Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Biopace vervangen door ronde 5 gaats kettingwielen - Forum Wereldfietser

Biopace vervangen door ronde 5 gaats kettingwielen



Beste fietsgenoten,

Enige tijd geleden heb ik een koga myata roadrunner gekocht van het tijdperk dat er nog biopace kettingwielen op gemonteerd werden.

Ik ben super blij met deze fiets en rij er ongeveer 700 kilometer per maand op naar mijn werk en geniet hier enorm van.

Nu mijn vraag:

Kan ik mijn voorkettingwielen vervangen door ronde die nu te koop zijn voor redelijke prijzen? Ik fiets namelijk niet alleen omdat ik dan mijn lichaam in conditie hou en omdat ik het heerlijk vind om te doen, maar helaas ook vanwege het voordeel ten opzichte van de auto.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Met sportieve groeten,
Cyriel
Ja, dat kan als ze niet vast zitten geklonken aan de crank. Naar alle waarschijnlijkheid zul je op zoeken moeten naar 110/74 5-gaats steek bladen. Overigens zijn ovale bladen weer helemaal in, kijk maar eens bij Rotor. Voor jouw fiets denk ik niet interessant omdat de prijs van een setje de waarde van de fiets aardig zullen benaderen of zelfs overstijgen.
Dag RunnerC,

Vorig jaar deed ik hetzelfde met mijn fiets.

Zie dit draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ce#p219489

Overigens werd ik, toen ook, geholpen door de goeie raad van _Peter_!

Ik vernieuwde vorig jaar de twee grootste.
Het werden TA specialités: Buitenblad 46 tands (22 €); middenblad 36 tands (36€).
Overigens de enige fabrikant die volgens mijn weten nog iets betaalbaars maakt.

Het kleinst blad (28T) heb ik niet vervangen gezien dat niet versleten was en ik het ook niet zoveel nodig heb. Dit is niet ideaal... want bij overschakelen van midden naar binnenblad is het terug "ovaal" trappen eventjes wennen.

Piet.
cabonga schreef:Het kleinst blad (28T) heb ik niet vervangen gezien die niet versleten was en ik die ook niet zoveel nodig heb. Dit is niet ideaal... want bij overschakelen van midden naar binnenblad is het terug "ovaal" trappen eventjes wennen.
Vage herinnering van heel lang geleden: was het kleinste blad bij Biopace niet gewoon rond?

Er zijn in de loop der tijd overigens meerdere soorten onronde kettingbladen in zwang geweest. Het leuke was dat de richging soms 90º scheelde :D
Mijn 28 tands biopace is ovaal. Net zoals deze op
http://www.sheldonbrown.com/biopace.html

Piet
cabonga schreef:Het werden TA specialités: Buitenblad 46 tands (22 €); middenblad 36 tands (36€).
Overigens de enige fabrikant die volgens mijn weten nog iets betaalbaars maakt.
Stronglight heeft vrijwel hetzelfde assortiment, maar TA Spécialités is beter verkrijgbaar.
Ave Gone schreef:Vage herinnering van heel lang geleden: was het kleinste blad bij Biopace niet gewoon rond?
Eerder het tegendeel: de kleinste bladen, zeker van de eerste versie Biopace, waren bijna vierkant.
Heel hartelijk dank voor alle info, hier kan ik verder mee.