door
PietV » za 19 dec, 2015 10:06
Als je comfortzone breed is en je kleed je naar weersomstandigheden, dan zul je weinig zweten tijdens het fietsen. Angst voor koude is een slechte raadgever en je zult je meestal te warm kleden of kleding dragen die vocht opnemen en klam worden. Daar hoort wollen onderkleding ook bij. Wol kan circa 30% van het gewicht aan vocht opnemen. Prima zolang je nauwelijks zweet.
Ik wordt deze maand 68 en fiets mij zelden in het zweet. Kan zeer goed tegen hoge en lage temperaturen. Mijn "buitenschil" past zich prima aan. De huid werkt optimaal als temperatuurregelaar. Kun je trainen. Liever wat kou op de huid, dan zweet. Als ik tijdelijk stop met fietsen trek ik een windstopper aan.
Ook ben ik bewust bezig met de ademhaling. In een zo laag mogelijke frequentie en altijd door de neus. Zo min mogelijk warmteverlies en zo hoog mogelijk opname van O2 in het bloed. Door altijd, rustig mogelijk, door de neus uit te ademen blijven je luchtwegen goed open. NO, aangemaakt in je bijholten, ontsmet je neusholte en luchtwegen van bacteriën, virussen en fijnstoffen.
Ik hou erg van bewegen en ben geen echte sporter. Veel bewegen in de Duur 1 en Duur 2 Heb dus wel een versnelde ademhaling, maar altijd nog veel "lucht" over. In rust 5 ademhalingen en 50 hartslagen per minuut. In Duur 2, 11 ademhalingen en 110 hartslagen/minuut. In koud water zakt de ademhaling en de hartslag door het z.g. duikreflex. Daarbij maakt ik nauwelijks nog adrenaline, noradrenaline en cortisol aan, maar meer "gelukshormonen" als, dopamine, serotonine en endorfine.
Mogelijk is dat de reden dat ik geen behoefte heb aan koffie, nicotine, alcohol en drugs.
Piet,