Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
anders wordt yopie boos.... :shock:
nobbiomatic schreef:
@dennis

wat weegt je fiets nu kompleet?
Ik heb hem net ff gewogen. Hij weegt 16,5kg. Dat is vrij zwaar maar het zadel alleen weegt al 1,6kg :)
Dus je zadel weegt 10 procent van je fiets........
:P
niet de warm watteer alweer herontdekken

het warm water heruitvinden?
m_nu schreef:niet de warm watteer alweer herontdekken

het warm water heruitvinden?
Dánk je. Ik kwam er niet op, is ook een verbastering van het juíste gezegde :lol: !
Yopie schreef:
DouweFries schreef: Hoe was trouwens je laatste tocht, de Vasaloppet? Ben nieuwsgierig, wil hem ook een keer fietsen.
Zal later nog een klein verslagje maken, met wat foto's want plaatjes kijken is altijd leuk]
Yopie, ben nog steeds nieuwsgierig naar je ervaringen, zou je ze met ons willen delen?  Ben al erg blij met een piepklein verslagje! Wel graag met héél véél foto's!! :D Zou erg fijn zijn! Bedankt alvast!!

Groetjes Douwe
In dit filmpje krijg je een aardig idee over het traject en dan denk ik dat er gemakkelijk meer avontuurlijkere routes zijn te vinden in Zweden.

https://youtu.be/zYdr39MviCs

Gr. Leo Jansen
@leoprodeo

wie zegt dat yopie de route exakt gevolgd heeft?
als ik de verhalen zo lees zorgt ze zelf voor voldoende variatie.. :lol:
Klopt, maar even wachten op haar reactie dan.

Gr Leo Jansen
Bedankt @Leoprodeo! Een leuk taaltje dat Zweeds, kan er alleen geen woord van verstaan! :D

Ik denk dat Yopie weer de hort op is want ze heeft al een poos niet gereageerd .. :?

nobbiomatic schreef:@leoprodeo

wie zegt dat yopie de route exakt gevolgd heeft?
als ik de verhalen zo lees zorgt ze zelf voor voldoende variatie.. :lol:
Haha, dat is zeker waar als je haar eerste reactie leest!
Yopie schreef:
DouweFries schreef: Hoe was trouwens je laatste tocht, de Vasaloppet? Ben nieuwsgierig, wil hem ook een keer fietsen.
Viel eigenlijk een beetje tegen, was wel een mooie tocht maar dacht dat het uitdagender was. Heb 't daarom zelf wat spannender gemaakt, zoals onmogelijke paadjes ingeslagen, verdwaald geraakt, een tijd over een spoorbaan gehobbeld, door moeras gesjouwd etc. En het was elandjachttijd, kwam af en toe een gecamoufleerde jager tegen, leunend tegen een boom, geweer ernaast, stil wachtend op een onschuldige eland. Dus moest hem dan natuurlijk netjes begroeten, met een hard en irritant "Hej hej!" en als hij dan zuur terug knikte gilde ik er nog heel gepast "Veel geluk met de jacht! Hejdåååååå!!" achteraan. Volgens mij heb ik daardoor een paar elanden gered. 8)
Zal later nog een klein verslagje maken, met wat foto's want plaatjes kijken is altijd wel leuk.

Dennis1987 schreef:Heej Yopie

Als je het leuk vind kunnen we als je naar de Brunsummerheide komt samen een stukje gaan rijden. Ik woon er vlakbij. Kunnen we ook eens van fiets ruilen lijkt mij wel leuk :D De brunsummerheide is echt fatbike terrein. Er zijn veel paden waar het echt ploeteren is op een mtb maar waar je met een fatbike moeiteloos overal overheen rijd.
Leuk! gaan we doen, ben gek op fietsruil! Gaan we heeeel veel foto's nemen en hier op het forum plaatsen haha. Oja, die fiets van mij is dan wel zwaarbeladen hoor, met kampeerzooi enzo, wordt flink trappen Dennis! :D
DouweFries schreef: Yopie, ben nog steeds nieuwsgierig naar je ervaringen, zou je ze met ons willen delen?  Ben al erg blij met een piepklein verslagje! Wel graag met héél véél foto's!! :D Zou erg fijn zijn! Bedankt alvast!!
Douwe, ben idd een paar dagen weg maar zal 't zeker doen als ik weer thuis ben!

Ben met de fatbike weg maar de temperatuur was van de ene op de andere dag met circa 20graden gezakt (van circa +8 naar -12 en lager) en dat is weer wennen. Hoe koud het 's nachts is wil ik niet weten, iig slopendkoud in m'n slaapzak (limit is -9 en extreme -27°C maar dat is denk ik met een zeehond getest en niet met een dun fatbikertje met ijspegels in 't haar). De kou is iig meedogenloos en energieslurpend, had m'n winterslaapzak moeten meenemen maarja das nu te laat.

Het is ook vermoeiend fietsen, niet alleen door de grimmige kou en de slechte nachtrust maar ook door de zware spijkerbanden, de lage bandenspanning voor extra grip, de vele omgevallen bomen op de bospaden (er is storm geweest), de lange uren in het donker (tis maar een uur of 5 licht), het getuur naar 't licht van de dansende koplamp, 't vaak moeten stoppen om op de kaart te loeren vanwege de vele vertakkingen op de bospaden, de twijfels dat ik fout rijd, dat de batterijen opgaan, 't drinkwater bevriest, er iets met me gebeurd en er geen gsm-bereik is, dat ik bevries en nooit meer wakker word .. haha, het wordt steeds erger. Leuk hoor dat winterfietsen, weet waar je aan begint! :D

Gelukkig heeft de fatbike geen last van bevroren kabels, verijsde remblokken, dichtgesneeuwde spatborden en twijfelt ie nergens aan. Hij knalt onverschrokken door, rolt ratelend met de spikes over de spekgladde asfaltwegen, als ik door 't verkeer de berm in word geduwd dendert ie daar gewoon over de dikke plakken ijs en de opgehoopde sneeuw heen. Tis echt de juiste fiets hiervoor, soms voel ik hem wel even onder me wegschuiven en dan maakt m'n hart een sprongetje want wil niet graag onder een langsdenderende vrachtwagen komen.
Ook verblinden tegenliggers me met hun vette breedstralers en ben ik constant bezig met bevroren batterijen en met de angst dat ik plots zonder licht op die donkere wegen sta. Heb bv drie koplampen bij me en zodra er eentje voor de helft leeg is gaat ie al spontaan uit (normaal kan ie drie uur op vol branden). Kan ze bijna nergens opladen en als ik dan eindelijk een koffietent tegenkom (zoals nu) duurt 't erg lang voor er weer overal stroom in zit. Dus ook veel koffie en koek, das wel weer lekker. Maar alles bijelkaar is het weinig km's op een dag maken.

Maarrrrr de fiets heeft nu wel nieuwe trapaslagers en heb er toch een nieuw tandblad opgezet, trapt duidelijk lekkerder en vooral het gevoel dat 't weer prima in elkaar zit is veel waard. :)

Heb ook een cadeautje gekegen, een temperatuurmetertje die precies in de ehm .. ben 't nederlandse woord weer vergeten .. daar waar het stuur zit, boven 't balhoofdlager, balhoofdlagerdop? Tis natuurlijk een onnodig ding, totaal niet betrouwbaar want als de zon erop staat wordt 't gelijk warmer en eigenlijk wil ik 't ook helemaal niet weten, tis warm, koud of er tussenin, ja toch? Maar ben er toch blij mee, tis ook het enige op de fiets wat echt niet nodig is en das ook leuk. 8) En ik weet nu dat het steeds onder de -10 is, tenminste als ik het laagje ijs er in de ochtend heb weten af te krabbelen.
Heb toevallig op de smartphone een foto ervan, van een paar dagen geleden toen het net kouder begon te worden. Tis een StemCaptain, amerikaans maar heeft ook een celsiusgraadmeter. Best mooi toch?

Afbeelding
bbbrrrrr......echte fatbike terrein
Yopie schreef:Afbeelding
Bij ons staat morgen de "teller" op 12 graden Celsius.

Zelf ben ik wat aan het zoeken naar een wat meer ergonomische houding voor mijn pols/handgewricht. Ik ben in principe heel tevreden met het standaard salsa stuur op de pugs maar toch op zoek naar een alternatief mtb stuur. Voor niet al te veel geld een On-One OG stuur gekocht. Ziet er een beetje vreemd uit maar het eerste ritje in het park is veelbelovend. Wel een stukje minder breed en ben benieuwd hoe het offroad voelt en vooral bij klimmen.

Afbeelding

Afbeelding

gr,
Patrick
@pat

om ontspannen te fietsen lijkt het me een ideaaal stuur..maar om te klimmen kun je denk ik beter een iets meer rechter/vlakker stuur hebben..
nobbiomatic schreef:@pat

om ontspannen te fietsen lijkt het me een ideaaal stuur..maar om te klimmen kun je denk ik beter een iets meer rechter/vlakker stuur hebben..
Je ziet die alt handlebars steeds vaker. Vroeger was het not done om zo'n stuur op een mtb te zetten. Je ziet ze vooral bij starre 29ers met een hoge voorbouw/balhoofd - een stuur met een backsweep heeft dan voordelen (ooit ergens gelezen op mtbr forum)

Een vergelijkbaar stuur, zoals het dure jones loop bar http://www.jonesbikes.com/h-bar/ wordt veel in de US gebruikt onder de fatbikers. Voor een trailfiets zou ik dit stuur niet gebruiken, ik denk wel als ik 8 uur op de fiets zit - maar dat weet ik nog niet.

maar zo als de Engelsen zeggen: "The proof is in the pudding"

Dus dit weekend testen op zandvoort mbt route.

gr,
Patrick
mja....voor die prijzen mag het ook wel lekker zitten....hangt ook af natuurlijk wat het main inzetgebied is.....met veel klimmen valt het gewoon af...en met scherpe links rechts bochten ook..maar lange banen zijn meer in het gebied denk ik zo....
Yopie schreef:
DouweFries schreef: Yopie, ben nog steeds nieuwsgierig naar je ervaringen, zou je ze met ons willen delen?  Ben al erg blij met een piepklein verslagje! Wel graag met héél véél foto's!! :D Zou erg fijn zijn! Bedankt alvast!!
Douwe, ben idd een paar dagen weg maar zal 't zeker doen als ik weer thuis ben!
Bedankt Yopie!

Mooie temperatuurmeter! Hoe zit deze vast, in het stuur gedraaid? Past dat op elk stuur?? En waar kun je hem kopen? Ik zou er ook wel een willen, cool!! Net als de temperatuur waar jij nu in fietst! Koud zeg! :shock:
Dennis1987 schreef:Heej Yopie

Als je het leuk vind kunnen we als je naar de Brunsummerheide komt samen een stukje gaan rijden. Ik woon er vlakbij. Kunnen we ook eens van fiets ruilen lijkt mij wel leuk :D De brunsummerheide is echt fatbike terrein. Er zijn veel paden waar het echt ploeteren is op een mtb maar waar je met een fatbike moeiteloos overal overheen rijd.
Leuk! gaan we doen, ben gek op fietsruil! Gaan we heeeel veel foto's nemen en hier op het forum plaatsen haha. Oja, die fiets van mij is dan wel zwaarbeladen hoor, met kampeerzooi enzo, wordt flink trappen Dennis! :D
Hee Dennis probeer Yopie op de foto te krijgen!! We kennen alleen die dikke fiets, wordt tijd voor de persoon er op. :lol:


Yopie, ik woon in de buurt van het Dwingelderveld (als ik de tent achterop de fiets leg en de trein pak :lol: ), mocht je daar in de buurt zijn en een fietsmaatje zoeken dan roep je maar! Het lijkt mij erg leuk!! 8)
DouweFries schreef:[…] probeer Yopie op de foto te krijgen!! We kennen alleen die dikke fiets, wordt tijd voor de persoon er op.
Iets zegt me dat dat geen toeval is.
Alien schreef:
DouweFries schreef:[…] probeer Yopie op de foto te krijgen!! We kennen alleen die dikke fiets, wordt tijd voor de persoon er op.
Iets zegt me dat dat geen toeval is.
Ik denk dat DouweFries gewoon maar moet genieten van Yopies verhalen en belevenissen vanaf de fatbike vanuit haar perspectief.
Voordat je fantasie je op hol jaagt :lol: :Afbeelding En ja, er waren ook andere fatbike babes te google-en.

gr,
Patrick
+1
Yopie zoekt haar lol bij een Troll :lol: