Valt het jou ook op, het is al jaren aan de gang, fietsen worden alsmaar duurder én luxer. Eerst moest iedereen hydraulische Magura remmen, toen kwamen de peperdure Son naafdynamos en alsof dat nog allemaal niet genoeg was had je daar de Rohloff naaf! Je kunt geen winkel binnenlopen of de fietsenmaker beweerd dat een beetje vakantiefiets toch minstens van Magura, Son en Rohloff onderdelen moet zijn voorzien, en dan nog het liefst op een peperdure Santos of Koga Signuture! Maar daarmee houd het niet op, nee zo'n Rohloff naaf moet voorzien zijn van snaarandrijving, want de eeuwenoude ketting die is niet goed, nee want die kan stuk. En als je dan nog niet genoeg je rekening hebt leeg hebt leegetrokken is er ook nog de volstrekt overbodige Cane-creeck elastomeer geveerde zadelpen, wat is er mis met een ouderwets Brooks zadel met twee grote staal veren? Ik weet het niet maar de Rohloff maffia zal het vast wel weten. waarom moet het custombuild? Als er één soort fiets is waarbij het geen millimeterwerk is dan is het de vakantiefiets!
Vroeger reed iedereen op een randonneur en die deden het prima, als je nu zo'n randonneur koopt ben je hooguit 1300 euro kwijt, hoe is het mogelijk dat zoveel mensen zich door de Rohloff Maffia hebben laten wijs maken dat ze een fiets van 3000 euro of meer nodig hebben? Om de wereld mee rond te reizen? Laten we er voor ons gemak vanuit gaan dat er inderdaad Rohloff slachtoffers zijn die dat van plan zijn, waar worden zij dan mee op pad gestuurd?
Ten eerste het frame: En aluminium frame van Koga of Santos kost (los of omgerekend zo'n 1000 euro, maar zulke frames zijn niet bijzonder, het zijn vrij simpele aluminium frames, sterker nog duurdere frames zijn duurder omdat er tripple butted buizen worden gebruikt en er verder alles aan gedaan is om grammetjes te sparen, maar zo'n frame is NIET geschikt voor fietsvakanties, dus gebruiken alle fabrikanten gewone standaard aluminium buizen, zo ook Koga en Santos, maar wat kost zo'n frame? Ga zoeken op internet naar een Aluminium frame en je zult merken dat je er al voor 100 Euro één kunt kopen, de duurste zijn 170 Euro maar dan houd het ook wel op, wil je staal? Staal is beter, iets zwaarder maar beter te repareren, iets meer zoeken maar evengoed betaalbaar er zijn merken als vsf fahrradmanufaktur, Surley, Intec of Genesis die prima vakantiefietsen bouwen met stalen frames, deze frames zijn ook los verkrijgbaar en kosten zo'n 3 a 4 honderd Euro.
Dan de Son naafdynamo, 250 Euro voor een dynamo, daar kun je er 8 LX Shimano
naafdynamo's voor kopen, gaat Son langer mee? Zeker maar je wiel niet! Wielen gaan bij intensief grebruik in Europa 5 jaar mee, in armere landen met slechte wegen nog korter en een Shimano naafdynamo overleeft gemiddeld zeker 10 jaar intensief gebruik, niets aan de hand. Loopt Son lichter, een SP dynamo loopt net zo licht en kost zo'n 80 Euro en gaat ook lang genoeg mee!
Wil je je wielen eerder slopen neem dan hydraulische velgremmen, zij drukken zo hard in je velg dat je wiel 2 of 3 keer sneller vervangen kan worden, niet doen dus! Bovendien kan hydroliek gaan lekken en probeer jij maar eens in Tibet onderdeeltjes te vervangen nadat er iets was geknapt, vergeet het maar!
En dan hebben we nog Rohloff, moet ik dat nog uit leggen? Als jij niet overweg kunt met gewone versnellingen op je fiets moet je niet op fietsvakantie gaan, en als jij niet weet hoe je kransjes moet vervangen moet je niet op wereldreis gaan, stel dat je elk jaar op een normale fiets je kransje én de ketting vervangt en elke 5 jaar een nieuwe derailliuer tandwieltjes en je kettingbladen vervangt, dan kost je dat gemiddeld 30 Euro per jaar, bovendien, de gewone standaard Shimano onderdelen hebben ze overal, hoeveel Rohloff dealers zitten er in Timboektoe?
Het is vloeken in de kerk, want de beheerders van deze site weten ook dat de meeste van hun adverteerders zijn aangesloten bij de Rohloff Maffia, ik durf niet te beweren dat het om belangenverstelling gaat, maar die Frits van sponsor a was toch wel zó kundig en die karen die al jaren goed geld verdient aan sleutelcursussen voor ons kent ons die is zowat God. Dus twijfellen aan het nut van Son, Rohloff of Magura is vloeken in de kerk, zeker op dit forum.
Wil je een goede fiets;
Frame staal is minsten 2.2 kg, of aluminium is 1.7 niet beter wel goedkoper.
Afmontage Deore LX naven, de rest van de aandrijving standaard Deore (alles wat duurder is is minder duurzaam).
Schakelgrepen, van die ouderwetse met gewoon één knop! (Werkt het beste, gaat vrijwel nooit kapot en kan vaak met of zonder index gebruikt worden).
Wielen 700c binnen Europa of de VS, 26" daarbuiten.
Banden Schallbe Marathon (alle soorten zijn prima). Hoe slechter het wegdek hoe breder de band, maar ook op een goede weg rolt 38 mm prima! Zijn de wegen echt heel slecht neem dan de Matathon Mondial en als je een maand door de bagger moet ploeteren kun je bet mountainbike banden monteren.
Velgen dubbel gebust en hoe sterker hoe beter 36 spaken per wiel of meer.
Zadel Brooks B17 of Brooks Flyer.
Dragers Tubus en het liefst Cosmo achter en Nova voor omdat die niet kunnen roesten, lekker stevig zijn en je achterlamp beschermen.
Zadelpen , gewoon een normale zonder vering.
Cranckstel Shimano Deore (is in tegenstelling tot XT massief en heeft stalen ipv aluminium kettingbladen) met XT lagers of als je meer budget hebt Stronglight Impact met vierkant lagers. Shomano Deore 50 euro, Stronglight 80 euro.
Stuur is kwestie van smaak en uitproberen en vergeet er geen bel op te zetten!
Totale kosten tussen de 800 en 1300 Euro.
Vroeger reed iedereen op een randonneur en die deden het prima, als je nu zo'n randonneur koopt ben je hooguit 1300 euro kwijt, hoe is het mogelijk dat zoveel mensen zich door de Rohloff Maffia hebben laten wijs maken dat ze een fiets van 3000 euro of meer nodig hebben? Om de wereld mee rond te reizen? Laten we er voor ons gemak vanuit gaan dat er inderdaad Rohloff slachtoffers zijn die dat van plan zijn, waar worden zij dan mee op pad gestuurd?
Ten eerste het frame: En aluminium frame van Koga of Santos kost (los of omgerekend zo'n 1000 euro, maar zulke frames zijn niet bijzonder, het zijn vrij simpele aluminium frames, sterker nog duurdere frames zijn duurder omdat er tripple butted buizen worden gebruikt en er verder alles aan gedaan is om grammetjes te sparen, maar zo'n frame is NIET geschikt voor fietsvakanties, dus gebruiken alle fabrikanten gewone standaard aluminium buizen, zo ook Koga en Santos, maar wat kost zo'n frame? Ga zoeken op internet naar een Aluminium frame en je zult merken dat je er al voor 100 Euro één kunt kopen, de duurste zijn 170 Euro maar dan houd het ook wel op, wil je staal? Staal is beter, iets zwaarder maar beter te repareren, iets meer zoeken maar evengoed betaalbaar er zijn merken als vsf fahrradmanufaktur, Surley, Intec of Genesis die prima vakantiefietsen bouwen met stalen frames, deze frames zijn ook los verkrijgbaar en kosten zo'n 3 a 4 honderd Euro.
Dan de Son naafdynamo, 250 Euro voor een dynamo, daar kun je er 8 LX Shimano
naafdynamo's voor kopen, gaat Son langer mee? Zeker maar je wiel niet! Wielen gaan bij intensief grebruik in Europa 5 jaar mee, in armere landen met slechte wegen nog korter en een Shimano naafdynamo overleeft gemiddeld zeker 10 jaar intensief gebruik, niets aan de hand. Loopt Son lichter, een SP dynamo loopt net zo licht en kost zo'n 80 Euro en gaat ook lang genoeg mee!
Wil je je wielen eerder slopen neem dan hydraulische velgremmen, zij drukken zo hard in je velg dat je wiel 2 of 3 keer sneller vervangen kan worden, niet doen dus! Bovendien kan hydroliek gaan lekken en probeer jij maar eens in Tibet onderdeeltjes te vervangen nadat er iets was geknapt, vergeet het maar!
En dan hebben we nog Rohloff, moet ik dat nog uit leggen? Als jij niet overweg kunt met gewone versnellingen op je fiets moet je niet op fietsvakantie gaan, en als jij niet weet hoe je kransjes moet vervangen moet je niet op wereldreis gaan, stel dat je elk jaar op een normale fiets je kransje én de ketting vervangt en elke 5 jaar een nieuwe derailliuer tandwieltjes en je kettingbladen vervangt, dan kost je dat gemiddeld 30 Euro per jaar, bovendien, de gewone standaard Shimano onderdelen hebben ze overal, hoeveel Rohloff dealers zitten er in Timboektoe?
Het is vloeken in de kerk, want de beheerders van deze site weten ook dat de meeste van hun adverteerders zijn aangesloten bij de Rohloff Maffia, ik durf niet te beweren dat het om belangenverstelling gaat, maar die Frits van sponsor a was toch wel zó kundig en die karen die al jaren goed geld verdient aan sleutelcursussen voor ons kent ons die is zowat God. Dus twijfellen aan het nut van Son, Rohloff of Magura is vloeken in de kerk, zeker op dit forum.
Wil je een goede fiets;
Frame staal is minsten 2.2 kg, of aluminium is 1.7 niet beter wel goedkoper.
Afmontage Deore LX naven, de rest van de aandrijving standaard Deore (alles wat duurder is is minder duurzaam).
Schakelgrepen, van die ouderwetse met gewoon één knop! (Werkt het beste, gaat vrijwel nooit kapot en kan vaak met of zonder index gebruikt worden).
Wielen 700c binnen Europa of de VS, 26" daarbuiten.
Banden Schallbe Marathon (alle soorten zijn prima). Hoe slechter het wegdek hoe breder de band, maar ook op een goede weg rolt 38 mm prima! Zijn de wegen echt heel slecht neem dan de Matathon Mondial en als je een maand door de bagger moet ploeteren kun je bet mountainbike banden monteren.
Velgen dubbel gebust en hoe sterker hoe beter 36 spaken per wiel of meer.
Zadel Brooks B17 of Brooks Flyer.
Dragers Tubus en het liefst Cosmo achter en Nova voor omdat die niet kunnen roesten, lekker stevig zijn en je achterlamp beschermen.
Zadelpen , gewoon een normale zonder vering.
Cranckstel Shimano Deore (is in tegenstelling tot XT massief en heeft stalen ipv aluminium kettingbladen) met XT lagers of als je meer budget hebt Stronglight Impact met vierkant lagers. Shomano Deore 50 euro, Stronglight 80 euro.
Stuur is kwestie van smaak en uitproberen en vergeet er geen bel op te zetten!
Totale kosten tussen de 800 en 1300 Euro.