Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ladakh & Zanskar in 20 foto's - Forum Wereldfietser

Ladakh & Zanskar in 20 foto's

In augustus en september fietsen Rudi en ik drieënhalve week in Noord-India. De weg voert van Leh door de brede Indusvallei naar Kargil, via het ruige Zanskar naar de beroemde Manali-Leh road, en langs Lake Tso Moriri weer terug naar de Indusvallei. Het is een erg afwisselende tocht over droge hoogvlaktes, door diepe kloven, en over hoge bergpassen. We leggen meer dan 1200 km af en stijgen daarbij bijna 19.000 hoogtemeters.

Uitgebreid reisverslag | Hoogteprofiel | Alle foto's inclusief locaties.

Ik wil in het bijzonder Bernice danken voor de nuttige informatie en vriendelijke hulp!

Hieronder als teaser een selectie van twintig foto's:

1. Bij Alchi -nog niet eens zo ver van Leh- wordt het al erg mooi
Afbeelding

2. Het klooster van Lamayuru is bijzonder fraai gelegen Afbeelding

3. De beklimming van de Fotu La
Afbeelding

4. Na Kargil volgt dan eindelijk het uitzicht op de zevenduizenders Nun en Kun
Afbeelding

5. Ze zetten stoepa's op pittoreske plekken neer
Afbeelding

6. Dorpje nabij Rangdum
Afbeelding

7. Uitzicht vanaf de Pensi La: de tientallen kilometers lange Drang-Drung-gletsjer
Afbeelding

8. De entree naar Zanskar: een sprookjesachtige omgeving
Afbeelding

9. Ook zonder fietstassen zijn die geitenpaadjes verschrikkelijk zwaar
Afbeelding

10. Na Tanze kunnen we een klein stukje fietsen
Afbeelding

11. De markante Gumburanjon is de poortwachter van de Shingo La
Afbeelding

12. In de afdaling van de Shingo La
Afbeelding

13. De beklimming van de Baralacha La is lang maar niet al te lastig
Afbeelding

14. Tenten van wegwerkers in de afdaling van de Baralacha La
Afbeelding

15. Op de Morei Plains vinden we het maar saai
Afbeelding

16. Bij Tso Kar komen we op een hoogvlakte
Afbeelding

17. Op weg naar Tso Moriri
Afbeelding

18. Langs de bovenloop van de Indus
Afbeelding

19. Vanwege een stroomversnelling in de Indus gaat de weg bovenlangs
Afbeelding

20. De clichéfoto waar we stiekem toch best trots op zijn
Afbeelding

(c) Rudi: 2,4,5,12,16,17,19,20 / Willem: 1,3,6,7,8,9,10,11,13,14,15,18
Prachtige foto's en mooi verslag!
Leuk dat je ons laat meegenieten :) :) :)
Mooie foto's :wink:
Prachtig en indrukwekkend, heel mooi!
willem.m schreef:De clichéfoto waar we stiekem toch best trots op zijn
Afbeelding
Ik vind het een fraaie plaat en een mooie prestatie. Maar de feitjesliefhebber in mij kan het niet nalaten er even fijntjes op te wijzen: "The elevation of Khardung La is 5,359 m (17,582 ft). Local summit signs and dozens of stores selling shirts in Leh incorrectly claim that its elevation is in the vicinity of 18,380 feet and, also incorrectly, that it is the world's highest motorable pass."
Heel scherp! Ik heb het even nagekeken in onze track, en die geeft 5377 meter aan. Maar de oplettende kijker ziet dat we de fiets hoog in de lucht houden op een verhoging voor het bord. Dus de pashoogte zal een paar meter lager zijn.

Boven op de pas waren een heleboel toeristen die met jeeps naar boven werden gereden, op de foto gingen en dan in de Maggi-hut stoere verhalen vertellen. Een jonge Amerikaan, zo een met vettig half lang haar en zo'n muts met oorflappen op, kwam naar ons toe en zei dat het "so awesome" was wat we deden. En ik maar denken hoe makkelijk we het hadden gehad zonder bepakking.

Nog een paar jaar en ze hebben de hele pas tweebaans gemaakt en geasfalteerd. Dan gaat de charme er wel af.
Prachtige foto's. Kreeg een flashback, ik voel me bevoorrecht dat ik er ook gefietst heb. :wink:
Hele mooie foto's!!!

Prachtig gebied ook, toen wij er waren waren de More Plains nog niet geasfalteerd. Geinig. ;)
Wat een prachtig verslag...het begint gewoon te kriebelen... :D
fietsjunks schreef:Hele mooie foto's!!!

Prachtig gebied ook, toen wij er waren waren de More Plains nog niet geasfalteerd. Geinig. ;)
De Morei Plains zelf zijn nog niet geasfalteerd hoor, al hebben ze zoveel asfalt voor die weg gebruikt dat het met wat dunner uitsmeren wel zou hebben gekund. 8)

Inderdaad zijn ze steeds meer aan het asfalteren. Maar ze leggen soms ook compleet nieuwe wegen aan. We hebben in navolging van Bernice de Zanskarroute gedaan. Dan ga je via een slechte onverharde weg vanuit Kargil naar Padum. En daarna over een horse trail (met hulp van paarden die de fietstassen droegen) over de Shingo La. Ze hebben in minder dan twee jaar tijd aan de zuidzijde van die pas een geheel nieuwe jeep track aangelegd. En over een paar jaar ligt die weg er waarschijnlijk tot ver in Zanskar, zelfs tot aan Padum als ze volgend jaar aan een nieuwe autobrug bij Pughtal beginnen. En dan zijn ze ook nog bezig om vanuit Leh langs de Zanskarrivier naar Padum een weg aan te leggen. Dat zal nog wel even duren, maar dat die weg er komt lijkt onvermijdelijk. En op den duur zal het wel deels geasfalteerd worden.

Kortom: je kunt over een paar jaar in een paar weken tijd een rondje Leh > Kargil > Padum > Darcha > Leh maken. Het wordt misschien iets minder avontuurlijk, maar wel toegankelijker voor een groter publiek. Dus stop met zinloze discussies over fietskleding op elektrische fietsen, en boek die vlucht naar Ladakh!
Mooie foto's :).
Wat een mooie platen!
goh.....dit zijn geweldige foto's die bij mij herinneringen van lang geleden oproepen. In de vroege jaren negentig was ik ervoor het eerst en gelukkig ook niet voor het laatst!... Een trektocht van Pahalgam naar Panikhar bracht mij tot de weg van Kargil naar Padum die jij nu fietste. De weg is in al die jaren geen sikkepit verandert ,zo lijkt het me als ik naar de foto's kijk. Vanaf Padum liep ik over de Shingo-La naar Darcha met o.a een tussenstop bij het Phuctal klooster. In de afdaling van de Shingo-La moest er hangend aan een katrol een woest stromende rivier overgestoken worden. Uit wat je schrijft is nu het een en ander verandert.

De laatste keer dat ik er was ,liep ik in de winter over de bevroren Zanskar rivier.Ook wel Chador genoemd. Ik was toen ook ontzet door het nieuws dat er een weg vanaf Leh naar Padum langs de Zanskar rivier zou worden aangelegd. Ik was daar in de winter van 2000/2001. Nu bijna 15 jaar later zijn die plannen gelukkig nog steeds plannen. Laten we hopen dat het zo blijft!

Arno
borodin007 schreef:Vanaf Padum liep ik over de Shingo-La naar Darcha met o.a een tussenstop bij het Phuctal klooster. In de afdaling van de Shingo-La moest er hangend aan een katrol een woest stromende rivier overgestoken worden. Uit wat je schrijft is nu het een en ander verandert.
Door de vloedgolf van afgelopen mei zijn nagenoeg alle bruggen weggeslagen. Maar die katrol is er nog steeds. Ergens in de diepte heb ik daar mensen gezien. Leek me geen pretje. Maar voor fietsen was dat niet zo geschikt denk ik. En paarden kunnen er uiteraard niet over. In ieder geval was de instructie van onze paardenman om aan de zuidwestzijde van de rivier te blijven.
borodin007 schreef:De laatste keer dat ik er was ,liep ik in de winter over de bevroren Zanskar rivier.Ook wel Chador genoemd. Ik was toen ook ontzet door het nieuws dat er een weg vanaf Leh naar Padum langs de Zanskar rivier zou worden aangelegd. Ik was daar in de winter van 2000/2001. Nu bijna 15 jaar later zijn die plannen gelukkig nog steeds plannen. Laten we hopen dat het zo blijft!
Ja ik neem die plannen ook met een korreltje zout. Ik was dan ook verbaasd dat ze de hele zuidzijde van de Shingo La zo snel hebben aangelegd. De reden daarvoor is naar verluidt een rijke inwoner van Zanskar die zijn handelsroute wil verbeteren.

Maar zelfs al zal Zanskar op een gegeven moment vanuit drie kanten door (geasfalteerde) wegen ontsloten zijn, dan nog steeds zullen die wegen de helft van het jaar dicht zijn vanwege de sneeuw. En inderdaad is het een mooi gegeven dat de locals dan over de rivier komen. Sterker: dat is naar ik heb begrepen de enige manier om grote balken te vervoeren voor de traditionele huizen. Die huizen staan rustig een paar jaar alleen met een benedenverdieping en raamkozijnen te wachten totdat er genoeg is gespaard om het wekenlange vervoer van die balken over de bevroren rivier te ondernemen.