Meer foto's vind je dus op
http://s90.photobucket.com/user/Sander_ ... t=3&page=1
Dat zijn duidelijke foto's, via de link uitvergroot te bekijken. Complimenten.
Je hebt dus een oud frame dat duidelijk veel gebruikt is.
De crackstellen zien er goed uit. De voorbladen lijken (lijken, want je kunt het niet echt op de foto's zien) vrij nieuwe bladen van een goed merk.
Enfin.
Je hebt twee wielen in een ongebruikelijke velgmaat (Jet hebt meerdere soorten 26 inch: 590 is een andere dan de gebruikelijke 559 ) waaraan ik op de foto niet kan zien hoe ver de velgen zijn ingesleten door het remmen. Gezien de toestand van het frame kun je er van uit gaan dat de velgen op zijn. In mijn ervaring is de spaakspanning is wielen van dat type vaak niet bepaald voldoende, zelfs voor solofietsen. Hoe de naven er van binnen uitzien vraag ik me af.
Een heleboel dingen ontbreken.
De rest op de foto's - banden, achterdrager, pedalen en standaard - is denk ik wel aan vervanging toe.
Omdat het je een flinke duit gaat kosten om er nieuwe onderdelen op te zetten is het van het grootste belang om te beginnen met het frame heel goed na te kijken. Je wilt niet dat er een scheurtje in zit dat in de loop der jaren al van binnen door roest is aangedaan en dat bij de eerste flinke tocht tot een breuk leidt.
Als tweede moeten de wielen, en dan uiteraard vooral het achterwiel, eens goed bekeken worden. Het zou best kunnen dat het door oxidatie niet meer lukt om deze niet-rvs spaken opnieuw op spanning te brengen, de velgen het niet meer waard zijn of dat de naven een revisie nodig hebben. Of alle drie. Je hebt ook goed advies nodig over die velgmaat. De keuze in banden voor die maat is tamelijk beperkt.
De vragen waar je mee kwam komen eigenlijk pas daarna.
Rest de vraag wat je met de fiets wilt.
Ik begrijp dat je voor optie c. wilde gaan.
a. Wil je hem in oude glorie herstellen dan wordt het een zoektocht naar originele onderdelen.
b. Wil je er een coole retrofiets van maken dan begint dat met het opnieuw laten lakken of coaten van het frame. Dan laat je het frame eerst gritstralen en dan terugkomen. Dat geeft je dan de gelegenheid om het frame zonder lak te inspecteren op schueren. Die gelegenheid laat je in dat geval zeker niet liggen.
c. Wil je er vooral niet te dure maar wel lekkere fiets van maken om op te fietsen dan vraag ik me af wat wijsheid is.
Heb je al een begroting gemaakt van alle onderdelen die je nodig hebt?
Het wordt een aardige lijst.