Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grenshekken midden-Europa - Forum Wereldfietser

Grenshekken midden-Europa

In welke mate denken jullie dat het volgende zomer nodig wordt om andere routes uit te kiezen in verband met de grenshekken die nu zoveel landen aan het bouwen zijn? Mijn vriendin en ik zijn van plan om volgend jaar ongeveer de Benjaminse-route van Praag naar Porec te rijden, maar we worden een beetje nerveus van alle nieuws berichten die we nu voorbij zien komen. Het zou niet zo leuk zijn als we op zowel de Oostenrijkse-Sloveense grens als de Sloveens-Kroatische grens tientallen kilometers moeten omrijden om vanaf een lieflijk fietspad een groot checkpoint op een snelweg te bereiken.

Tussen Oostenrijk-Slovenië lijkt het nog wel mee te vallen (dat hek loopt niet over de hele lengte van de grens), maar ik heb toch wel de indruk dat Slovenië de Kroatische grens hermetisch af wil sluiten. We waren van plan om over de oude Parenzana-spoorlijn van Trieste naar Porec te rijden, maar het lijkt me niet dat ze de moeite nemen om voor een paar mountainbikers en vakantiefietsers een grenspost neer te zetten.

Heeft iemand ergens gelezen of dit soort landen in hun bouwwoede überhaupt rekening houden met toeristen? Hongarije lijkt dadelijk wel haast aan alle kanten afgesloten te zijn. Dat moet toch een hoop mensen de lust ontnemen om die kant op te gaan?
Beste Rob,

Ik denk dat de ontwikkelingen afgewacht moeten worden. Hoe de situatie de komende zomer is, valt niet te zeggen.
Als ze het bij Google in hun hoofd krijgen om een statement te maken staan binnen geen tijd alle hekken op Google maps. Als ze dat niet willen staan ze er over 100 jaar nog niet op. Dat geldt ook voor veel andere informatieverschaffers.

Misschien kun je veel info vinden als je je als vluchteling opstelt en naar routes zoekt?
Rob_Gordon schreef:maar ik heb toch wel de indruk dat Slovenië de Kroatische grens hermetisch af wil sluiten. We waren van plan om over de oude Parenzana-spoorlijn van Trieste naar Porec te rijden, maar het lijkt me niet dat ze de moeite nemen om voor een paar mountainbikers en vakantiefietsers een grenspost neer te zetten.
Zomer 2014 heb ik de Parenzana gereden van Muggia (Italië) naar Motovun (Kroatië). Bij de grens SloKro word je heel even naar de autoweg geleid en was er ook toen al een post waar we de paspoorten heel even uit de tas moesten halen. Toen ze op de voorkant het EU logo zagen hadden ze genoeg gezien en mochten we door. Hek of geen hek, het zal nog wel zo zijn op die plaats. Grens Italië Slovenië was toen gemarkeerd door niets meer dan een bord.

Hans
Afgelopen juni was ik op fietsvakantie in Kroatië en Bosnië. Toen ik vanuit Bosnië terug naar Kroatië dacht te gaan (toch de grens van de EU; niet de grens van de Schengenzone, want daar hoort Kroatië (nog) niet bij), gaf de Freytag & Berndt kaart twee witte grensovergangen tussen Bosansko Grahovo en Bihac: een bij Martinbrod (waar ook nog een wegwijzer naar de Kroatische bestemming stond) en een bij Kulen Vakuf. Een local was al wat sceptisch hierover en de witte weg ging via een grintweg naar een overwoekerde grintweg. Eén verbodsbord kon ik nog wel negeren, maar een tweede werd me toch iets te gortig.

Ben dus omgekeerd, heb mijn kamer in Kroatië geannuleerd en de volgende dag bij Bihac via de M5 de grens overgegaan, nog op tijd voor een latemiddagexcursie in de Plitvizische Meren.

En dat was nog voor de vluchtelingencrisis écht losbarstte.
javb2812 schreef:
Zomer 2014 heb ik de Parenzana gereden van Muggia (Italië) naar Motovun (Kroatië). Bij de grens SloKro word je heel even naar de autoweg geleid en was er ook toen al een post waar we de paspoorten heel even uit de tas moesten halen. Toen ze op de voorkant het EU logo zagen hadden ze genoeg gezien en mochten we door. Hek of geen hek, het zal nog wel zo zijn op die plaats. Grens Italië Slovenië was toen gemarkeerd door niets meer dan een bord.

Hans
Dank Hans, dat is nuttige en geruststellende informatie! Hoe vond je trouwens het Kroatische deel van de Parenzana? Ik kom conflicterende informatie tegen over de vraag of dit makkelijk te berijden is met vakantiefietsen met bagage, of dat het meer een uitgesproken mountainbike-traject is.
Casartelli schreef:Afgelopen juni was ik op fietsvakantie in Kroatië en Bosnië. Toen ik vanuit Bosnië terug naar Kroatië dacht te gaan (toch de grens van de EU; niet de grens van de Schengenzone, want daar hoort Kroatië (nog) niet bij), gaf de Freytag & Berndt kaart twee witte grensovergangen tussen Bosansko Grahovo en Bihac: een bij Martinbrod (waar ook nog een wegwijzer naar de Kroatische bestemming stond) en een bij Kulen Vakuf. Een local was al wat sceptisch hierover en de witte weg ging via een grintweg naar een overwoekerde grintweg. Eén verbodsbord kon ik nog wel negeren, maar een tweede werd me toch iets te gortig.

Ben dus omgekeerd, heb mijn kamer in Kroatië geannuleerd en de volgende dag bij Bihac via de M5 de grens overgegaan, nog op tijd voor een latemiddagexcursie in de Plitvizische Meren.

En dat was nog voor de vluchtelingencrisis écht losbarstte.
Als je op de legenda kijkt zie je dat witte grensovergangen voor lokaal verkeer zijn, dus alleen voor inwoners uit de grensstreek. (Je moet dan met een erg goed verhaal komen wil je daar de grens overkomen) Nu is mijn kaart al 6 jaar niet meer geldig, er zal ondertussen wel wat zijn veranderd maar er staan op die kaart genoeg wegen die de grens overgaan zonder dat daar een grensovergang is. Een overblijfsel van Joegoslavië zeg maar. Op mijn kaart staan er wel wegen maar geen grensovergangen bij zowel Martin Brod als Kulen Vakuf, en destijds was fietsen over de M5 prima te doen, (nog niet echt druk)
Overigens erg mooi daar bij Martin Brod.
Ik hoop volgend jaar ook die richting uit te gaan. Oa Limes route, dan naar kroatie en daarna door naar Italy.
Ook ik maak mij een beetje zorgen over de onwikkeling van de vele vluchtelingen. Kun je nog wel makkelijk de grenzen over? Wordt het niet gevaarlijker bij evt wild kamperen? Enz enz.
Ik begrijp dat het een beetje koffiedik kijken is. Omdat er nu toch een draadje is gestart, ook mijn zorgen maar toevoegen.

Groet, Ruud
Ik hoop dat jullie inzien dat jullie zorgen wat mager afsteken tegenover de zorgen van een vluchteling die voor een hek staat en er niet door mag!
^^^ ik wil geen politieke discussies voeren op een fietsforum maar dit vind ik een buitengewoon ongepaste en belerende opmerking.
Rob_Gordon schreef:
javb2812 schreef:

Hans
Dank Hans, dat is nuttige en geruststellende informatie! Hoe vond je trouwens het Kroatische deel van de Parenzana? Ik kom conflicterende informatie tegen over de vraag of dit makkelijk te berijden is met vakantiefietsen met bagage, of dat het meer een uitgesproken mountainbike-traject is.
Het Kroatische deel is onverhard. Wij vonden het zeker te doen met vakantiefiets met bagage, en ook erg leuk. Je bent weer wat dichter bij de natuur en er staken af en toe voor onze neus herten over. Wij hebben wel stevige fietsen met brede banden. Het gaat wel langzamer dan op asfalt, maar rijden doe je er wel op en het is overdreven om het een typisch mountainbikeparcours te noemen.

Het lijkt me leuk om achteraf te horen of jij het ook zo (of anders) hebt ervaren als je er inderdaad gaat fietsen.

Alleen met een racefiets met smalle banden lijkt het me geen feest. Hellingen zijn er wel, maar niet vaak steil. Ontzettend leuke kleine stadjes zoals Buje, Groznjan en Motovun.

Hans
Bert van Sprang schreef:Ik hoop dat jullie inzien dat jullie zorgen wat mager afsteken tegenover de zorgen van een vluchteling die voor een hek staat en er niet door mag!
helemaal mee eens. De vraag van Ruud vind ik ook ok.

Hans
Als je de Parenzana ook door Slovenië rijdt is een omweggetje naar Piran aanbevolen. Een schitterend mooi stadje, veel mooier nog dan Koper. Klim naar de stadsmuren aan de noordkust (van het schiereiland), rijd éen of twee km over de stadsmuren en je komt bij een camping.

Hans
En sla de camping in Izola over, dat is nog erger dan Terschelling in de zomer, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat een gezeur! Beetje omrijden heb je er nog niet voor over, om tienduizenden jihad strijders en IS-beulen buiten te houden. Naief is het woord niet meer. We zijn al sinds 1996 in een wereldwijde godsdienstoorlog! Wordt eindelijk eens wakker!
_Peter_ schreef:En sla de camping in Izola over, dat is nog erger dan Terschelling in de zomer, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat is duidelijk. Wat dat betreft zijn alle kustcampings in de wijde omtrek vermoedelijk een drama. Als je vroeg komt is er nog wel een plaats voor een kleine tent maar leuk is anders. In het binnenland zijn in die regio weinig tot geen campings. Bij Motovun wel, en die is best aardig.
sjefke schreef:Wat een gezeur! Beetje omrijden heb je er nog niet voor over, om tienduizenden jihad strijders en IS-beulen buiten te houden. Naief is het woord niet meer. We zijn al sinds 1996 in een wereldwijde godsdienstoorlog! Wordt eindelijk eens wakker!
Nou nou. Het kan zijn dat straks bij de grenzen inderdaad iets ruimere bochten nodig zullen zijn dan jij hier neemt.

Sommigen overwegen ondanks eea toch te genieten van het fietsen in mooie gebieden in Slovenië en Kroatië, gelukkig. Het staat die mensen vrij om zorgvuldig te plannen en te informeren naar de omstandigheden.

Het is niet anders dan Bert Sitters hierboven al aangaf. Wij weten niet hoe de situatie komende zomer zal zijn.

Hans
Rob_Gordon schreef:Hoe vond je trouwens het Kroatische deel van de Parenzana? Ik kom conflicterende informatie tegen over de vraag of dit makkelijk te berijden is met vakantiefietsen met bagage, of dat het meer een uitgesproken mountainbike-traject is.
Leukste stukje van de route. Verslag ergens hiero.
Bert van Sprang schreef:Ik hoop dat jullie inzien dat jullie zorgen wat mager afsteken tegenover de zorgen van een vluchteling die voor een hek staat en er niet door mag!

Een discussie over de vluchtelingenproblematiek kan interessant en goed zijn. Hij hoort alleen niet in dit draadje thuis, hoe terecht hij ook is. Daarvoor graag een nieuw draadje opstarten in 'Achtergrond'.

Gelukkig gaan de verdere discussies weer over de vraag van de TS. Kunnen we dit zo houden?