Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen luchtvaartmaatschappij - Forum Wereldfietser

Ervaringen luchtvaartmaatschappij

Hallo allemaal,

Aankomende zondag vertrek ik met een vriend naar Spanje om daar anderhalve week te gaan fietsen :D

We vliegen met Air Berlin, via Palma de Mallorca, naar Murcia. Wie heeft er ervaring(en) met deze maatschappij wat betreft de omgang met fietsen? Hoe ik de fietst moet verpakken enz. dat weet ik wel. Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe ze tegenover fietsen staan. Gaan ze er voorzichtig mee om of juist niet? Naar mijn idee zitten de meeste maatschappijen tegenwoordig niet echt op fietsen te wachten, kijk maar naar de (soms belachelijke) prijzen die ze vragen voor een fiets.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Misschien is het een idee om een database aan te leggen met de ervaringen van "ons Wererldfietsers" wat een fietsvriendelijke of juist fietsonvriendelijk maatschappij is.

Maikell

Hoi,

Gewoon even bij de de wereldfietsersite van de oosterburen kijken :-)
http://www.rad-forum.de

Fietstransport kost 20E en als je de fiets goed inpakt (fietskarton of -pyjama en bubbeltjesplastik rond de kwetbare onderdelen) is transport geen enkel probleem.

Zelf heb ik geen ervaring met Air Berlin, wel met Condor, de goedkope zustermaatschapij van Lufthansa en dat ging echt perfect. Als er met de fietsen wordt gehannest ligt het trouwens meestal aan het grondpersoneel van het betreffende vliegveld, daar kan de vliegtuigmaatschappij niks aan doen.
Misschien is het een idee om een database aan te leggen met de ervaringen van "ons Wereldfietsers" wat een fietsvriendelijke of juist fietsonvriendelijk maatschappij is.
Ben ik helemaal voor :D
Er is al zo een website maar daar ontbreken vooral de europese maatschapijen. De link kan ik zo snel niet meer vinden helaas...

Fiets de wereld (voor transport in fietspyjama),

Whisky

In 2003 met Air Berlin van Thessaloniki naar Düsseldorf gevlogen. Fiets hoefde niet ingepakt te worden en werd keurig behandeld. Het ligt er denk ik ook aan vanaf welk vliegveld je vertrekt. Thessaloniki airport is klein en of de behandeling van fietsen op Schiphol net zo goed is is de vraag.

whisky schreef: Er is al zo een website maar daar ontbreken vooral de europese maatschapijen. De link kan ik zo snel niet meer vinden helaas...

Fiets de wereld (voor transport in fietspyjama),

Whisky
http://www.bikeaccess.net
Een handige fietsverpakking is de groene fietshoes van VK. Die hoes kun je samenvouwen tot een klein en dun pakketje. Geen enkel probleem om mee te nemen tijdens je tocht. Ter bescherming van de edele delen kun je wat karton om die delen doen, als je je fiets inpakt. Karton kun je overal vinden en ook overal weer bij het oud papier doen.
De VK-hoes vind je o.a. bij de Vakantiefietser (Eric Schuijt) en Bike4travel (Marco de Wit).
bert sitters schreef:Een handige fietsverpakking is de groene fietshoes van VK. Die hoes kun je samenvouwen tot een klein en dun pakketje. Geen enkel probleem om mee te nemen tijdens je tocht. Ter bescherming van de edele delen kun je wat karton om die delen doen, als je je fiets inpakt. Karton kun je overal vinden en ook overal weer bij het oud papier doen.
De VK-hoes vind je o.a. bij de Vakantiefietser (Eric Schuijt) en Bike4travel (Marco de Wit).
Vanaf schiphol is het veelal vereist om een doos te gebruiken, oa KLM.
Ook zijn het vaak de "afhandelaars" die deze eisen stellen, op schiphol bv Fa Menzis Op buitenlandse airports zijn ze doorgaans wat makkelijker taz van je verpakking. Als ik in het buitenland van A naar B fiets neem ik ook een fietshoes mee + wat bubbelfolie, wat ik soms onderweg ook nog onder m,n tentje leg. Binnenkort komt die scenario weer uit de kast vw fietsreis door Kroatie

Hoi,
Ja, die is het! :D Een heel handige website.

Whisky

Weet iemand hoe het zit met en BOB wagentje. Wordt dat gezien als afwijkend en dus gewoon een tas met een frame of als afwijkend waarvoor extra moet worden betaald.

Verschilt per maatschappij!
Ik vraag me stiletjes af of een BOB-karretje afwijkend is, of de luchtvaartmaatschappijen...
bert sitters schreef:Een handige fietsverpakking is de groene fietshoes van VK. Die hoes kun je samenvouwen tot een klein en dun pakketje.
Bert, wat is er zo bijzonder aan de VK hoes? Wat is het verschil met de fietshoes van de fietsvakantiewinkel? Heb tot op heden altijd zo'n ding van de fietsvakantiewinkel gebruikt en dat bevalt me prima vanwege de redenen die jij noemt. Een doos probeer ik te mijden (te zwaar, moet je weer iets organiseren voor terugweg) en dat is tot op heden altijd gelukt.

mvg
Wilco

De VK-hoes is steviger, de fiets past er geheel in en je kunt de hoes met een koortje dichtknopen.

bert sitters schreef:De VK-hoes is steviger, de fiets past er geheel in en je kunt de hoes met een koortje dichtknopen.
Precies, die is erg stevig. Eigenlijk is het gewoon een stuk stevig bouwmarktzeil met een paar gaatjes en een stuk touw dus misschien kan je zelf wat freubelen :-)

Het ziet er zo uit:

Afbeelding

Fiets de wereld,

Whisky
dik5 schreef:
bert sitters schreef:Een handige fietsverpakking is de groene fietshoes van VK. Die hoes kun je samenvouwen tot een klein en dun pakketje. Geen enkel probleem om mee te nemen tijdens je tocht. Ter bescherming van de edele delen kun je wat karton om die delen doen, als je je fiets inpakt. Karton kun je overal vinden en ook overal weer bij het oud papier doen.
De VK-hoes vind je o.a. bij de Vakantiefietser (Eric Schuijt) en Bike4travel (Marco de Wit).
Vanaf schiphol is het veelal vereist om een doos te gebruiken, oa KLM.
Ook zijn het vaak de "afhandelaars" die deze eisen stellen, op schiphol bv Fa Menzis Op buitenlandse airports zijn ze doorgaans wat makkelijker taz van je verpakking. Als ik in het buitenland van A naar B fiets neem ik ook een fietshoes mee + wat bubbelfolie, wat ik soms onderweg ook nog onder m,n tentje leg. Binnenkort komt die scenario weer uit de kast vw fietsreis door Kroatie
Ik lees elke keer dat een doos verplicht is bij de KLM maar als ik op de website van de KLM kijk zie ik daar staan dat de fiets in een doos OF hoes moet. Zie hieronder tekst van de KLM-website:

Verpakking: fietsen moeten worden verpakt in een hoes of doos, met het stuur in de lengterichting gedraaid. De pedalen en uitstekende delen moeten worden verwijderd en de bandenspanning moet worden verlaagd. Op Amsterdam Airport Schiphol zijn bij KLM fietsdozen (177 x 23 x 102 cm) verkrijgbaar voor € 20 per stuk.

Weet iemand hoe dit nu precies zit? Wordt een hoes nu wel of niet geaccepteerd door de KLM?
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Let wel op: aan de KLM-balie kennen ze hun eigen regels niet eens wb. fietsen! Kan heel soms ook in je voordeel werken overigens :wink:.

Bij KLM is een fietsdoos niet verplicht, maar als je een hoes gebruikt, heb je de minste kans op gezeur als je er een neem die de fiets geheel omgeeft, zoals de fietspyjama van de Halfords of de genoemde VK-hoes (zo te zien hetzelfde), en niet de fietsvakantiewinkelhoes dus. (Zo'n halfords-fietspyjama is trouwens onverslijtbaar, terwijl je de hoes van de FFW na enkele malen gebruik weg kunt gooien.)
Soms moet je trouwens sowieso een limited-releaseverklaring ondertekenen als je een hoes gebruikt.
Let overigens wel even op de absurde tarieven die KLM voor fietsvervoer rekent...

Er is al zo een website maar daar ontbreken vooral de europese maatschapijen. De link kan ik zo snel niet meer vinden helaas...
Hier een link: http://www.bikeaccess.net/BikeAccess/Default.cfm?Index

Deze zomer fiets ik naar Mallaga. Vandaar wil ik terug vliegen naar Nederland.
Omdat ik van te voren niet precies weet wanneer ik in Mallaga aankom denk ik er over om ter plekke een (last-minute) ticet te kopen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Sjoerd

Je kunt in Málaga natuurlijk altijd een ticket kopen: bij een reisbureau of op de luchthaven. Helaas is last minute niet altijd goedkoper en kan zelf flink duurder uitpakken: zeker in de populaire vakantiemaanden vanaf de Spaanse Costas.
De eerste tickets voor een vlucht gaan goedkoop weg en daarna worden de beschikbare stoelen steeds duurder. Je kunt ook onderweg online een vlucht bestellen, als je enige indicatie hebt wanneer je in Málaga aankomt. Neem een ruime speling. Ben je te vroeg, dan bouw je een extra lus in naar de Sierra Nevada en de Alpujarras. Bij diverse maatschappijen moet je voor de fiets apart bellen, maar zo heeft Transavia een speciaal Spaans nummer.
Kijk eens op de sites van de diverse luchtvaartmaatschappijen en kijk wat de vluchten kosten als je nu een ticket bestelt. Let wel op de mogelijkheid van bijkomende kosten voor luchthavenbelasting, brandstoftoeslag, veiligheidtoeslag en vervoer van je fiets. Zie het volgende voorbeeld: mijn ticket van Barcelona naar Amsterdam kost 19 Euro, maar mijn fiets kost al 40 Euro.

Hoi,

Wij zijn net terug van onze fietsvakantie in Andalusië. Prachtige stukje land om daar te fietsen.

Wij vlogen met Iberia en de ervaringen waren niet echt positief. Het kostte niet veel (volgens de website is elke kilo 14 euro, maar dat waren ze geloof ik vergeten bij de incheckbalie), maar dan kreeg je ook niks. Volgens het grondpersoneel moest de fiets over de transport band. Jawel, waar alle koffers ook op gingen. Helaas gaat dat niet zo goed met een fiets, zowel op de heen als terugreis behoorlijk wat schade aan beide fietsen.

Tot nu toe hebben wij niet echt veel geluk gehad met onze vliegreizen met de fiets. Bij alle maatschappijen (Aer Lingus, Ryaniar en Iberia) toch aanzienlijk wat schade opgelopen.