Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een redelijke Hybride voor weinig? - Forum Wereldfietser

Een redelijke Hybride voor weinig?

Hoi, Ik ga deze zomer fietsen door frankrijk, 2 weekjes en ongeveer 500 km oid afleggen. Nou zoek ik een hybride fiets, dus een mountainbike met smallere banden omdat ik al eerder op een moutainbike ben gegaan en eigenlijk vooral asfalt heb gezien. Budget voor de fiets ligt rond de 200-300 euro :oops: :oops: . Ik heb zitten kijken naar de gazelle Playa (die met de oranje velgen), en zag een giant full cadex carbon 890i voor weinig, maar nu hoorde ik van iemand dat giant weer minder lekker fietst dan gazelle en weer iemand zei dat je bij gazelle voor de naam betaald etc etc.

Zou iemand hier mij een tip kunnen geven van modellen die iets voor zouden kunnen zijn?

alvast hartelijk bedankt!

Zelfs 300 euro is heel weinig voor een bruikbare tweedehands vakantiefiets. Het probleem is dat alle slijtonderdelen al zoveel kosten (fietsfabrikanten kopen dit spul veel goedkoper in): cassette 30 euro, nieuwe goedkope crankset met nieuwe trapas 30 euro, fatsoenlijke ketting 20 euro, remblokjes 20 euro, nieuwe binnen en buiten banden 50 euro, samen al 150 euro. Hopelijk zijn de wielen/velgen dan nog goed. Vervang ook de kabels, en laat de fietsenmaker het allemal monteren, en je betaalt nog minstens eens 50 euro.
Gebruikte mtb's in de lage prijsklasse zijn vrijwel altijd afgeragd, en dus niet zo aantrekkelijk. Je beste hoop is eigenlijk een weinig gebruikte oudere stalen hybride van bijvoorbeeld Koga (maar Gazelle, Batavus of zelfs Giant kan ook). Alle zondagsfietsers willen nu ineens een nieuwe met naafdynamo, alu frame en voorvering. Ga naar een goede fietsenwinkel die zelf ook de duurdere merken verkoopt, en kijk of er iets staat. Je kunt voor hetzelfde natuurlijk ook op marktplaats kijken, maar dan moet je er zelf meer verstand van hebben. Ook op dit forum verschijnen bruikbare fietsen
Erg belangrijk is dat je fiets goed past. De fietsenhandelaar hoort je daarbij goed te adviseren. Helaas gebeurt dat lang niet altijd.
Wim

Een hybride is dus géén mountainbike met smalle banden, maar meer een toerfiets met derailleurs, al zullen sommige puristen daar ook opmerkingen bij kunnen maken.
Als je echt maar 300 euro hebt kun je het best even zoeken naar tweedehandsjes bij de vele ruim gesorteerde fietsenmakers buiten de stad, ver weg van studentensteden.
Zorg dat de maat klopt en de maat klopt en dat je minimaal 21 versnellingen hebt. De rest is niet zo heel belangrijk voor 500 km door Frankrijk. (euh, ja, dat de remmen het doen....)
Maar met een Gazella Playa is ook niets mis voor wat die kost.
Leon

Die fiets op marktplaats lijkt me niet zo veel. Ik vraag me echt af of-ie nieuw meer gekost heeft. Renault wordt nu bij Halfords verkocht..... Kijk eens naar de eerdere discussies op dit forum over wat een ideale vakantiefiets is. Deze niet zou ik zeggen (dit lijkt een opgebouwde mtb uit het onderste segment), met een matige voorvork die je weinig vreugde zal geven (neem geen verende voorvork als je weinig geld hebt), stekelvarkenbanden waarop je niet vooruit komt, en zo te zien een schamele afmontage.
Zorg dat je eerst wat meer verstand krijgt van fietsen, of ga gewoon naar een goede fietsenwinkel waar ze merken als Koga verkopen, bij voorkeur zoals Leon zegt op het platteland, en vraag of ze een fiets in jouw maat hebben.
Wim

IK heb eens verder gekeken op marktplaats, en daar staan in principe genoeg aardige fietsen in die prijsklasse, al staat er ook absolute bagger voor dezelfde prijs (!!). Die Grisley met hydraulische remmen zag er interessant uit, maar er stond meer. Het belangrijkste is of de tandwielen nog een beetje nieuw zijn, want anders kan het zoals gezegd oplopen, en of de velgen niet te dun zijn geworden van het remmen (zie www.m-gineering.nl voor uitleg). De meeste fietsen zijn wat ouder en hebben dus nog gewoon een horizontale bovenbuis. Dat maakt het relatief makkelijk een allereerste selectie te maken voor de juiste maat. Definitief kijken of het past kun je alleen maar zelf.
Wim

Een goede fiets onder de 300 euro kan best. Ik heb anderhalf jaar geleden een tweede hands Gazelle Medeo (stalen frame) gekocht via Marktplaats voor maar 150 euro. Nieuwe tandwielen, ketting en banden erop en mijn stuur en zadel van mijn vorige fiets (gazelle tour de france) over gezet en daarmee heb ik een prima fiets.
Mijn advies is dus, hou internetaanbiedingen in de gaten, let op de goede framemaat en ga fietsen. De tandwielen hoeven ook nog niet eens spiksplinternieuw te zijn, in 500 km trap je je tandwielen niet zomaar af.
Samuel

Heel erg bedankt voor de reacties alvast, ga me idd goed laten informeren, en onderhand verder speuren op m-plaats etc. gr Bart

Hi Bart,
Iemand heeft een fiets aangeboden voor € 250,-, wellicht dat je hem kan mailen voor foto's, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3955

Succes!!
Groet, Rena :wink:

Inderdaad staan er genoeg zo te zien weinig gebruikte prachtige klassiek stalen Koga's van een aantal jaren geleden op Markplaats. Ik hoop voor je dat je een beetje gemiddelde lengte hebt, want het waren wel meestal 57 cm frames. Maar als je veel korter of langer bent vind je ook wel wat, en misschien dus zelfs goedkoper, al zul je wat langer moeten kijken omdat die markt veel dunner is. Blijf je realiseren dat het vervangen van de slijt onderdelen je makkelijk 200 euro kan kosten, en dat als de velg erg dun is een goed wiel al gauw 100 euro kost. Een crankstel waarbij de voortandwielen apart vervangen kunnen worden is een voordeel (zit er bij die Koga's meestal wel op). Als de ketting te ver versleten is gaat hij de achtertandwielen opeten (koop dus altijd goede kettingen). Een nieuwe ketting met oudere achtertandwielen gaat echter ook meestal niet goed. Het gevolg is dat je normaal als de ketting versleten is ook de achtertandwielen (de 'cassette') moet vervangen. Met voortandwielen loopt dat zo'n vaart niet. Of de ketting al ver versleten is kun je opmeten met bijvoorbeeld een Rohloff kaliber. Zie de site van Marten Gerritsen, onze techniek guru: www.m-gineering.nl J ekunt ook besluiten op zijn fietsreparatiecursus te gaan. Leuk en leerzaam.
Als de banden versleten zijn zou ik meteen goede kopen. Niets is zo vervelend als banden die snel lek gaan of veel rolweerstand hebben. Voor deze hybrides zou ik voor bestemmingen als naar Frankrijk kiezen voor de nieuwe Schwalbe Marathon 2006. Wel zou ik kijken of er een iets breder model op past bijvoorbeeld 42 mm als er eerst 37 mm op zat. Veel breder past natuurlijk niet, maar een beetje meestal wel. Een bredere band heeft meer draagvermogen, geeft merkbaar meer comfort, en heeft zelfs (ja heus) een iets lagere rolweerstand. Voor de zekerheid zou ik in elk geval enkele reserve binnenbanden mee nemen, want je weet nooit hoe oud die al zijn (of gewoon gelijk vervangen, en toch ook reserves meenemen).
Veel pret vooraf zou ik denken,
WIm

link

link

Is dit wat, die cannondale klinkt op papier wel okay...

PS bedankt voor de info, gr Bart

Hoi,

Carbon is leuk spul maar totaal ongeschikt voor een toerfiets omdat het veel te breekbaar is. Leuk voor racen en zo maar niet om er gewicht aan te hangen dus. Aluminium of CrMo staal als frame is het beste.
Hier een recentelijke discussie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3971

Die cannondal is dan een stuk beter. Wat voor kassette en banden zitten er op etc.? En het belangrijkste: past het frame bij je grootte?

Fiets de wereld (op een T-400),

Whisky