Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen rondom het Kanaal - Reisverslag - Forum Wereldfietser

Fietsen rondom het Kanaal - Reisverslag

Afgelopen zomer deden we een rondje rondom het Kanaal. Hiervoor gebruikten we de gidsjes van Kees Swart. Wie wel eens met een WF weekendje mee gaat, kent Kees vast wel. Naast dat Kees een gezellige reisgenoot is, weet hij ook de mooiste weggetjes te vinden in het buitenland en heeft hij boeiende informatie bij elkaar geharkt over het landschap, de steden en de bezienswaardigheden onderweg.

We begonnen in Bretagne in de buurt van Mont St. Michel. Het gidsje van dit deel komt (hopelijk) dit voorjaar uit. Wij hadden vast een 'sneak-preview' en kunnen verklappen dat het een prachtige route is. En ook pittig. Daarom namen we af en toe een pauze langs de weg.

Afbeelding

De route brengt je langs prachtige Bretonse stadjes zoals St. Malo

Afbeelding

en na elke bocht heb je weer een prachtig uitzicht. Hiervoor moet wel geklommen worden, maar het is alle inspanning waard.

Afbeelding

Langs de kust heb je natuurlijk te maken met getijden. En soms is het dan even plannen om niet te moeten omrijden.

Afbeelding

Maar je houdt min of meer het zicht op zee en de zilte geur is zelden ver weg.

Afbeelding

Zo kwamen we bij Roscoff en staken we over naar Plymouth in zuid-west Engeland. Het boekje en de routes leidt ons min of meer langs de kust naar Dover. Met min-of-meer bedoel ik dat Kees je ook wel een stukje het binnenland in lokt als dat de moeite waard is. Zo kom je al vrij snel een Dartmoor National Park waar het scharrelvee gewoon over de weg loopt en je je soms alleen op de wereld waant.

Afbeelding

Er is regelmatig gemopperd over het verkeer in Engeland, maar Kees weet gewoon de mooie rustige weggetjes te vinden. Dat je daar af en toe voor moet klimmen, neem je dan op de koop toe.

Afbeelding

Alhoewel de Engelsen zelf soms ook toegeven dat de wegen niet altijd geschikt zijn voor fietsers.

Afbeelding

Maar al met al is het gewoon elke mijl genieten en zitten we soms met ingehouden adem op de weg.

Afbeelding

En soms regent het. Dat hoort ook een beetje bij Engeland. Maar zelfs dan is het mooi om om je heen te kijken.

Afbeelding

En waar het te druk is op de weg, weet Kees alternatieve routes te vinden. Gelukkig had ik de GPS track anders had ik hier toch wel getwijfeld.

Afbeelding

Bij Dover zijn we overgestoken naar Calais. We hebben nog lang niet genoeg van de zee zoeken de LF1 oftwel de Noorzee route op. Deze bracht ons via Noord-Frankrijk in België. We konden Brugge niet weerstaan en hebben daar een dag rondgestapt. Daarna weer noordwaarts en in Zeeland moeten we concluderen dat het zich qua uitzichten kan meten met Bretagne en Engeland.

Afbeelding

helaas was na een maand de tijd op en volgden we de bordjes naar huis.

Afbeelding

En een dikke 1700 kilometer later kwamen we weer op vertrouwd terrein.

Afbeelding

Dit is slechts een korte impressie. Wil je meer foto's zien en verhalen lezen over deze tocht, dan kun je hier terecht. Je vindt daar een verslag per fietsdag en wat extra informatie voor het geval je ook geïnspireerd bent geraakt. Ik kan je dan ook maar één advies geven: DOEN!

Hans
Mooi Hans, leuk om te lezen. :)
Dat was weer ouderwets smullen, meneer Vanderveeke!
Zeker leuk, bedankt!
Aan inspiratie geen gebrek.... Prachtig!
Excuses off topic, Flamingoroute.
Het PB blijft hangen in mijn ''Postvak uit''. Vandaar deze ''route'' :(
@ Hans.

In het boekje van de Flamingoroute staat de informatie op de linker pagina steeds in het Duits en op de tegenoverliggende pagina in het Nederlands.
Er wordt een beschrijving gegeven van plaatsen (Gescher, Ahaus, Winterswijk enz.), landschappen (Liesner Wald, Ammentaler Gräberfeld etc.).
Bij het boekje zit een fietskaart 1:50.000 waarop de route is ingetekend.
De track kun je downloaden via http://www.achterhoek.nl/ndl/routes/fie ... ingo-route.
Het is weer eens wat anders dan rond het Kanaal fietsen :wink:

Overigens heb ik bij het fietsen van de Hart van Engeland route in de eerste helft van september dankbaar gebruik gemaakt van je verslag.
Ik ben niet naar Lands' End gefietst maar bij Sheepwash naar Plymouth gegaan.
Een mooie route.

Veel plezier gewenst met (de voorbereiding van) jullie volgende fietstocht.

MVG

Jan
Jan,

Bedankt voor de info.
De rest bedankt voor de waardering.
Aanbeveling wordt opgevolgd :wink: maar dat wist je al :D :D
Ik heb deze zomer ook gepoogd een stuk van de route te rijden voor Kees, maar ik ben bang dat Kees niet zoveel aan me gehad heeft. Ik wist namelijk al m'n aantekeningen thuis te laten, en al op de eerste dagen m'n kilometertellertje te mollen. Dus ik heb geprobeerd om 's avonds stukken van de route uit de PDF over te schrijven, en dan de volgende dag te gebruiken, maar als je niet goed weet op welke kilometer je zit...is het geen doen.
Gelukkig had ik de GPS routes meegekregen van Kees (eerste keer met GPS onder weg) dus ik kon nog wel vanaf Roscoff een aantal dagen ' tegen de klok in' de route volgen (dus net andersom dan jullie Hans!) en hij is inderdaad heel mooi!
Soms naar mijn mening flink klimmen, maar dat is meer persoonlijke aanleg/geschiktheid voor het klimmen. En als je in Bretagne de kust volgt, ga je nu eenmaal op en neer, dat weet je van te voren!

Maar Bretagne is absoluut schitterend, en Kees heeft overal rustige sluipweggetjes gevonden, waardoor je de grote wegen kan vermijden. Al vond ik het verkeer persoonlijk best meevallen op de grotere wegen in het algemeen, Bretagne is best rustig! Behalve dan de keer toen een oude Twingo 100 meter voor me steeds meer naar rechts ging, totdat de rechterbanden in de berm zaten en er opeens gecorigeerd werd. Ik vermoed een gevalletje Facebooken achter het stuur ofzo...maar als ik vlak voor die Twingo had gezeten was ik gewoon geschept denk ik.
Dan ben je gelijk weer blij met fiets luwe routemakers!
Dank, ik weet nu in ieder geval dat onze retour route komend jaar via Rosslare naar Roscoff loopt (en dan naar huis ..). Zoals gebruikelijk een onderhoudend en informatief verslag!
Dank Hans,
Weer een mooi verslag! Wij hebben dit jaar het Engelse stuk van fietsen langs de kanaal kust gedaan, absoluut de moeite waard.

Ben & Ingrid
Dat was weer aangename lectuur, waarvoor dank. Ik reed vorig jaar het in ontwikkeling zijnde stuk van de baai van de Somme tot Mont St Michel. Daarna ging het de andere kant uit: naar Saint-Nazaire en dan via 'Loire à Vélo' terug noordwaarts. Ook dat Normandische stuk was genieten en af en toe hard werken.
Zo'n reisverslagen zijn leuk om te lezen.
smullen!!!

(25% helling op fietsen?? ik had al moeite met 20% op te lopen :roll: )
cosnemo schreef:(25% helling op fietsen?? ik had al moeite met 20% op te lopen :roll: )
Het kan nog iets erger hoor...

Afbeelding