Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Rohloff Maffia - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Weg met de Rohloff Maffia

133 berichten
Ik twijfel nog of ik dom, gecorrumpeerd, diep religieus of alledrie ben. Want dat zijn zo'n beetje de opties. Kan iemand me even helpen? 8)
JPS

Heb je ooit de moeite genomen om eens een proefritje te fietsen op jou zo verfoeide Roholoff Maffia fietsen.
Bij deze nodig ik jou uit voor een fietstochtje op mijn Maffia fiets, bij hoge uitzondering hoor.
Durf eigenlijk zelf te stellen dat je dat niet gedaan hebt. En dat je oordeelt over iets waar je geen!! nooit gebruik van hebt gemaakt.
Ik zal mijn Maffia fiets nooit meer om willen ruilen voor een "gewone fiets"elke kilometer is een feestje.

gr Kirsten
Nu heb ik zelf wel op diverse rohloff fietsen gefietst ( idworx / mc / gudereit)
Maar ik vind het ook niet lekkerder fietsen dan mijn derailleur fiets.
Dan koop ik voor het geld van een rohloff liever 2 a 3 voor mij nieuwe fietsen.

Ik ben dan geen vakantiefietser. Maar een woon / werk / tochtjes fietser.
Sjonge, dat er wereldfietsers zijn die 's nachts niet slapen en tijd hebben voor dit soort discussies. Of zouden ze ervan wakker liggen?
(Wim uitgezonderd, want die zit in een andere tijdszone).
Natuurlijk heeft JPS ergens wel een punt, maar dat punt is hier al eindeloos besproken (inmiddels kunnen we om dit soort topics lachen, toch???).
Eigenlijk lees ik vooral frustratie: Fietsen die je niet kunt betalen afkraken voor lange reizen die je nooit gemaakt hebt.
Iedereen moet lekker zelf weten wat zij doen.

Ik kan een rohloff betalen. Maar ik vind het niet lekker fietsen.
Dat andere mensen het wel lekker vinden fietsen begrijp ik ook.
Aan ieder de keus welke fiets hij aan wil aanschaffen
Afbeelding

En inderdaad: een soortgelijk draadje van dezelfde TS met vergelijkbare strekking (goed voor minder geld) met minder polariserend taalgebruik (jullie luisteren niet) en met minder scherpe heading (mafia) bestaat al: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=24697.

Overigens vermaak ik me kostelijk om het topic (geen grap!).
Ik mis een inhoudelijke reactie op het vergelijk tussen de vierkante trapas en de XT-trapas. Gesteld dat de XT-trapas een HT-2 "buitenboordlager" betreft, waarom zou deze dan moeilijker te vervangen zijn dan een vierkante trapas? Niks zo makkelijk te vervangen als de buitenboordlagers hoor.

En voor de rest: WHAHAHAHAHAHAHA!!!

Oh, en Wim haalt zijn eigen betoog een klein beetje onderuit door de riemaandrijving als onzin, of woorden van gelijke strekking, af te doen. Maar dat zij hem vergeven :wink: .

En verder: WHOEHOEHAHAHAHAHAHAHA!!!

He, da's nog eens lekker de dag beginnen. Ik stap een half uurtje geleden van mijn Trek Superfly 7 woonwerkstrandfiets met Big Apples. Met hydraulische schijfremmen, ongehoord, op een woonwerkfiets... Ik moest me schamen!
Als ik het betoog van TS even mag splitsen in twee zwaartepunten nl;
- de commercie(le) maffia
- het nut van een Rohloff naaf in de sahara en omstreken

Dan is Maffia lekker zwaar aangezet, dan kun je iedere zaak/winkel wel neerzetten als potentiele dieven van de portemonnee. Natuurlijk zijn er (vind ik ook) meer- en minder sympathieke bedrijven, neem Apple, ze vonden de smartphone uit (goed idee) en hanteren een enigszins schandalige winstmarge (minder goed idee) voor 'made in China'.
Hoe het zit met de winstmarge van Rohloff weet ik niet, het ding kost wel veel geld, voor fietsbegrippen. (een jaarbeurt van mijn auto is soms duurder)

En zo zijn we bij het nut van de naaf; blijkens allerlei wereldfietserverhalen uit de verre is de service van Rohloff super, en is de kwaliteit van de naaf ook super zodat de service niet vaak hoeft te worden aangesproken, althans (geen eigen ervaring) dat is wat ik zo her en der lees.
Blijft over het technische verschil met de aloude derailleur; daar is al veel over geschreven, samenvattend lees ik vaak dat de naaf minder stil is, grotere stappen heeft in de versnellingen, en een kleiner bereik heeft dan de derailleur.

Verder het onderhoud; een Rohloff met ketting (aanbevolen door Rohloff zelf) heeft precies hetzelfde (winter)onderhoud als de naaf, met uitzondering van de cassette/derailleur. Hoe veel moeite/verschil is het om, tijdens het schoonmaken van de ketting, ook even een oude afwasborstel over de kransjes te halen? Ik zie daar weinig verschil in, bovendien is met name de ketting roestgevoelig, niet de derailleur/cassette. O ja, dan vergeet ik nog dat je bij het oude systeem geen olie hoeft te verversen...

Dus tja, wil je echt minder onderhoud, dan moet je eigenlijk aan de riem, maar er zijn diverse deskundigen die een ketting adviseren, inclusief de ontwerper van de Rohloffnaaf zelf.

Verder, wat de beschuldigingen aan het adres van dit forum betreft, dat ervaar ik niet zo, er zijn eerder wat mensen met zo'n fiets die er blij mee zijn, al dan niet meegegaan met de mode, en dat 'mag' lijkt me. Ik denk er zoals je kunt lezen iets anders over, maar dat kan gelukkig ook, en ik heb niet onmiddellijk de ervaring dat je dan in de kofferbak van een Maffia-auto verdwijnt ;-)
Power to the Pinion, weg met de Rohloff! Duurder, dus nog beter geschikt voor dit draadje.
JPS schreef:
LHTJoost schreef:@JPS:Waarom krijg ik nou de indruk dat jij juist erg gevoelig bent voor de effecten van commercie?
Geen idee Joost ik ga niet over jouw indrukken dus de hele vraag lijkt me nogal onzinnig, graag inhoudelijk reageren en geen rare opmerkingen naar elkaar.
Mijn vraag was wel degelijk inhoudelijk JPS. Je suggereert dat de materiaalkeuze van anderen maakt dat je hierin mee moet gaan. Dat is niet zo. Jij mag zelf weten waar je op fietst.

Fietsen en laten fietsen!
JPS schreef: Wil je een goede fiets; Frame staal is minsten 2.2 kg, of aluminium is 1.7 niet beter wel goedkoper. Afmontage Deore LX naven, de rest van de aandrijving standaard Deore (alles wat duurder is is minder duurzaam). Schakelgrepen, van die ouderwetse met gewoon één knop! (Werkt het beste, gaat vrijwel nooit kapot en kan vaak met of zonder index gebruikt worden). Wielen 700c binnen Europa of de VS, 26" daarbuiten.
Banden Schallbe Marathon (alle soorten zijn prima). Hoe slechter het wegdek hoe breder de band, maar ook op een goede weg rolt 38 mm prima! Zijn de wegen echt heel slecht neem dan de Matathon Mondial en als je een maand door de bagger moet ploeteren kun je bet mountainbike banden monteren. Velgen dubbel gebust en hoe sterker hoe beter 36 spaken per wiel of meer. Zadel Brooks B17 of Brooks Flyer. Dragers Tubus en het liefst Cosmo achter en Nova voor omdat die niet kunnen roesten, lekker stevig zijn en je achterlamp beschermen. Zadelpen , gewoon een normale zonder vering. Cranckstel Shimano Deore (is in tegenstelling tot XT massief en heeft stalen ipv aluminium kettingbladen) met XT lagers of als je meer budget hebt Stronglight Impact met vierkant lagers. Shomano Deore 50 euro, Stronglight 80 euro. Stuur is kwestie van smaak en uitproberen en vergeet er geen bel op te zetten! Totale kosten tussen de 800 en 1300 Euro.
Correct verhaal :!:
SanderNL schreef:Ik twijfel nog of ik dom, gecorrumpeerd, diep religieus of alledrie ben. Want dat zijn zo'n beetje de opties. Kan iemand me even helpen? 8)
Jawel, maar dan moet het inhoudelijk wel over fietstechniek gaan.
Goedemorgen,

Ik heb het topic gelezen en ben weer helemaal genezen.

Ook ik ben een slachtoffer van de Rohloff mafia en heb een SRM fiets gekocht.
Mijn vorige fiets een Shimano LX 3x9 derailleur, v brake met batterij verlichting hangt nu aan het haakje in de schuur.
Mijn huidige Idworx OR rijdt anders dan mijn KOGA roadspeed uit 2010.

De kosten van mijn Koga gekocht overjarig najaar 2010.
Fiets: 1499
Zadel: upgrade naar Brooks B17 Special
Verlichting: upgrade naar B+M
Tubus Lowrider toevoegen
Ringslot + ketting
Fietscomputer.
Kant en klare fiets 1680 euro.

Reparaties en onderhoud:
Per jaar een ketting en cassette, om het jaar middelste voorblad.
Banden vervangen voor Schwalbe Marathon Mondial,
Trapaslager vervangen.
Verstelbare stuurpen vervangen door een vaste
Verlichting na twee defecten vervangen door een goedkoop no name geval
Fietscomputer van Cateye naar discount Giant
Bijkomende ergernis in de voormalige DDR en Tjechie: slecht romantisch wegdek, kasseien zien er mooier uit dan beton, wat de fiets sloopt.

Heerlijke vakantiesfies met veel onderhoud en schade.

Nu een Idworx Off-Rohler met ketting, Firmtech en Son naaf 2500 euro (overjarig).
Aanpassingen: Brooks B17 zadel
Giant Discount Fietscomputer
Fietsslot met ketting.

Ervaringen: onderhoud is simpeler, een ketting heeft wel onderhoud nodig,
Het rijdt zonder bagage niet lichter of beter. De snelheid en comfort is vergelijkbaar. (Het passende zadel is het belangrijkste).

Op reis zijn de zaken anders:
Een fiets met bagage die niet zwabbert op een afdaling
Een fiets die niet omvalt door zijn ongelukkige standaard
Een versnellingen die op een helling van 12% niet op het kleinste voorblad willen (kabel te veel speling) of doorslaan door verdwenen tanden
Trapassen die beginnen te kraken op de tweede dag van de vakantie
Verstelbare stuurpennen die het begeven
Verlichting die werkt als je hem nodig hebt.
Remmen die niet na gesteld hoeven worden

Kosten Koga per vakantie: 400 euro, (Afschrijving: 250 euro, slijtage 100 euro en vervanging 50 euro).
Kosten Koga per vakantie: 475 euro, (Afschrijving 400 euro, slijtage 50 euro en vervanging 25 euro). Netto prijsverschil per vakantie 75 euro.

Daarvoor het heerlijke gevoel van een onbekende fiets die niet niet opvalt maar ondertussen zijn werk gewoon doet.

Groeten van Cor "Mafiamaatje"
Potver Cor. Straks word je nog wakker met een paardenhoofd in bed. Of beter: balhoofd.
HansvanderVeeke schreef:Ik stel voor dat we ook weer allemaal teruggaan naar de typemachine. Goedkoper, zelf te onderhouden en er kan veel minder stuk gaan. Een keer per jaar een nieuw lint en soms een drupje olie. Geen stroom nodig en overal te repareren. Weg met de Intel en iPad maffia.
je vergeet de bulk verpakking tipex :-)
Wim schreef:Sorry hoor maar dit soort uitlatingen horen hier niet. Ik vind het prima als je zegt dat een simpele fiets ook vaak prima is, en ik vind het prima als je de prijzen en afmontage van vooral Koga afkraakt (heb ik hier ook gedaan). Maar ik heb er bezwaar tegen als je iedereen die een chique fiets koopt wegzet als dwaas of gecorrumpeerd door belangenverstrengeling. Dat geeft geen pas.
Helemaal mee eens.

Daarnaast ben ik een van de zeer weinigen van de kern van de vereniging (of hoe je het ook wilt noemen) die niet alleen betoogt dat een eenvoudige fiets ook goed kan zijn, maar ook de daad bij het woord voegt. (Iets dat Wim dus niet is gelukt :wink: )
Mijn fiets heb ik inmiddels op een aantal wereldfietseractiviteiten gebruikt en ik heb nog van HELEMAAL NIEMAND vervelende opmerkingen of ook maar suggesties gekregen dat er iets te min aan zou zijn. Integendeel, ik krijg er zelfs complimenten voor, terwijl - inderdaad - verreweg de meeste fietsen bij activiteiten inmiddels van het type Rohloff-Son-Magura zijn.

Daarmee wil ik benadrukken dat ik het jammer vind dat dit forum via google nu op termen is terug te vinden waarop je liever niet teruggevonden wordt.

Eigenlijk is het nog steeds grappig dat je voor 3000 euro in de fietswereld als opschepper neergezet wordt terwijl je als je een auto koopt voor dat bedrag vragen krijgt of het wel verstandig is om te rijden met dat ding, om over huizen maar te zwijgen.
Travelmaster schreef:
He, da's nog eens lekker de dag beginnen. Ik stap een half uurtje geleden van mijn Trek Superfly 7 woonwerkstrandfiets met Big Apples. Met hydraulische schijfremmen, ongehoord, op een woonwerkfiets... Ik moest me schamen!
Het was vanochtend zeker droog :-)
JPS schreef: #Koga heeft XT crankstel wat minder geschikt is dan de goedkopere crankstellen om dat het hol van binnen is in plaats van massief, voorzien van alluminium. tantwielen in plaats van stalen, gevolg Crankstel van de Koga gaat eerder kapot.
#Koga heeft een holle trapas de Kona heeft vierkant, hol gaat kraken vierkant gaat langer mee en kan makkelijker worden vervangen.
#Remmen Koga heeft XT hadden ze beter Deore kunnen doen wederom iets zwaarder maar massief en de remblokjes gaan langer mee, Kona remmen bevallen me ook niet maar in de VS zweren ze bij schijfremmen.
Heldere opsomming; bedankt.
Mijn ervaringen met Shimano V-brake remblokjes zijn niet best; gaan alu spaantjes in het remblokmateriaal zitten die dan weer strepen gaan trekken in het alu velgrandremvlak. Wel goede ervaring met Koolstop Zalm; tast remvlak niet aan.
Kheb zelf geen ervaring met Idworx gecoate remvlakken maar naar wat ik gelezen heb gaan de remvlakken door die coating extra lang mee, dus dat lijkt mij wel een echte vooruitgang die wat mag kosten. En tja, schijfremmen..... kben bang dat er tzt geen fietsen meer verkocht worden met V-brakes; het is te hopen dat de consumenten expliciet naar V-brakes blijven vragen anders gaan ze tzt echt uit productie als 1e uitrusting net als 9 speed.
jasmon schreef:
Travelmaster schreef:
He, da's nog eens lekker de dag beginnen. Ik stap een half uurtje geleden van mijn Trek Superfly 7 woonwerkstrandfiets met Big Apples. Met hydraulische schijfremmen, ongehoord, op een woonwerkfiets... Ik moest me schamen!
Het was vanochtend zeker droog :-)
Ja, eindelijk eens wat anders he! Gistermiddag m'n portie regen echter wel weer gehad. Kletsnat. Alweer. En komende twee weken wordt wéér slecht.