Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post een foto van je tent... - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Post een foto van je tent...

131 berichten
TNF VE25

Wel wat zwaarder dan de gemiddelde tent maar de zekerheid van een windvaste en ruime tent is de extra kilo wel waard. De link laat onze tent zien op IJsland afgelopen zomer.

http://4.bp.blogspot.com/-bia5OUAfR68/V ... 000644.JPG
Inge1 schreef:Net voor het eerst dit topic gezien + gelezen. Leuk al die verschillende tentjes.
Precies, daarom heb ik dit topic weer wat aangewakkerd, kan ik wat inspiratie doen bij het zoeken naar een nieuwe ideale tent. Hoe bevalt je Tarptent Inge? Ik had eerst mijn bedenken bij die stokken maar nu ik alle op de markt verkrijgbare koepels en tunnels heb bekeken, hou ik afgezien van de Tarptents en de Terra Nova Voyager niet veel alternatieven meer over en kijk nu naar tipi's. Vooral de Luxe Minipeak II en Sil Hexpeak V4 lijken me erg interessant. Bijzonder goed geprijsd (€200-250), niet al te zwaar, mooie design en de enorme binnenruimte spreken me aan. Heeft iemand ervaring met deze Luxe tenten?
AfbeeldingAfbeelding
Aangezien ik met een 4p Fjällräven of een 3p V&D-tentje rondfiets zal TiTa niet zoveel hebben aan mijn adviezen. Maar wel een dondersmooi draadje dit zeg, wat een fantastische foto's.
Het laatste jaar dat mijn Perry-tent (rechts) het nog volhield werd het toch wel spannend toen de pas over de Hardangervidda werd afgesloten vanwege te veel sneeuwval (deze nacht was het -24C):
Afbeelding
En de Hellsport die we daarna hadden hield het maar vier jaar vol, omdat hij als showmodel een heel seizoen in de zon had gestaan... Daar had Pim geen last van, want die had zijn eigen pop-up-tentje:
Afbeelding
Rik.
@ de tovenaar - Veel meer ervaring dan hem thuis 2 keer te hebben opgezet heb ik nog niet. Moet je tot zomer 2016 wachten :P . Maar de 1e indruk is erg positief. Heb nu ca 15 min nodig om hem op te zetten en denk dat het met ca 8 ook moet gaan lukken. Als hij staat dan staat de buitentent mooi strak. Ik heb wel voor de "solid" binnentent gekozen ipv de "mesh" variant. Is wat warmer in het Ndderlandse en Britse weer. Ook ben ik blij dat ik er een 3e stok bij heb besteld zodat ik de windkant mooi kan afspannen. De extra hoogte geeft mij voldoende rukmte om me goed te bewegen in de tent + uit de tent te komen.

Maar eh je bent welkom om hem bij beter weer een keer mee op te zetten.
ik heb voor de zomer een tarptent van go lite en die lijkt erg op de Sil Hexpeak als model
wat volgens mijn de beste constructie is omdat hij uit meer panelen bestaat en daardoor stormvaste is
ik heb er geen binnen tent bij en dat stoorde me erg zeker in de zomer als er veel insecten zijn
de voordelen zijn dat je een hoop ruimte heb en snel opzet en dat hij van alle kanten even goed tegen de wind kan zonder geklapper van tentdoek en stabiel blijft
ook een voordeel is de hoogte in het midden
nadeel is dat de ruimte naar de punt steeds krapper word en als je zoals ik nog al lang bent lig je snel met je voeten tegen het tentdoek aan en als je dan condens heb krijg je natten voeten of slaapzak
ben je niet zo lang is dat geen probleem
ik ga toch verder zoeken naar een ander tent
maar deze modellen hebben zeker ook een hoop voordelen
Onze vorige tent was wel zo'n beetje op, ook een Hilleberg Nammatj 3 heeft niet het eeuwig leven. Afgelopen vakantie hadden we ruim de tijd te evalureren wat we wilden. En dat is een Kaitum 3 geworden.
Het waarom: we bleken de grote voortent alleen te gebruiken voor opslag van bagage; koken doe ik so wie so niet binnen. Met de hoeveelheden wind en regen die we de laatste vakantie hebben gehad bleek dat het handig zou zijn de ingang te kunnen wisselen als de wind draaide. En twee ingangen, ieder met een eigen bagagepunt is wel comfortabel.
Wel een beetje een ontwikkeling; hier de hele serie van de afgelopen decennia:

Afbeelding

de eerste: een katoenen ESVO dwarsslaper. Weinig ruimte, een doorhangende binnentent en weinig bagageruimte. Maar erg lief.
de tweede: een MSR Velo. Prima tent, met een heeeele grote voortent. Maar de binnentent werd ons te smal.
de derde: een Nammatj 3. Geweldige tent. Al moesten we de rits van de binnentent snel vervangen. Afgelopen vakantie gaf de rits van de voortent de strijd op, een kat scheurde de buitentent kapot en het doek is transparant geworden.
de vierde: Kaitum 3. De eerste ervaringen zijn positief. Komend jaar een maandenlange test ...
Ik heb de Hilleberg Nallo 2 GT inmiddels een nacht of 50 gebruikt. Ik ben tot nu toe extreem tevreden over deze tent. Makkelijk op te zetten, licht en compact, mooie materialen en ideaal qua ruimteverdeling. Houdt zich ook goed in de wind.

Onderstaand de tent op een mooi stekkie in Zanskar. Helaas deed de rits van de hoofdingang het niet meer. Waarschijnlijk is er teveel zand in gekomen (heb ik thuis weer uitgespoeld). Gelukkig is er nog een noodingang, te zien op de foto.

Afbeelding
@inge Vandaag is het toch mooi weer om de tent uit te testen? :wink:
@bodhi is het deze?. Die blog van Tracksterman is wel interessant. Heeft heel wat tenten versleten waarvan veel op mijn shortlist staan.
@willem Mooie tent die Nallo, wel een beetje groot en zwaar voor 1 persoon. De Anjan (een uitgeklede Nallo) stond op mijn shortlist maar mist toch veel details die de Nallo wél heeft.
De tovenaar schreef:@willem Mooie tent die Nallo, wel een beetje groot en zwaar voor 1 persoon. De Anjan (een uitgeklede Nallo) stond op mijn shortlist maar mist toch veel details die de Nallo wél heeft.
Inderdaad wel een beetje groot en zwaar voor 1 persoon. Ik heb 'm dan ook nog niet in mijn eentje gebruikt. Wel met twee personen. Voor twee zwaar ademende mannen die zich al dagenlang niet gedoucht hebben en geen Brokeback Mountain-scene willen naspelen is die binnentent wel aan de krappe kant. En de ruime voortent is toch wel handig als je met voor- en achtertassen fietst.
willem.m schreef:Inderdaad wel een beetje groot en zwaar voor 1 persoon. Ik heb 'm dan ook nog niet in mijn eentje gebruikt. Wel met twee personen. Voor twee zwaar ademende mannen die zich al dagenlang niet gedoucht hebben en geen Brokeback Mountain-scene willen naspelen is die binnentent wel aan de krappe kant. En de ruime voortent is toch wel handig als je met voor- en achtertassen fietst.
Daarvoor heeft Luxe ook een oplossing bedacht, geniale tentbouwer is dat toch!
Kan Luddo zijn MSR ook thuislaten. :wink:
Afbeelding
Hoihoi,

Ik heb zelf een MiniPeak II aangekocht en ben er erg tevreden van. Een zee van ruimte, je moet niet uit je tent kruipen en je kan zelfs leunen tegen je tentstok, waardoor een zitje met leuning niet meer hoeft (maar nog geen idee hoe sterk die stok is, dus ik zou het niet teveel doen).

Ik heb hem ook nog niet zoveel gebruikt, maar heb er een kleine review van geschreven op mijn blog (in 't Engels): http://kikitjah.weebly.com/blog/my-new- ... rsion-2015

Het is de nieuwe versie van 2015 en die is toch iets zwaarder dan de vorige. Ik ga in het totaal dus uitkomen op 2kg (of 2kg100gr). (ofwel had ik de paal in 't midden niet meegeteld, dat kan ook ;))

groetjes,
Kelly
@bodhi is het deze?.
ja zo te zien wel
het is al een wat ouder model
Vandaag m'n nieuwe tent opgezet, het is Sil de Heks geworden, past goed bij de tovenaar :wink:

Afbeelding

Opzetten van de buitentent is binnen een paar minuten gepiept, moet nog wel wat oefenen/modificeren aan de binnentent, dat ging wat lastiger. Normaal gesproken hangt die gewoon aan de buitentent. Enorme luifel die je op verschillende manieren open kunt zetten. Gewicht 1,6 a 1,7 kg en klein pakvolume, daar komt tzt nog wat bij aan extra haringen, scheerlijnen en tyvek grondzeil.
Ga je veel plezier van hebben vooral van de royale luifelruimte. Ben zelf al enkele jaren tevreden gebruiker van de Sil mini peak.

Afbeelding

Is inmiddels uit de collectie van Luxe outdoors verdwenen. Denk dat de SilHexpeak een verbeterde opvolger is.
Wat gebruik je voor middenstok ?? Gebruik zelf een wandelstok van 135cm, is weer wat lichter dan de verstelbare stokken die Luxe aanbied. Houd ons op de hoogte van je ervaringen.

Gr. Leo Jansen
De Minipeak II is nog gewoon verkrijgbaar Leo. Ik heb de Tarppole 168 erbij besteld. Is minimaal zo'n 140cm en heb er een stukje van 6cm eraf gesneden. Kan die tenminste evt. wat lager mocht dat nodig zijn (140 cm is naar men zegt de aangeraden hoogte). Ik heb ook een 3 cm van de adapter afgesneden zodat de stokdelen nu net in mijn Ortlieb voortas kunnen (38cm hoogte). Hoe zit het met de duurzaamheid van het materiaal? Ik vind het doek en grondzeil van de binnentent er nogal dun uitzien. Het buitendoek ziet er goed uit.

Afbeelding

PS Een fotoalbum met nog meer tentjes:
https://picasaweb.google.com/1142831098 ... entGallery
Ik gebruik de binnentent altijd met een tyvek onderzeiltje en ondanks het dun materiaal is, nooit last van vocht oid. Wel is de buitentent erg rek gevoelig voor vocht. Dit betekend dat als je hem 's middags strak opzet, hij er als een dweil bijstaat als je 's avonds naar bed gaat. Ik maak altijd een "strak zet rondje" om de tent voor ik de slaapzak induik.

Gr Leo Jansen
arnob schreef:Drie heel verschillende tenten; alledrie met eigen voor- en nadelen.

Onze eerste kleine tent: een katoenen ESVA, dwarsslapertje met inzakkende wanden, zeker bij nat weer, maar erg fijn in een warme omgeving:
Afbeelding
Regen in Thusis

Het vervolg: een MSR Velo. Fijne tent, grote voorhal, maar kleine binnentent en hoog op de poten. Kil in koude tijden:
Afbeelding
Hier aan de Ierse Zee

En uiteindelijk de knoop toch maar doorgehakt; onze Hilleberg Nammatj 3 GT:
Afbeelding
Een paar jaar geleden helemaal alleen op een bevroren Barendonk.
...met twee fietsen? :wink:
Nee, feitelijk hoorde bij elke tent andere fietsen, maar dat is een heel ander verhaal. Leven doet leren :D
Afbeelding
Mijn nieuwe Nigor WickiUp 3!

Afgelopen weekend gekocht omdat €300 (in de uitverkoop) toch wel een erg mooie prijs is voor deze tent. Ga binnenkort nog aan de slag met een constructie om de tentstok in het midden te verplaatsen (denk dual pole extender) en misschien ga ik de naden nog behandelen met SilSeal.

Vooralsnog ben ik er blij mee in elk geval. :)
Afbeelding

Mijn Clip Flashlight 2 bij windkracht 10.