Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VISUM informatie Amerika gevraagd - Forum Wereldfietser

VISUM informatie Amerika gevraagd

Heeft er iemand recentelijk ervaring met het aanvragen van een visum voor Amerika? Of daar misschien gewoon kennis over?

Ik wil een B2 visum aanvragen voor mijn fietstocht door Alaska en de U.S.

Hoe groot is de kans dat ik dat visum ook daadwerkelijk krijg?
(ik wil eigenlijk nu al mn ticket boeken :D)

-Ik heb geen vaste baan, eigen huis, gezin... dus als ik mijn binding met NL moet aangeven heb ik weinig te overleggen.
-Moet ik overleggen dat ik financiele middelen heb? Aan wat voor bedrag op mijn bankrekening moet ik dan denken?

-Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden die mijn kansen op een visum vergroten of verkleinen?

Ik hoop dat iemand me hierin kan adviseren!

Groetjes, Hera
ik kan je niet verder helpen, maar
Walter kan je vast wel van informatie voorzien
Zonder visum is het een stuk gemakkelijker en je mag maximaal 90 dagen verblijven.
Als je eerst een visa waiver hebt voor Alaska en daarna door Canada reist (wat ik aanneem), dan kun je daarna een nieuwe visa waiver voor 90 dagen krijgen.
Het is niet in alle gevallen probleemloos en men zou bij een re-entry in korte tijd vervelende vragen kunnen stellen.
Bij googlen op dit onderwerp kom je o.a. deze discussie tegen:
http://britishexpats.com/forum/us-immig ... ng-402572/

Wel of geen visum, je moet in elk geval je ESTA aanvragen. Kijk op de betreffende site welke voorwaarden gelden.

Een complicatie kan ook zijn dat autoriteiten vragen stellen bij een retourticket van langer dan 90 dagen.
Jan Eleveld schreef:Zonder visum is het een stuk gemakkelijker en je mag maximaal 90 dagen verblijven.
Als je eerst een visa waiver hebt voor Alaska en daarna door Canada reist (wat ik aanneem), dan kun je daarna een nieuwe visa waiver voor 90 dagen krijgen.
Het is niet in alle gevallen probleemloos en men zou bij een re-entry in korte tijd vervelende vragen kunnen stellen.
Ik heb dat inderdaad ook bekeken.
Maar officieel kun je niet eerst een paar maanden in Alaska zijn en dan naar Canada n dan Amerika weer in. Je moet eerst buiten een bepaalde zone zijn geweest... Canada en Mexico vallen binnen die zone. Dus officieel kun je dan niet meer een nieuwe ESTA krijgen.
Hoe het aan de grens er daadwerkelijk aan toe gaat is natuurlijk afwachten...
Ik overweeg om toch safe te spelen en een visum aan te vragen.
Je kunt een afspraak maken op het Amerikaans consulaat in Amsterdam.

http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_s ... ntact.html
Dit is een onderwerp dat je toch echt zorgvuldig moet aanpakken. Ik heb zelf een J1 visum, en kan dus wel iets zeggen uit eigen ervaring, maar ook niet meer dan dat. Allereerst, met een echt visum heb je geen esta nodig. Esta is voor mensen die in het visa waiver programma zitten (gewone touristen en zakenreizigers).
Een visum aanvragen kost veel tijd (veel meer dan vroeger) en moet je behoorlijk lang van tevoren doen. Het begint met het online indienen van een formulier, betalen, en het online maken van een afspraak. Dat kan best een paar weken of zelfs langer duren. Vervolgens moet je in Amsterdam verschijnen en wordt er gekeken of je aan alle eisen voldoet. Je moet dan je paspoort achterlaten, en krijgt het als alles in orde is een aantal dagen later thuisgestuurd. Het kost dus ook flink wat geld, totaal in mijn geval iets van 350 euro als ik me goed herinner. Het is een heel uitgebreide en bureaucratische procedure (Amerikanen zijn van de regeltjes), zelfs als je zoals ik op uitnodiging van een bekende amerikaanse organisatie gaat, en alles van deze kant al is voorbereid. De behandeling op het consulaat is weliswaar grondig maar heel vriendelijk en beleefd. Ik weet niets van een B2 visum, maar ik schat dat je hen van twee dingen moet overtuigen: dat je genoeg geld hebt en dat je echt terug gaat.
Dankjewel voor je antwoord Wim.

Dat 'genoeg' geld klinkt leuk, maar de vraag is juist, wat is 'genoeg'?
En hoe ik ze in hemelsnaam kan overtuigen dat ik terug ga, zonder eigen huis, vaste baan of relatie.

Het B2 visum kost 160 dollar, nog te overzien, als je er ook de volle 6 maanden van gebruikt.

Bert, via die link kun je niet gewoon een afspraak maken op het consulaat, maar helaas alleen afspreken om daadwerkelijk direct een aanvraag te doen.
wellicht ook een uitgewerkt reisplan voorleggen
waar je in de praktijk een beetje van bent afgeweken :-)
Die 160 dollar is slechts de ene helft van wat je moet betalen, helaas. Mijn ervaring is beperkt tot professionele uitnodigingen. Hoe je ze in jouw geval kunt overtuigen dat je terug gaat weet ik echt niet. Ik hoorde er wel om mij heen flink over doorvragen.
Wim schreef:Die 160 dollar is slechts de ene helft van wat je moet betalen, helaas.
Bij het B2 visum is dat voor zover ik weet wel echt het enige bedrag. Voor het visum dat jij had las ik dat er inderdaad nog een flinke som bij kwam.
heravanwillick schreef: -Ik heb geen vaste baan, eigen huis, gezin... dus als ik mijn binding met NL moet aangeven heb ik weinig te overleggenHera
Geen B2 aanvragen. Je hebt te weinig binding met nederland. Een afwijzing betekend meteen ook geen toegiang onder het VWP (visa waiver program)


ESTA en VWP worden vaak door elkaar gehaald.
ESTA is niet anders dan een 'travel authorisation into the US. alleen nodig als je door de lucht of met een cruise schip binnenkomt. kom je over land via CAN of MEX binnen geen esta nodig. heb je een visum als de B2 of J1 hoef je nooit esta aan te vragen.
Vwb het VWP men is bezig dit proces te laten plaatsvinden op schiphol.

Jan Eleveld schreef: Als je eerst een visa waiver hebt voor Alaska en daarna door Canada reist (wat ik aanneem), dan kun je daarna een nieuwe visa waiver voor 90 dagen krijgen.
dit is nooit een garantie en officieel niet toegestaan. Immigration stelt dan gewoon dat je dan een B2 had moeten aanvragen.
dit gezegd hebbende; als je nadat je alaska verlaat 2- 3 maanden door canada reist dan zou een entry onder een nieuw vwp geen issue moeten zijn voor een wereldfietser. Dit jaar zijn er 4 nederlandse wereldfietsers geweest die daarbij geen enkel probleem ondervonden. Ik heb zelf vele; vele malen onder VWP en B2 gereisd en gefietst nooit problemen gehad.
alhoewel zelden gevraagd wordt naar een retour ticket bij wereldfietsers zou dit bij evt nadere ondervraging een bonus kunnen zijn. Formeel moet je onder het vwp een retour ticket hebben.

het is jammer dat de USA (en ook steeds meer CAN) deze barries op (moet) zetten.
veel wereldfietsers hebben een geweldige reiservaring op dit continent.

Walter
Interessant topic, op het goede moment!

Volgend jaar willen we van april t/m ?? (mogelijk november) in Amerika en Canada fietsen en zijn nu ook net begonnen hoe een visa te regelen.
We hebben goede ervaringen met informatie vanuit het CIBT en gaan komende week even bellen voor meer informatie. Als we meer weten dan zullen we het hier ook even plaatsen.

Onze binding met NL is straks ook gering i.v.m. opzeggen van ons huis en mogelijk geen baan meer. Wij schrijven ons in bij de ouders, om op die manier toch een (post)adres te hebben.

Paul & Yvette
Walter M schreef:

ESTA en VWP worden vaak door elkaar gehaald.
ESTA is niet anders dan een 'travel authorisation into the US. alleen nodig als je door de lucht of met een cruise schip binnenkomt. kom je over land via CAN of MEX binnen geen esta nodig. heb je een visum als de B2 of J1 hoef je nooit esta aan te vragen.
Vwb het VWP men is bezig dit proces te laten plaatsvinden op schiphol.

Walter
Aanvulling: je kunt je esta ten allen tijde aanvragen. weet je geljk of je toestemming krijgt en je vakantieplannen doorgang kunnen vinden
Esta is 2 jaar geldig; BEHALVE als je een nieuw paspoort aanvraagd. Of van staatsburgerschap veranderd :)

Je paspoort moet nog minstens 6 maanden geldig zijn NA je geplande vertrekdatum uit de usa. onder het vwp echter moet je paspoort net zolang geldig zijn als je geplande verblijf. Max is dat dus 90 dagen; maar als je paspoort nog maar 60 dagen geldig is dan krijg je er ook maar 60. Ik zorgde er altijd voor dat ik aan de 6 maanden voldeed om potentieele immigration vragen te voorkomen.
Stempels uit iraq; iran; syrie; noord korea en meer van dat soort bestemmingen kunnen tot extra vragen leiden door US immigration bij aankomst

Walter
We hebben vandaag wat onderzoek gedaan rondom een visa-aanvraag.
Een gewoon visum bureau kan niet helpen (CIBT). We hebben gebeld naar een nr. wat het CIBT ons gaf (Engels sprekend). Ze hebben ons de volgende stappen uitgelegd.

1. Zoek het juiste visa (verblijfdoel)
http://www.travel.state.gov/content/travel/en.html

2. Maak een account aan via usvisa.info.com (??)

3. DS 160 formulier invullen, dit lijkt een aanvraag voor een afspraak bij een Amerikaans consulaat in Nederland. Waar je de plannen zou moeten voorleggen.

We gaan deze stappen eens proberen... We streven naar een visum van 8 maanden, hopelijk gaat dit lukken..
Top! Dankjulliewel voor alle info!
Walter, thanks!!!!

Ik denk dat ik dus toch voor de ESTA ga. Ik reis ten slotte alleen, blonde onschuldige Nederlandse jongedame.. Tot nu toe overal nog goed vanaf gekomen als het om bureaucratie ging. Enige enge is wel dat ze me in Anchorage zouden kunnen vertellen om terug naar huis te keren omdat ik dus een enkele reis heb.... dat zou wel HEEEL erg zijn.

Mijn paspoort is nog ruim 8 jaar geldig, dus dat zit wel goed. Ik ga waag het erop met mn Stan-stempels.. Zijn wel de brave Stans.

Dus, ESTA aanvragen en op zoek naar een ticket dus denk ik!?!?
Lees net op de website; visaversa.com best interessante informatie over de verschillende visa voor Amerika. Tevens kunnen zij helpen bij de aanvraag en de benodigde argumenten om langer daar te blijven. Natuurlijk tegen een vergoeding... (Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?)

http://www.visaversa.com/visum-amerika/ ... stenvisum/

Ik lees er ook nadrukkelijk dat een vwp NIET verlengt kan worden. Misschien toch handig om even te informeren om teleurstellingen te voorkomen.?!?

Wij gaan voor de B2, plus een 'interview' om ons plan voor te leggen en op die manier proberen langer daar te blijven..

Paul
heravanwillick schreef:Enige enge is wel dat ze me in Anchorage zouden kunnen vertellen om terug naar huis te keren omdat ik dus een enkele reis heb.... dat zou wel HEEEL erg zijn.
Als de kans bestaat dat je bij aankomst in de VS wordt teruggestuurd omdat er kennelijk toch iets niet zou kloppen, is de kans dan niet levensgroot dat je niet verder komt dan de incheckbalie op Schiphol? Luchtvaartmaatschappijen letten tegenwoordig bijzonder goed op reisdocumenten, ze worden namelijk verantwoordelijk gesteld voor de controle op juiste inreispapieren van de passagiers.
Paul&Yvette schreef:
We gaan deze stappen eens proberen... We streven naar een visum van 8 maanden, hopelijk gaat dit lukken..
8 maanden gaat niet lukken; max 6.deze max 6 maanden wordt niet beplaald door het consulaat maar door immigration in je point of entry (luchthaven waar je binnenkomt)

Eeb B2 is echt niet moeilijk om aan te vragen.
peter de rijk schreef: Als de kans bestaat dat je bij aankomst in de VS wordt teruggestuurd omdat er kennelijk toch iets niet zou kloppen, is de kans dan niet levensgroot dat je niet verder komt dan de incheckbalie op Schiphol? Luchtvaartmaatschappijen letten tegenwoordig bijzonder goed op reisdocumenten, ze worden namelijk verantwoordelijk gesteld voor de controle op juiste inreispapieren van de passagiers.
Nee. Daar is onder andere ESTA voor.
immigration vraagt standaard 'wat kom je doen' en 'voor hoe lang'. de kans dat je er uit getrokken wordt voor een interview is klein; n dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. ze willen dan meestal gewoon meer weten van wat je komt doen; voor hoe lang en hoe/waarvan je dat betaald. Het ligt ook een beetje aan de luchthaven. Grote hubs als atlanta; minneapolis; new york; LA etc zijn meestal minder 'klant vriendelijk'.
een wereldfietser zou geen wereldfietser zjn als die niet goed voorbereid was.

Walter
Walter M schreef:
Walter M schreef:



Walter
Stempels uit iraq; iran; syrie; noord korea en meer van dat soort bestemmingen kunnen tot extra vragen leiden door US immigration bij aankomst

Walter

Inwoners van VWP (visa waiver program) landen die na 01-03-2011 iran; iraq; soedan of syrie bezochten kunnen niet langer onder het VWP naar de USA reizen. Dit is ook van toepassing als U een dubbele nationaliteit van genoemde landen bezit.
Tenzij U om geheel andere redenen in de USA (moet) verblijven (uw werkgever of studie bijv) rest u als wereldfietser niets anders dan een B2 visum aanvragen.

Walter
heravanwillick schreef:Top! Dankjulliewel voor alle info!
Walter, thanks!!!!

Ik denk dat ik dus toch voor de ESTA ga. Ik reis ten slotte alleen, blonde onschuldige Nederlandse jongedame.. Tot nu toe overal nog goed vanaf gekomen als het om bureaucratie ging. Enige enge is wel dat ze me in Anchorage zouden kunnen vertellen om terug naar huis te keren omdat ik dus een enkele reis heb.... dat zou wel HEEEL erg zijn.

Mijn paspoort is nog ruim 8 jaar geldig, dus dat zit wel goed. Ik ga waag het erop met mn Stan-stempels.. Zijn wel de brave Stans.

Dus, ESTA aanvragen en op zoek naar een ticket dus denk ik!?!?
Op deze website https://www.esta-aanvragen.nl/ staat op de homepage: Als u de Verenigde Staten wilt inreizen door de lucht of over zee en inwoner bent van een land dat onder het Visa Waiver Program valt, dan bent u verplicht een Electronic System for Travel Authorization (ESTA reistoestemming) aan te vragen.

Er is dus geen ESTA nodig wanneer je over land de grens oversteekt. Bij de grensovergang zal het I-94W formulier ingevuld moeten worden. Dit is een soortgelijk formulier als het ESTA formulier. Meer informatie vind je in dit artikel: https://www.esta-aanvragen.nl/us-custom ... er/111/26/