Additionally, paste this code immediately after the opening tag: passen er bredere banden op 25/622 velgen? - Forum Wereldfietser

passen er bredere banden op 25/622 velgen?

Hallo medefietsers,

Mijn idee is om wat meer comfort bij oneffenheden op fietspaden, wat bredere banden te monteren.

Gaat dit helpen en zo ja, tot welke breedte gaat dat passen op mijn 25-622 velgen van mijn Koga Miyata Roadrunner?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je kunt vrijwel altijd een breder bandje dan standaard monteren op je velg, maar de beperkende factor zit 'm vaak ook in de liggende achtervork, of de voorvork. Hoeveel ruimte is daar nog?
Met 25mm brede velgen ga je je eerder druk maken welke maximum bandbreedte je frame gaat toelaten. Maar wat versta je onder "breder"? Dat is namelijk een relatief begrip en zegt niet zoveel zonder te weten wat je er nu op hebt zitten.
Op de site van Schwalbe (even zelf googelen) staat een tabelletje waar je de maximale en minimale bandbreedtes per velg kunt aflezen.
25 (inwendig gemeten) is echter al een brede velg, dus ik denk dat het meer van je frame zal afhangen.
De band kan qua breedte én hoogte vastlopen in de voorvork en de twee achtervorken.
Houdt ook een mm of 5 speling links en rechts om niet meteen vast te komen staan als het niet helemaal goed gaat.
Iets dergelijks geldt voor spatborden, maar ik denk dat je daar al aan gedacht had.
Hartstikke bedankt allemaal!!

Ik ga eea meten...

Heb nog niet zo veel ervaring, dus de antwoorden helpen me weer een stuk verder!

Nogmaals bedankt.
Eerst een tip: de notatie van de velgen correct weergegeven: 622X25, waarbij dit waarden in mms zijn. Er is een duidelijke trend naar bredere velgen. Terwijl 5 jaar geleden nog 622X19 velgen breed genoeg waren voor banden tot 55mm breed (in de juiste notatie: 55-622), kan/mag dat nu ineens niet meer. Bij Mavic zelfs nog bij 622X17 of 559X17. Voor mountainbikers, die soms met heel lage spanning rijden, is er een goede reden voor de bredere velgen. Voor Trekkingfietsen/Reisfietsen maakt dat minder uit.
De banden die op 622X25 velgen passen zullen ook volgens de nieuwere inzichten zeker wel tot 60-622 gaan.
Hangt er wel van af hoe die velgbreedte gemeten is.
Altijd binnenkant. Beetje flauwe vraag: jij weet wel beter!
Ik denk dat Wim zich afvraagt of er wel velgen 25 mm(inw) op de bedoelde Koga van Runnerc zitten. Ik vermoed inmiddels dat ze 25 mm uitwendig zijn.
Het eerste antwoord - van Travelmaster - blijft echter staan.
Precies.