlijk) krakende lagercups, goed je kunt een extra setje cups meenemen en een sleutel om alles los te maken meenemen gaat ook wel, thuis gaat dat prima maar onderweg laat ik het toch liever door een fietsenmaker doen. Het kan maar ideaal is anders. Extra setje BB70 neemt niet zo veel ruimte in maar die fietsenmaker onderweg heeft dat hoogstwaarschijnlijk ook wel.
De beste lagercups?
Er zijn heel veel merken die BSA lagercups maken (de meeste frames hebben BSA draad) maar ook Italiaans draad is verkrijgbaar in alle soorten, merken en kleurtjes.
*Chris King schijnt het allerbeste te zijn maar dan praten we al snel over 150 Euro voor een paar lagertjes, en stel dat die ook gaan kraken dan baal je toch flink.
*Race Face Team lagercups schijnen beter te zijn dan Shimano maar hoeveel beter weet ik niet, ze kosten zo'n 50 Euro tegen 15 Euro voor de BB70 legers. Is het dat waard?
*Acros maakt ook in deze prijsklasse en daar zitten RVS lagers in aluminium cups, het komt uit Duitsland dus dat lijkt me wel een goede garantie voor een kwaliteit.
*Ook KCNC heeft lagers van rond de 50 Euro zien er mooi uit maar of het goed is weet ik niet.
*Shimano BB80 of BB90, de duurde lagers van Shimano bedoeld voor Saint of XTR, ze zijn lichter maar niet duurzamer, BB52 zijn er ook nog, kosten nog geen tientje maar zijn nog slechter als de BB70 dus die vallen ook af.
*Hope Stainless Steel Bottom Bracket is van RVS met wat ik eruit begrijp ceramische lagers, setje kost 100 Euro en daar kun je dus 4 keer Shimano BB70 voor kopen.
*Stronlight, FSA, Truvativ, Rotor, Race Face maker allen lagercups van rond de 30 Euro maar hoe de kwaliteit is weet ik niet.
*Sinds kort heeft Shimano een hele nieuwe serie lagercups, het gaat om de BB-MT800 van nog geen 20 Euro en de iets duurdere SM-BB93, voor deze lager heb je wel een adapter nodig anders kun je ze niet monteren en dat geld denk ik ook voor Acros en King lagercups (de meeste andere merken kun je los krijgen of vast maken met een standaard Shimano sleutel). De nieuwe Shimano lagerscups zijn wat compacter en Shimano claimt verbeterde afdichtingen, geoptimaliseere voor Offroad gebruik, dus dat zal ook waarschijnlijk helpen voor fietsvakanties, blijft het nadeel van weer een extra stukje gereedschap, en weer een iets ander systeem waar misschien nog lang niet in elk land gereedschap voor is.
Andere lagercups, heeft het zin?
Als ze minder snel slijten lijkt me het wel zin hebben, maar dan blijft de vraag, hoeveel verschil maakt het? Zijn merken van 6 keer de prijs ook 6 keer beter of ben je beter af met lagercups van rond de 50 Euro en zo ja welke? Of zijn die dure modellen (100 Euro of meer) zo goed dat je er in 20 jaar niets aan hoeft te doen? Zijn de nieuwe Shimano lagercups echt beter of ben je dan beter af met Stronglight lagercupt van een paar tientjes?
Wie heeft ervaring met goede of slechte lagercups?
Vierkant?
Vierkante trapas kan maar dan moet ik ook een ander crankstel, de betere Shimano crankstellen zijn er niet meer in vierkant en Stronglight is behoorlijk prijzig, bovendien, hoe lang blijft dat nog? Nu al heeft de gemiddelde fietsenmaker die je onderweg tegenkomt eerder BB70 legercups liggen dan een passend vierkant asje. BSA lagercups passen altijd, vierkante asjes komen in heel veel verschillende lengtes. Daarnaast is er vrijwel geen fietsenmerk meer dat vierkante trapassen gebruikt. Vrijwel elke Duitse of Nederlandse kwaliteitsfiets heeft lagercups (Rohloff fietsen daargelaten).
Gaatje in het frame?
Klinkt raar maar bij mijn vorige fiets heeft de fietsenmaker een gaatje geboord in het brackethuis zodat het vocht er altijd uit loopt en dat hielp echt, de lagers gaan langer mee dan voorheen maar na twee jaar ging het dan alsnog kraken, er zitten nu in mijn nieuwe frame nieuwe lagers, gewoon BB70, meer dan 500 km tourtochten heb ik er nog niet op gefiets dus helemaal vertrouwen doe ik nog het niet. Er zit in dit frame geloof ik vanuit de fabriek al en gaatje dus daar gaat het niet aan liggen.
Onderweg vervangen?
Ik zit dus min of meer vast aan (waarschijnlijk) krakende lagercups, goed je kunt een extra setje cups meenemen en een sleutel om alles los te maken meenemen gaat ook wel, thuis gaat dat prima maar onderweg laat ik het toch liever door een fietsenmaker doen. Het kan maar ideaal is anders. Extra setje BB70 neemt niet zo veel ruimte in maar die fietsenmaker onderweg heeft dat hoogstwaarschijnlijk ook wel.
De beste lagercups?
Er zijn heel veel merken die BSA lagercups maken (de meeste frames hebben BSA draad) maar ook Italiaans draad is verkrijgbaar in alle soorten, merken en kleurtjes.
*Chris King schijnt het allerbeste te zijn maar dan praten we al snel over 150 Euro voor een paar lagertjes, en stel dat die ook gaan kraken dan baal je toch flink.
*Race Face Team lagercups schijnen beter te zijn dan Shimano maar hoeveel beter weet ik niet, ze kosten zo'n 50 Euro tegen 15 Euro voor de BB70 legers. Is het dat waard?
*Acros maakt ook in deze prijsklasse en daar zitten RVS lagers in aluminium cups, het komt uit Duitsland dus dat lijkt me wel een goede garantie voor een kwaliteit.
*Ook KCNC heeft lagers van rond de 50 Euro zien er mooi uit maar of het goed is weet ik niet.
*Shimano BB80 of BB90, de duurde lagers van Shimano bedoeld voor Saint of XTR, ze zijn lichter maar niet duurzamer, BB52 zijn er ook nog, kosten nog geen tientje maar zijn nog slechter als de BB70 dus die vallen ook af.
*Hope Stainless Steel Bottom Bracket is van RVS met wat ik eruit begrijp ceramische lagers, setje kost 100 Euro en daar kun je dus 4 keer Shimano BB70 voor kopen.
*Stronlight, FSA, Truvativ, Rotor, Race Face maker allen lagercups van rond de 30 Euro maar hoe de kwaliteit is weet ik niet.
*Sinds kort heeft Shimano een hele nieuwe serie lagercups, het gaat om de BB-MT800 van nog geen 20 Euro en de iets duurdere SM-BB93, voor deze lager heb je wel een adapter nodig anders kun je ze niet monteren en dat geld denk ik ook voor Acros en King lagercups (de meeste andere merken kun je los krijgen of vast maken met een standaard Shimano sleutel). De nieuwe Shimano lagerscups zijn wat compacter en Shimano claimt verbeterde afdichtingen, geoptimaliseere voor Offroad gebruik, dus dat zal ook waarschijnlijk helpen voor fietsvakanties, blijft het nadeel van weer een extra stukje gereedschap, en weer een iets ander systeem waar misschien nog lang niet in elk land gereedschap voor is.
Andere lagercups, heeft het zin?
Als ze minder snel slijten lijkt me het wel zin hebben, maar dan blijft de vraag, hoeveel verschil maakt het? Zijn merken van 6 keer de prijs ook 6 keer beter of ben je beter af met lagercups van rond de 50 Euro en zo ja welke? Of zijn die dure modellen (100 Euro of meer) zo goed dat je er in 20 jaar niets aan hoeft te doen? Zijn de nieuwe Shimano lagercups echt beter of ben je dan beter af met Stronglight lagercupt van een paar tientjes?
Wie heeft ervaring met goede of slechte lagercups?