Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen - Forum Wereldfietser

Fietstassen

Toen ik in Amerika was, zag ik veel fietsers met een (waterdichte) tas onder het zadel (ca. 10L inhoud), zoals deze: http://www.blackburndesign.com/bags/out ... i8gq2d5OSo. Deze tassen zie ik eigenlijk nooit in Europa.
Samen met twee tassen voor en eventueel nog 2 achter, lijkt mij dit voldoende voor mijn fietsvakantie van 2 weken. Ik ben nog niet eerder met de fiets op vakantie geweest, dus spreek niet uit ervaring. Het leek mij echter een makkelijke oplossing voor baggage.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke tas? Of ideeen waarom deze tas (of een andere tas) wel of niet te adviseren?
Goh, dat nog niemand gereageerd heeft verbaast me. Dit zijn fietstassen die hier vooral worden gezien als tassen voor bikepacking. Als je daar een zoekopdrachtje op doet, vind je wel wat op het forum. Maar het gros rijdt et dragers op de fiets, dan is het gebruik van deze tassen wat minder voor de hand liggend.

Revelate designs en apidura maken ook dergelijke tassen, ook frame bags, gas tanks en handlebar rolls.
Als je toch 2 gewone achterassen neemt is deze zadeltas een dure tas. Bij de Action waren onlangs kleinere rol tassen te koop voor 4 euro die je zo onder je bagagenet of snelbinders kan stoppen. Van Ortlieb bestaan duurdere varianten.
Mocht je voor Light gaan dan is het een ander verhaal.
En ik voel aan mijn...... dat de adviezen over lichtgewicht fietsen nu kunnen losbarsten. Of je zoekt zelf even op het forum.
Anja
Als je toch 2 gewone achtertassen neemt is deze zadeltas een dure tas. Bij de Action waren onlangs kleinere rol tassen te koop voor 4 euro die je zo onder je bagagenet of snelbinders kan stoppen. Van Ortlieb bestaan duurdere varianten.
Mocht je voor Light gaan dan is het een ander verhaal.
En ik voel aan mijn...... dat de adviezen over lichtgewicht fietsen nu kunnen losbarsten. Of je zoekt zelf even op het forum.
Anja
dijken63 schreef:En ik voel aan mijn...... dat de adviezen over lichtgewicht fietsen nu kunnen losbarsten.
Ik zeg niets... alleen dat we bij Bike4travel de Apidura-tassen in alle soorten en maten op voorraad hebben :wink:
Zadeltassen en frametassen maken een fiets veel gestroomlijnder, maar in prijs/volume verhouding zijn ze extreem ongunstig. Ik gebruikte bij mijn laatste US-tocht een Apidura frametas. Zéér degelijk gemaakt, maar de reële inhoud is 3,5 ltr (volgens fabrikant 4,5 ltr) voor €90. Vergelijk dat eens met Ortlieb dragertassen.Afbeelding
Nog nooit eerder gezien deze zadeltas. Het lijkt mij wel handig voor een tochtje op een fiets zonder spatborden BV voor het woon werk verkeer ter vervanging van de rugtas.
Daar zou ik liever zoiets voor gebruiken;

Afbeelding
Inge,

Het nadeel van deze setup is dat het vaak (te) veel zwiept. Ik ben zelf erg blij met deze setup van Bridgestreet, omdat ik er niet tegen kan als de tas langs mijn benen schuurt.http://bridgestreet.cc/Afbeelding

Bert
Welkom Lindavb!
Heb je al 't bikepacking topic gevonden? Staat vol met dit soort zadel-, stuur- en frametassen. Hou er wel rekening mee dat je zadel hoog boven het achterwiel moet staan anders past er geen tas tussen, dus vereist lange benen of een klein frame. :wink:

Ik heb zelf een Revelate zadeltas, op deze foto zit het tentje achterop de tas. En samen met een klein rugzakje gaat alles mee: kleding, slaapzak, gereedschap, kookspullen, water, voedsel voor vele dagen .. no problem, gewoon goed proppen! :D

Afbeelding
Yopie,

en je komt niet met je bovenbenen tegen de zadeltas?

Bert
Yopie schreef:Afbeelding
Nu ik de foto zie kom ik op het idee dat je ook spullen IN de banden zou willen kunnen doen. ruimte zat :lol: :wink:
Ave Gone schreef: Nu ik de foto zie kom ik op het idee dat je ook spullen IN de banden zou willen kunnen doen. ruimte zat :lol: :wink:
Smokkelwaar! niemand die een modderig fatbikertje zal verdenken, die zijn nl héééél onschuldig! :D
Bert van Sprang schreef:Yopie,

en je komt niet met je bovenbenen tegen de zadeltas?

Bert
Bert, daar is de tas te smal voor. Hij is bij de zadelstang 5cm breed en wordt naar beneden toe 8cm. Helemaal achterop is het 15cm breed, ligt er ook een beetje aan hoeveel je erin stopt. Tis een Revelate Terrapin, een soort harnas/houder waar je een drybag in stopt en met drie spanbandjes vasttrekt. Officieel kan er een 14 L drybag in maar gebruik zelf meestal een 18L, die kun je meer oprollen (steek soms diep water over en hou niet van natte spullen).

En ik fiets trouwens vaak op vrij ontoegankelijke rotspaden waar je snel van je fiets moet kunnen springen en het laatste wat dan je wilt is een brede zadeltas. Net als het tentje bovenop de tas, dat is maar 18x30cm maar als ie te breed of te hoog ligt en m'n been blijft bij het eraf springen eraan hangen val ik om (in een afgrond ofzo). Soms groeit er ook lucht in de tenttas en bolt ie op, zoals op onderstaande foto. Dan moet ik de boel 'ontluchten'; even de sluiting openmaken en de lucht eruit duwen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je mss zien hoe breed de zadeltas is. Ook nu zat er lucht in de tenttas, maar das geen probleem als je km's lang over een spoorweg hobbelt. :)



Afbeelding
De revelate terrapin
het fatbike topic spreidt zich als een olievlek uit over het forum....komt het toch nog goed...
:twisted:
wat een vraag over fietstassen al niet los maakt :lol:
Maar......de TS hebben we niet meer gehoord. Wat zou je met de fietstas willen?
Yopie e.a. zijn de experts mbt bikepacking, is dat wat je zoekt?
Anja
NB.... Yopie je maakt ons alleen maar lekker met die prachtige plaatjes.
Ik heb het gevoel dat de topicstarter deze zadeltas wil gebruiken naast de gewone voor en achtertassen en niet in plaats van. Als dat zo is lijkt het mij bijna steeds teveel van het goede. En nu houd ik verder mijn mond.
Zoals anderen al gezegd hebben zijn dat bikepacking tassen. Hier in Europa niet heel veel te zien bij tourfietsers, maar in de VS gebruiken mensen ze vaak om hun racefiets of mountainbike een tourfiets te maken.
(rekken op fietsen schijnt daar vaak een zeldzaamheid te zijn.)

Een andere superlichtgewicht optie is RobertBeckmanDesigns. Maar die tassen zijn duurder dan menig trekkingfiets. :lol:

Edit: Parsleybags heeft enkele kleinere en grotere modellen.

Er zijn vast nog wel meer fabrikanten, maar die ken ik zo snel niet.
Ik zie ze vaak hier langskomen.