Als ik het betoog van TS even mag splitsen in twee zwaartepunten nl;
- de commercie(le) maffia
- het nut van een Rohloff naaf in de sahara en omstreken
Dan is Maffia lekker zwaar aangezet, dan kun je iedere zaak/winkel wel neerzetten als potentiele dieven van de portemonnee. Natuurlijk zijn er (vind ik ook) meer- en minder sympathieke bedrijven, neem Apple, ze vonden de smartphone uit (goed idee) en hanteren een enigszins schandalige winstmarge (minder goed idee) voor 'made in China'.
Hoe het zit met de winstmarge van Rohloff weet ik niet, het ding kost wel veel geld, voor fietsbegrippen. (een jaarbeurt van mijn auto is soms duurder)
En zo zijn we bij het nut van de naaf; blijkens allerlei wereldfietserverhalen uit de verre is de service van Rohloff super, en is de kwaliteit van de naaf ook super zodat de service niet vaak hoeft te worden aangesproken, althans (geen eigen ervaring) dat is wat ik zo her en der lees.
Blijft over het technische verschil met de aloude derailleur; daar is al veel over geschreven, samenvattend lees ik vaak dat de naaf minder stil is, grotere stappen heeft in de versnellingen, en een kleiner bereik heeft dan de derailleur.
Verder het onderhoud; een Rohloff met ketting (aanbevolen door Rohloff zelf) heeft precies hetzelfde (winter)onderhoud als de naaf, met uitzondering van de cassette/derailleur. Hoe veel moeite/verschil is het om, tijdens het schoonmaken van de ketting, ook even een oude afwasborstel over de kransjes te halen? Ik zie daar weinig verschil in, bovendien is met name de ketting roestgevoelig, niet de derailleur/cassette. O ja, dan vergeet ik nog dat je bij het oude systeem geen olie hoeft te verversen...
Dus tja, wil je echt minder onderhoud, dan moet je eigenlijk aan de riem, maar er zijn diverse deskundigen die een ketting adviseren, inclusief de ontwerper van de Rohloffnaaf zelf.
Verder, wat de beschuldigingen aan het adres van dit forum betreft, dat ervaar ik niet zo, er zijn eerder wat mensen met zo'n fiets die er blij mee zijn, al dan niet meegegaan met de mode, en dat 'mag' lijkt me. Ik denk er zoals je kunt lezen iets anders over, maar dat kan gelukkig ook, en ik heb niet onmiddellijk de ervaring dat je dan in de kofferbak van een Maffia-auto verdwijnt