Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterdicht compact camera's - Forum Wereldfietser

Waterdicht compact camera's

Wie heeft er ervaring met een waterdichte compact camera zoals bijvoorbeeld:
NIKON coolpix AW-130
Afbeelding
Olympus Tough tg-4
Afbeelding

Doen deze camera's een beetje wat de fabrikanten beweren?
Wij merken steeds dat de camera in de tas blijft bij slecht weer, terwijl het juist leuk is om dan ook wat foto's te maken (Hoe gaat de camera om met weinig licht) en zijn eerlijk gezegd het gesleep met een grote camera ook een beetje zat.

Iemand ervaring?
Ik heb geen ervaring met deze camera's maar kan de website dpreview van harte aanbevelen. Als deze jongens en meisjes een camera testen dan gebeurt het ook goed. Vervolgens zijn niet te beroerd nadelen te benoemen. Ik heb zelf een paar camera's gehad die door dpreview getest zijn en de test kloppen tot flink achter de komma.

Geen van deze camara's heeft een fantastische beeldkwaliteit, voornamelijk door de kleine sensors. Dat je voor hetzelfde geld camera's met een veel betere kwaliteit kunt kopen is een feit, maar die zijn niet waterdicht of shockproof. Belangrijk is de afweging wat goed genoeg voor je is.

Ze hebben vorig jaar nog 4 Waterproof Camera's getest:
http://www.dpreview.com/articles/249126 ... ra-roundup

Een lang verhaal. Je kunt ook alleen de conclusies lezen
http://www.dpreview.com/articles/249126 ... roundup/14
Er zit veel verschil tussen waterdicht en spatwaterdicht. De eerste is over het algemeen ook te gebruiken onderwater en kan tegen een stootje. De tweede is bedoeld voor in de regen en hier zijn dan ook heel veel mogelijkheden in. Van kleine compact, tot spiegelreflex. Ik denk dat jij dus eigenlijk spatwaterdicht bedoelt ? Wellicht moet je daar es op googlen, dan krijg je vast betere resultaten dan die jij zelf hebt aangedragen.
Ik heb een Nikon COOLPIX AW110 Digital Camera en ben daar best tevreden over. Ik mis wel een grote zoom én de accu is bij gebruik van de GPS, zonder bereik erg snel leeg.
Ik gebruik hem in de kano waarbij hij regelmatig een spatje krijgt en soms onder water verdwijnt. Hij zit standaard in de fietstas om dat hij prima kiekjes maakt, ook bij minder licht.
Sinds een jaar gebruik ik de Olympus TG-3. Geen keuze qua beeldkwaliteit maar voor de robuustheid. Hij wordt overgegooid tussen de kajakkers (heb er een drijver aan :wink: ) en geeft geen kik. Wel even afspoelen naderhand met zoet water als je op zee geweest bent.
Ook gebruikt als actioncamera ipv een GoPro. Wilde wel tijdens het varen maar op de fiets mis je de beeldstabilisatie. Zal beter gaan uit de hand omdat die de nodige demping geeft.

Een fijne bijkomstigheid is de mogelijkheid om gemaakte foto's of films over te kunnen zetten naar je iPhone via een app zodat je ze kunt delen via email, sociale media of op je blog kunt zetten zonder allerlei omwegen.

De aansluitingen en het accu/sdcard vakje zijn extra goed vergrendeld zodat ze niet per ongeluk open kunnen.

Je koopt een waterdichte camera dus voornamelijk voor die functie, niet voor de beeldkwaliteit.
Een paar maanden geleden is een aantal van dit soort camera's getest op Tweakers.net: http://tweakers.net/reviews/4103/vier-r ... test.html/
Dank voor de reacties zover.
Ga me zeker ook eens verdiepen in spatwaterdichte camera's. Echter, het concept van een camera die naast waterdicht ook nog eens tegen een stootje kan spreekt me wel erg aan. We zijn beide namelijk geen hele fanatieke fotograven en kijken vaak liever gewoon om ons heen dan stoppen, toestel uit de tas, toestel uit de hoes, foto maken en dan alles weer terug.
Als de maanden vorderen blijft de camera daardoor steeds vaker in de tas. Met weer een mooie reis in het verschiet willen we dus iets wat je wat makkelijker bij de hand houdt(dus naast water is ook stof en stootvast aangenaam). De verminderde beeldkwaliteit nemen we voor lief (als het resultaat acceptabel blijft) en hopen we te compenseren door wat meer foto's te maken :wink:
Ik heb, naast de reflexcamera, een degelijke compact gekocht voor de fietsreizen (Fuji X20). Die neemt veel minder plaats in en levert behoorlijke beelden.
Maar inderdaad: er zijn omstandigheden waarbij het er ruiger aan toe gaat en dan is die kwetsbare elektronica niet ideaal. Dat loste ik op een andere manier op: aangezien ik toch toe was aan een nieuwe telefoon, is dat maar meteen een modelletje geworden dat stof- en waterdicht en schokbestendig is. De nu niet meer leverbare Sony Xperia ZR levert ook goede beelden, neemt amper plaats in en kan tegen een stootje.
Het is geen digitale reflex, maar 'de beste camera is die die je bij je hebt' en ik maakte er al prima foto's mee. Hoewel: dat laatste is erg relatief en afhankelijk van hoe je tegen foto's aankijkt.
Ik heb een Nikon Coolpix AW100, een iets ouder model alweer. Bevalt prima, maakt goede foto's soms wat moeite met grote contrasten. Maar naast dat-ie goed tegen water kan (onder water vaak genoeg gedaan, is lachen), is hij ook goed beschermd tegen zand en stof en schokken. En zelfs licht genoeg, merk ik, om tijdens het fietsen gewoon om mijn nek te houden, op kortere afstanden. Altijd paraat.

Wel heb ik mezelf aangeleerd om een foto te maken, of meerdere, niet te zoomen én niet terug te kijken. Dat doen we thuis wel. Dit scheelt enórm veel in stroomverbruik. GPS inderdaad ook uit. Op deze manier lukt het mij om zo'n 3 weken met een batterij te doen. Helaas kan ik deze camera niet makkelijk aan mijn WakaWaka solar powerbank koppelen, omdat de batterij buiten het toestel wordt opgeladen. Maar mijn zuinigheid werkt ook goed genoeg! Met een extra batterij erbij zou het helemaal luxe zijn, maar die heb ik niet.

Aanrader, zo'n toestelletje.
Alfred schreef:Ook gebruikt als actioncamera ipv een GoPro. Wilde wel tijdens het varen maar op de fiets mis je de beeldstabilisatie. Zal beter gaan uit de hand omdat die de nodige demping geeft.
Als ik eén feature op een compaccamera nuttig vind is het optische beeldstabilisatie. Dat scheelt onder ruwere omstandigheden bewegingsonscherpte, maar onder alle andere omstandigheden behalve direct zonlicht ruis, daar heb je bij compactcamera's met zulke kleine sensors nog altijd te veel van.
Op reis neem ik altijd een Nikon spiegelreflex en een Panasonic outdoor camera mee.

De spiegelreflex is een zeer goede camera, en zeer zeker ook bestand tegen wat slecht weer.

De outdoor camera is echter waterdicht, en je kunt er ook onder water foto's mee maken. Bovendien kan hij tegen een stootje, dus absoluut geen bezwaar om in je zakken te hebben tijdens het skiën en je mocht vallen.

Ik vindt het erg handig om een kleine camera te hebben overal ie overal mee naar toe kan. De kwaliteit van de foto's is dan niet helemaal top, maar de inzetbaarheid van de camera is groot.


In beroemde tempels en moskeeën in India waren camera's niet toegestaan. Een telefoon daarentegen weer wel, en fotograferen met een telefoon mag ook. Ik heb toen wel gemerkt dat mijn eigen telefoon zo zijn beperkingen had: zowat iedere foto van een tempelolifant eindigde met een olifant zonder slurf. (Olifanten houden hun slurf zelden stil.) Dus een "shock and water proof" telefoon die goede foto's maakt zou wellicht goed alternatief kunnen zijn.
Hier ook een AW110 en ben daar heel blij mee. Water, vallen, stof geen probleem en best prima foto's. Met de batterij heb ik geen problemen, ook met de GPS aan.

Twee (onverwachte) positieve punten van de AW110
- zwemmen (in zoet/zout water) levert echt leuke foto's op. De Nikon is echt waterdicht.
- de WiFi functie is super handig. Ik vroeg me af wat je er aan hebt. Maar ben nu fan. Via je telefoon kan je door de zoeker kijken en foto's maken (zelfs in en uitzoomen). Veel handiger dan de zelfontspanner. En ook onderweg kan je zonder snoertjes/compu's of gedoe foto's op je ipad oid zetten.
Een shock- en waterproof telefoon bereik je door een case van bijvoorbeeld LifeProof.
Travelmaster schreef:Een shock- en waterproof telefoon bereik je door een case van bijvoorbeeld LifeProof.
Als ik op reis ben zit mijn telefoon onderin mijn tas en komt die er maximaal een keer per week uit. Dat wilde ik graag zo houden :lol:
Bij mij ook hoor. Maar ik gebruik die telefoon dagelijks, itt een fototoestel;).
Ik heb al sinds 2012 een Olympus Tough TG-820. Die is ook water- en schokbestendig. Hij is al vele keren gevallen, ik kan er mee gaan zwemmen en regenweer houd me dan ook nooit tegen om een foto te nemen. Ik ben er zeer tevreden over. Hij trekt zeer mooie foto's. Eén opmerking heb ik echter wel: de panoramafunctie werkt echt slecht. Om landschapen vast te leggen vind ik dit een gemis. Het kan natuurlijk dat dit in de nieuwere modellen al opgelost is, daar heb ik geen weet van. Ik laad het toestel op waar ik kan maar ik maak vooral gebruik van een klein zonnepaneeltje/powerbank. Ik heb nog nooit een foto gemist wegens platte batterij. Het is vooral zeer geruststellend voor een fietsvakantie dat ik een camera heb waar je niet voorzichtig mee hoeft te zijn.

groeten

Jonathan