Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Rohloff Maffia - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Weg met de Rohloff Maffia

133 berichten
LHTJoost schreef:Ben je toch zelf bij. Ieder zijn meug.
Zo simpel is het.
Nogmaals ik ben niet tegen vooruitgang, ik beweer dat het GEEN vooruitgang is om een versnellingsnaaf op een Wereldfiets te zetten en hetzelfde geld voor Magura remmen of wat voor hydroliek systeem dan ook. Enkel bij Son vs Shimano gaat het puur om geld besparen. er zijn zat nieuwe dingen die wel bijdragen aan het fietsgemak, GPS bijvoorbeeld. En ja ik snap dat je als je jezelf dure onzinnige spullen hebt laten aanpraten je het niet wil horen, het is handel meer niet, gaat niet over jou of over het fietsplezier het gaat om geld verdienen dus kun je net zo goed bij bikester iets goedkoops kopen want met een Koga of een Santos wordt je een nog veel grotere poot uitgedraaid. Ik las ook een argument over een bepaald onderdeel dat er op die fiets niet deugde, dat klopt, er zitten een paar onderdeeltjes op die onder de maat zijn maar de belangrijkste dingen zijn in dik in orde en als je dat vergelijk met de afmontage van de Koga Randonneur van 2299 Euro moet ik concluderen dat bij de fiets van 799 Euro de aandrijving beter in orde is, en die Koga is bijna 3 keer zo duur!

#Koga is voorzien van 10 versnelling de Kona heeft er 9 betekend dikkere dus sterkere ketting.
#Koga heeft XT crankstel wat minder geschikt is dan de goedkopere crankstellen om dat het hol van binnen is in plaats van massief, voorzien van alluminium. tantwielen in plaats van stalen, gevolg Crankstel van de Koga gaat eerder kapot.
#Koga heeft een holle trapas de Kona heeft vierkant, hol gaat kraken vierkant gaat langer mee en kan makkelijker worden vervangen.
#Koga heeft rapidfire shifters waar je niets meer mee kunt zodra je derralieur van slag is de Kona heeft Bar-end shifters die kun je trapsgewijs of traploos bedienen en zal dus altijd werken.
Verder;
#Remmen Koga heeft XT hadden ze beter Deore kunnen doen wederom iets zwaarder maar massief en de remblokjes gaan langer mee, Kona remmen bevallen me ook niet maar in de VS zweren ze bij schijfremmen.

Verder wint qua afwerking Koga het natuurlijk, maar heb je verlichting nodig als je je eerste vakantiefiets koopt? Bovendien gaan je wielen zoals gezegd een jaar of 5 mee en kun je dan nog altijd een nieuw wiel met versnellingsnaaf op je veel goedkopere fiets zetten.

Dat Koga XT gebruikt in plaats van Deore of LX is overigens puur marketing want zij weten zelf ook dat Deore en LX beter zijn voor dit soort fietsen, maar je kunt onmogelijk een fiets voor 2299 Euro verkopen als er niet overal XT op staat, bij andere onderdelen waar niets op staat gebruikt Koga geen XT, cassette is LX, Ketting is KMC en dat doen ze niet per ongeluk. Ik heb het nu over een Koga van 2299 Euro en daar gaat het dus al fout,het zelfde geld voor Santos of IdWorks enzo, er worden geen fietsen verkocht voor een geslaagde wereldreis er wordt een geloof verkocht.

Geloof is hardnekkig helaas
@JPS:Waarom krijg ik nou de indruk dat jij juist erg gevoelig bent voor de effecten van commercie?
LHTJoost schreef:@JPS:Waarom krijg ik nou de indruk dat jij juist erg gevoelig bent voor de effecten van commercie?
Geen idee Joost ik ga niet over jouw indrukken dus de hele vraag lijkt me nogal onzinnig, graag inhoudelijk reageren en geen rare opmerkingen naar elkaar.
JPS schreef: ... graag inhoudelijk reageren en geen rare opmerkingen naar elkaar.
Waarom schieten er mij nu spreekwoorden te binnen met balken en splinters en potten en ketels?
JPS schreef:En ja ik snap dat je als je jezelf dure onzinnige spullen hebt laten aanpraten je het niet wil horen,
JPS schreef: Het is vloeken in de kerk, want de beheerders van deze site weten ook dat de meeste van hun adverteerders zijn aangesloten bij de Rohloff Maffia,
Revanho schreef:
JPS schreef: ... graag inhoudelijk reageren en geen rare opmerkingen naar elkaar.
Waarom schieten er mij nu spreekwoorden te binnen met balken en splinters en potten en ketels?
JPS schreef:En ja ik snap dat je als je jezelf dure onzinnige spullen hebt laten aanpraten je het niet wil horen,
JPS schreef: Het is vloeken in de kerk, want de beheerders van deze site weten ook dat de meeste van hun adverteerders zijn aangesloten bij de Rohloff Maffia,
'Beheerder(S)' gaat over een groep mensen en ik geef daar uitleg bij, 'snap dat je als je jezelf dure onzinnige spullen' gaat wederom over een groep mensen, de groep mensen die als door een wesp gestoken reageren zodra het Rohloff geloof wordt bekritiseerd, en dat is een behoorlijke groep op dit forum, gesteund en gehersenspoeld door de Rohloff Maffia die daar goed geld aan verdient. Kortom ik heb het over een fenomeen dat waarneembaar is (behalve als je blind bent) bij een groep mensen van redelijke omvang , onze lieve Joost heeft het over één persoon namelijk over mij, suggereert iets ligt niets toe en dat bedoel ik met raar reageren op elkaar, nogmaals verzoek om inhoudelijk te reageren en dat betekend niet op één persoon, en zeker niet als je enkel iets gesuggereerd en niets uitlegt, ik snap dat het een lastige scheidslijn is maar hij lijkt me wel zo eerlijk.

Overigens was die suggestie van Joost helemaal niet zo erg want natuurlijk ben ik gevoelig voor commercie, ook ik heb me vaak genoeg dingen laten aansmeren, daar is internet dus een prachtig medium voor, want daardoor kunnen we elkaar waarschuwen en mogen ook mensen reageren die het daar dan niet mee eens zijn.Joost was echter nummer 3 of 4 die iets sugereerde zonder inhoudelijk ergens op in te gaan dus leek het mij verstandig om daar even wat van te zeggen
Sorry hoor maar dit soort uitlatingen horen hier niet. Ik vind het prima als je zegt dat een simpele fiets ook vaak prima is, en ik vind het prima als je de prijzen en afmontage van vooral Koga afkraakt (heb ik hier ook gedaan). Maar ik heb er bezwaar tegen als je iedereen die een chique fiets koopt wegzet als dwaas of gecorrumpeerd door belangenverstrengeling. Dat geeft geen pas.
Ah, een goeie ouderwetsche retro grouch rant! :D
Helemaal mee eens!
Wim schreef:Sorry hoor maar dit soort uitlatingen horen hier niet. Ik vind het prima als je zegt dat een simpele fiets ook vaak prima is, en ik vind het prima als je de prijzen en afmontage van vooral Koga afkraakt (heb ik hier ook gedaan). Maar ik heb er bezwaar tegen als je iedereen die een chique fiets koopt wegzet als dwaas of gecorrumpeerd door belangenverstrengeling. Dat geeft geen pas.
Beste Wim dat is wat jij eruit haalt, dat is niet wat ik zeg, ik heb niemand voor dwaas uitgemaakt maar vinden dat mensen die meer betalen voor iets dat minder geschikt is voor hetgeen ze ermee doen of willen doen worden opgelicht, moet kunnen, over de toon valt te discuseieren maar de toon van de regeeraders zul je er dan ook in moeten betrekken, verder zal ik je niet zo druk maken, het gaat maar over een ding, een fiets kan mooi zijn maar het blijft een ding, dat mensen blijkbaar helemaal link worden als je durft te beweren dat er goedkopere 'dingen' zijn die beter werken dan de 'dingen' die het meest worden aangeprezen, geeft alleen al aan hoe diep het geloof zit, dus eigenlijk heb je gelijk Wim, het is mijn schuld, je gaat toch ook een Jahovah Getuigen niet met rationele argumenten proberen uit te leggen dat God niet bestaat?
Je bent wel op veel punten voorkeur en 'beter' door elkaar heen aan het halen.

Rapidfire/bar-end/draaischakelaar/brifter/down-tube dat is voor een groot deel toch ook wat iemand zelf prettig vind.

Dat er verschillen zitten tussen de verschillende groepen van Shimano kan ik inkomen, maar daar ging je discussie niet om. Het ging hier om de Rohloff Maffia zoals jij ze noemt.

Als we vergelijkbare versnellingsopties bekijken dan zijn er de volgende opties:
- Shimano Alfine/Nexus 8: Erg betrouwbaar, maar te weinig bereik voor flinke bergen.
- Shimano Alfine 11: Meer bereik, maar minder betrouwbaar en meer een naaf voor vlak land en heuvels.
- Rohloff Speedhub: Bereik wat bijna net zo goed is als een goed derailleursysteem, maar vergt veel minder onderhoud. Wel lastiger te vervangen.
- Pinion: Prachtig systeem, maar nog lastiger om eventueel te vervangen. Betrouwbaarheid vergelijkbaar met Rohloff, maar nog eens €1000 duurder.
- Sram: Heeft die überhaupt iets op dit gebied wat interessant is voor de wereldfietser?

Als je dit zo bekijkt dan is de Rohloff toch echt de meest interessante optie. En als je echte wereldwijde ondersteuning wilt dan zijn er tegenwoordig genoeg frames te krijgen waar je in geval van nood zonder problemen de Rohloff uit kunt trekken en een derailleur in kunt plaatsen.

Er is nu eenmaal meer keuze op het gebied van derailleurs omdat er meerdere fabrikanten zijn die heel erg vergelijkbare producten op de markt brengen.
Maar persoonlijke voorkeuren kunnen er voor zorgen dat deze groep compleet afvalt, net zoals een deel van de directe concurrentie van de Rohloff (naafversnellingen) afvalt voor wereldfietsers.

Om even terug te komen op technische vooruitgang, wie koopt er tegenwoordig nog halogeenverlichting voor een nieuwe fiets? LEDs zijn aantoonbaar vele malen betrouwbaarder en efficiënter waardoor de huidige lichterlopende dynamo's mogelijk zijn geworden. Wat maakt het uit dat het lampje zelf niet te vervangen is? Als een ledlamp kapot gaat heb je iets raars gedaan waardoor een halogeenlamp het ook niet had overleeft.

Wat onderhoud betreft zouden trommelremmen op trekkingfietsen ideaal zijn, maar ze hebben helaas niet voldoende remkracht met volle bepakking op een lange afdaling. Dus worden er andere oplossingen gezocht.
Wanneer is de laatste keer dat je ze echter moest vervangen of repareren op je stadsfiets?
JPS schreef:
Wim schreef:Sorry hoor maar dit soort uitlatingen horen hier niet. Ik vind het prima als je zegt dat een simpele fiets ook vaak prima is, en ik vind het prima als je de prijzen en afmontage van vooral Koga afkraakt (heb ik hier ook gedaan). Maar ik heb er bezwaar tegen als je iedereen die een chique fiets koopt wegzet als dwaas of gecorrumpeerd door belangenverstrengeling. Dat geeft geen pas.
Beste Wim. Dat is wat jij eruit haalt, dat is niet wat ik zeg. Ik heb niemand voor dwaas uitgemaakt, maar vinden dat mensen die meer betalen voor iets dat minder geschikt is voor hetgeen ze ermee doen of willen doen worden opgelicht. Moet kunnen, over de toon valt te discussiëren, maar de toon van de reageerders zul je er dan ook in moeten betrekken. Verder zou ik me niet zo druk maken. Het gaat maar over een ding. Een fiets kan mooi zijn, maar het blijft een ding. Dat mensen blijkbaar helemaal link worden als je durft te beweren dat er goedkopere 'dingen' zijn die beter werken dan de 'dingen' die het meest worden aangeprezen, geeft alleen al aan hoe diep het geloof zit. Dus eigenlijk heb je gelijk Wim, het is mijn schuld. Je gaat toch ook een Jehovah's Getuigen niet met rationele argumenten proberen uit te leggen dat God niet bestaat?
FTFY
JPS, ga slapen. Je wordt steeds onleesbaarder.

Ik snap je punt, maar je vergeet de belangrijkste motivatie voor een vakantiefiets;
Hij moet comfortabel zijn over lange afstanden. En als minder onderhoud daarvoor kan zorgen, waarom zijn duurdere onderdelen dan zo'n probleem?

Je zou bijna denken door dit forum dat je alleen op pad kan met een Rohloff fiets terwijl je met een goedkoper model ook prima uit de voeten kan.
Ik denk dat als je een leeftijd-poll zou houden onder de leden, dat je hier te maken hebt met iets oudere mensen voor wie geld minder een probleem is.
Studenten zullen eerder een bestaande of tweedehands fiets kopen en daarmee op reis gaan voordat ze echt een nieuwe fiets zullen kopen.
Je ziet hier nu eenmaal een bepaalde doelgroep en daarnaast is het een enorme bron aan kennis en ervaring.

Maar insinueren dat de beheerders dure rotzooi promoten is A: niet netjes en B: niet iets wat je kunt doen zonder bewijs.

De discussie is interessant, maar begin anders een 'Budget vakantiefiets-topic' waarin bijvoorbeeld advies voor trekkingfietsen voor minder dan €1000 gegeven wordt. Dan zijn de Rohloff modellen heel snel verdwenen.
Nee hoor Jacco het gaat volgens mij wel degelijk om beter en nogmaals (derde keer) ik ben niet tegen vooruitgang, we kunnen nog 100 voorbeelden noemen, Led verlichting, GPS, Mobieltjes allemaal geweldige uitvindingen waar je allemaal aantoonbaar dingen mee kunt die je met de gloeilamp, bakeliet telefoon en de het Michalin wereldboek niet kon. Ik ben er echt van overtuig dat Rohloff de fiets eerder slechter maakt dan beter, net als Hydraulische remmen, wat wel van belang is om vast te stellen is wanneer is iets beter of slechter, wat zijn de criteria? Laat ik het simpel houden, ik durf te stel dat iemand die zijn derrailleur breekt in Tibet of Timboektoe sneller zijn reis kan vervolgen dan iemand waarbij de Rohloff naaf is vastgelopen, terwijl die dingen toch verkocht worden met het argument dat je er zonder problemen 4 keer de wereld mee rond kunt fietsen, je bent niets voor, nooit, gaat je niet lukken, alles kan kapot, alles kan fout gaan en elke reis van een week of een maand of een jaar gaan er dingen fout, jezelf indekken op wereldreis met peperdure spullen die eeuwig mee zouden gaan werkt niet, het is altijd net dat éne dingetje dat afbreekt, die ene velg die het net begeeft die versteller die ineens vast zit of wat dan ook, ik heb in Luxemburg 4 dagen vastgezet omdat iemand mijn zeiknatte fietsschoenen die op de verwarming van het washok stonden te drogen had gejat zaterdag winkel net dicht, zondag gesloten, dinsdag feestdag dus maandag ook maar dicht, woensdag schoenen maar laatjes waren net op en dan had ik nog wel gewoon SPD! Hartje Europa en je staat 4 dagen stil en kan dan nog maar verder met een halve oplossing, hoe denk jij dat het in de Sahara is geregeld?
jaccow schreef:
JPS schreef:
Wim schreef:Sorry hoor maar dit soort uitlatingen horen hier niet. Ik vind het prima als je zegt dat een simpele fiets ook vaak prima is, en ik vind het prima als je de prijzen en afmontage van vooral Koga afkraakt (heb ik hier ook gedaan). Maar ik heb er bezwaar tegen als je iedereen die een chique fiets koopt wegzet als dwaas of gecorrumpeerd door belangenverstrengeling. Dat geeft geen pas.
Beste Wim. Dat is wat jij eruit haalt, dat is niet wat ik zeg. Ik heb niemand voor dwaas uitgemaakt, maar vinden dat mensen die meer betalen voor iets dat minder geschikt is voor hetgeen ze ermee doen of willen doen worden opgelicht. Moet kunnen, over de toon valt te discussiëren, maar de toon van de reageerders zul je er dan ook in moeten betrekken. Verder zou ik me niet zo druk maken. Het gaat maar over een ding. Een fiets kan mooi zijn, maar het blijft een ding. Dat mensen blijkbaar helemaal link worden als je durft te beweren dat er goedkopere 'dingen' zijn die beter werken dan de 'dingen' die het meest worden aangeprezen, geeft alleen al aan hoe diep het geloof zit. Dus eigenlijk heb je gelijk Wim, het is mijn schuld. Je gaat toch ook een Jehovah's Getuigen niet met rationele argumenten proberen uit te leggen dat God niet bestaat?
FTFY
JPS, ga slapen. Je wordt steeds onleesbaarder.

Ik snap je punt, maar je vergeet de belangrijkste motivatie voor een vakantiefiets;
Hij moet comfortabel zijn over lange afstanden. En als minder onderhoud daarvoor kan zorgen, waarom zijn duurdere onderdelen dan zo'n probleem?

Je zou bijna denken door dit forum dat je alleen op pad kan met een Rohloff fiets terwijl je met een goedkoper model ook prima uit de voeten kan.
Ik denk dat als je een leeftijd-poll zou houden onder de leden, dat je hier te maken hebt met iets oudere mensen voor wie geld minder een probleem is.
Studenten zullen eerder een bestaande of tweedehands fiets kopen en daarmee op reis gaan voordat ze echt een nieuwe fiets zullen kopen.
Je ziet hier nu eenmaal een bepaalde doelgroep en daarnaast is het een enorme bron aan kennis en ervaring.

Maar insinueren dat de beheerders dure rotzooi promoten is A: niet netjes en B: niet iets wat je kunt doen zonder bewijs.

De discussie is interessant, maar begin anders een 'Budget vakantiefiets-topic' waarin bijvoorbeeld advies voor trekkingfietsen voor minder dan €1000 gegeven wordt. Dan zijn de Rohloff modellen heel snel verdwenen.
Jaccow vertel jij je vrouw wat ze moet doen maar laat mij er alsjeblieft buiten, sorry mensen ik heb het geprobeerd maar er komen hier helaas te veel mensen die het niet kunnen laten om op de persoon te spelen als de inhoud van het verhaal ze niet bevalt
Nu we het toch over Luxemburg hebben, er was ooit een Nederlandse vakantiefietser op weg van Nederland naar het zuiden die daar ongeveer een probleem had met zijn Rohloff Speedhub. Drie telefoontjes en 4 uur later had hij een nieuw wiel en kon hij verder fietsen. Dat kostte hem niets (behalve de telefoonkosten). Het zou kunnen dat het 5 uur later was.
Er was eens een Belgische mevrouw die op een zaterdag om 21u00 een mailtje stuurde dat ze een probleem had met haar Rohloff-shifter. Ze was onderweg naar het zuiden en zat bijna in Parijs. Zondagochtend om 9u00 had de mevrouw een nieuwe shifter en kon ze verder fietsen.
In Timboektoe zou het iets langer kunnen duren (daar is inderdaad geen verdeelpunt, ik heb het opgezocht), maar zou het op een dag of 3 doenbaar moeten zijn.
JPS schreef:Nee hoor Jacco het gaat volgens mij wel degelijk om beter en nogmaals (derde keer) ik ben niet tegen vooruitgang
Nooit gezegd dat je tegen vooruitgang bent. Je houdt er een andere filosofie op na en dat is prima.
JPS schreef:[...]wat wel van belang is om vast te stellen is wanneer is iets beter of slechter, wat zijn de criteria? Laat ik het simpel houden, ik durf te stel dat iemand die zijn derailleur breekt in Tibet of Timboektoe sneller zijn reis kan vervolgen dan iemand waarbij de Rohloff naaf is vastgelopen, terwijl die dingen toch verkocht worden met het argument dat je er zonder problemen 4 keer de wereld mee rond kunt fietsen.
Even er vanuit gaand dat men in Timboektoe fietsenwinkels heeft waar überhaupt complexere onderdelen te vinden zijn dan tandwielen... wellicht. Maar dat is geen tour die je in 2 weken doet, dus dan is die week wachten op onderdelen ook niet zo'n probleem meer.
Het is ene blijft een afweging tussen een onderdeel wat minder vaak kapot gaat, maar niet zelf gerepareerd kan worden als het fout gaat en een onderdeel wat vaker kapot gaat, maar wel eenvoudiger vervangen kan worden.
Dat laatste is bijvoorbeeld veel belangrijker wanneer je een planning hebt waar je niet vanaf kunt wijken.

Sterker nog, als we de voorbeelden van Just Koen mogen geloven dan zou de Rohloff nog wel eens sneller kunnen zijn in de Sahara.
JPS schreef:Ik heb in Luxemburg 4 dagen vastgezet omdat iemand mijn zeiknatte fietsschoenen die op de verwarming van het washok stonden te drogen had gejat zaterdag winkel net dicht, zondag gesloten, dinsdag feestdag dus maandag ook maar dicht, woensdag schoenen maar laatjes waren net op en dan had ik nog wel gewoon SPD! Hartje Europa en je staat 4 dagen stil en kan dan nog maar verder met een halve oplossing, hoe denk jij dat het in de Sahara is geregeld?
Ik denk dat je enige optie platformpedalen waren geweest. Of de bus pakken naar een plaats buiten Luxemburg waar de winkels wel open waren.
Als dit over versnellingen gaat dan had je in het geval van Rohloff of een derailleur net zo goed moeten wachten.

Echter,
je gaat nog steeds niet in op de reactie van verschillende leden die het niet netjes vinden wat je zegt.

Mensen beschuldigen van belangenverstrengeling is iets anders dan mensen die zich aangevallen voelen omdat je hun aankoop bekritiseerd.
jaccow schreef:
JPS schreef:Nee hoor Jacco het gaat volgens mij wel degelijk om beter en nogmaals (derde keer) ik ben niet tegen vooruitgang
Nooit gezegd dat je tegen vooruitgang bent. Je houdt er een andere filosofie op na en dat is prima.
JPS schreef:[...]wat wel van belang is om vast te stellen is wanneer is iets beter of slechter, wat zijn de criteria? Laat ik het simpel houden, ik durf te stel dat iemand die zijn derailleur breekt in Tibet of Timboektoe sneller zijn reis kan vervolgen dan iemand waarbij de Rohloff naaf is vastgelopen, terwijl die dingen toch verkocht worden met het argument dat je er zonder problemen 4 keer de wereld mee rond kunt fietsen.
Even er vanuit gaand dat men in Timboektoe fietsenwinkels heeft waar überhaupt complexere onderdelen te vinden zijn dan tandwielen... wellicht. Maar dat is geen tour die je in 2 weken doet, dus dan is die week wachten op onderdelen ook niet zo'n probleem meer.
Het is ene blijft een afweging tussen een onderdeel wat minder vaak kapot gaat, maar niet zelf gerepareerd kan worden als het fout gaat en een onderdeel wat vaker kapot gaat, maar wel eenvoudiger vervangen kan worden.
Dat laatste is bijvoorbeeld veel belangrijker wanneer je een planning hebt waar je niet vanaf kunt wijken.

Sterker nog, als we de voorbeelden van Just Koen mogen geloven dan zou de Rohloff nog wel eens sneller kunnen zijn in de Sahara.
JPS schreef:Ik heb in Luxemburg 4 dagen vastgezet omdat iemand mijn zeiknatte fietsschoenen die op de verwarming van het washok stonden te drogen had gejat zaterdag winkel net dicht, zondag gesloten, dinsdag feestdag dus maandag ook maar dicht, woensdag schoenen maar laatjes waren net op en dan had ik nog wel gewoon SPD! Hartje Europa en je staat 4 dagen stil en kan dan nog maar verder met een halve oplossing, hoe denk jij dat het in de Sahara is geregeld?
Ik denk dat je enige optie platformpedalen waren geweest. Of de bus pakken naar een plaats buiten Luxemburg waar de winkels wel open waren.
Als dit over versnellingen gaat dan had je in het geval van Rohloff of een derailleur net zo goed moeten wachten.

Echter,
je gaat nog steeds niet in op de reactie van verschillende leden die het niet netjes vinden wat je zegt.

Mensen beschuldigen van belangenverstrengeling is iets anders dan mensen die zich aangevallen voelen omdat je hun aankoop bekritiseerd.
1 ik vind die mensen zelf niet netjes
2 de één valt over dit de ander valt over dat
3 je legt me woorden in de mond die ik heb gezegd is ook niet netjes
4 ga in op de inhoud, waarom is iets wel of niet goed
5 ieder mag vertellen of iets wel of niet goed is wel of niet de prijs waard is dat mensen daar niet tegen kunnen omdat ze zelf nou net dat gekocht heeft wil niet zeggen dat de boodschap niet netjes is
Mensen nogmaals graag inhoudelijk reageren, ik beweer dat Rohloff en bepaalde andere onderdelen je fiets eerder minder geschikt maakt dan het spul dat over de rest van de wereld gebruikt wordt, en ik beweer dat er hier een belang van commercie achter zit en dat dat belang er mede toe bijdraagt dat ik dit eigenlijk niet mag zeggen, lees alle felle reacties, maar lees ook vooral andere topics die over dit onderwerp gaan, ga naar een stuk of vier specialisten en kijk wat voor fiets jouw wordt aanbevolen ga naar door de Wereldfietser georganiseerde beurzen kijk wat daar wordt aangeboden,probeer voor de gein zelf eens een topic te starten waarin je beweerd dat Rohloff complete onzin is en kijk wie de adverteerders en sponsoren van deze site zijn, en reageer dan pas op wat ik beweer. Het is hier één grote ons kent ons club waar commerciële belangen achter schuil gaan.
JPS schreef:1 ik vind die mensen zelf niet netjes
Ik geloof dat voor mijn reactie de algemene bewoording niet bepaald onbeschoft was. Zelfs mijn reactie was niet op de man gespeeld, maar wel op de manier waarop de inhoud werd gepresenteerd.

Je manier van schrijven is erg polariserend, dan krijg je ook vergelijkbare reacties.

Al vond ik die van fietsjunks dan wel weer grappig. :P
JPS schreef:2 de één valt over dit de ander valt over dat
De algehele tendens is, "waar maak jij je druk om, ieder zijn ding."

En in het kader van de door jou geïnsinueerde belangenverstrengeling:
"Extraordinary claims require extraordinary evidence."
Afbeelding
JPS schreef:3 je legt me woorden in de mond die ik heb gezegd is ook niet netjes
Waar leg ik je woorden in de mond? Kun je mij een voorbeeld geven?
Spelling verbeteren om het leesbaar te maken is wat anders.
JPS schreef:4 ga in op de inhoud, waarom is iets wel of niet goed
Dat doe ik wel degelijk, ik heb jou nog weinig op mijn of andermans punten zien reageren.
JPS schreef:5 ieder mag vertellen of iets wel of niet goed is, wel of niet de prijs waard is. Dat mensen daar niet tegen kunnen omdat ze zelf nou net dat gekocht heeft wil niet zeggen dat de boodschap niet netjes is
Dat is een aanname die verschillende mensen ontkennen. De meeste mensen zijn het in de basis met je eens, maar vallen over de manier waarop je het zegt.
En Jehova getuige wil ik evenmin genoemd worden. Kom nou - en lees wat ik schreef in mijn stuk over de eerste fietsvakantie. Wat zijn mijn zakelijke belangen? Ik verdien mijn geld met echt heel andere dingen. Er zijn hier precies een of twee posters met zakelijke belangen, en die zijn overduidelijk. Als zij te ver gaan, en dat proberen ze wel eens, dan worden ze vrolijk en discreet teruggefloten. De advertenties leveren zowat niks op, en de mensen die hier posten zien er niets van. Deze site is echt heel anders dan de advertorials van Op Pad, of de diverse commerciële fietsblaadjes met hun lof voor de duurste ongein.
Ik heb overigens wel een Koga stadsfiets uit 1988 die ik enkele jaren terug nauwelijks gebruikt gekocht heb voor 50 euro. Moderne Koga's etc komen er bij mij niet in, want ik zelf hou niet van stugge alu frames. Mijn vakantiefiets is een chique stalen m-gineering, inderdaad met Rohloff en Magura HS66, maar zonder flauwekul als een riem, en daar ben ik heel tevreden mee voor dit doel. Dat was een heel dure fiets, maar ook een heel mooie met luxe dunwandige buis, want hij rijdt heel lekker. Als ik het geld er niet voor gehad had, zou ik de Rohloff naaf hebben laten vallen, maar wel voor een chique frame gegaan zijn. En uiteraard een racebocht.
Op pad zit hoogstwaarschijnlijk ook in het complot ;-)