Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide - waterfilter? - Forum Wereldfietser

Great Divide - waterfilter?

Van april t/m november (?) 2016 gaan we in Noord-Amerika/Canada fietsen.
We zijn ons nu aan het verdiepen in de Great Divide route en de uitrusting die nodig is op die tocht.

Op de site van the American Cycling Association wordt geadviseerd om op deze route een waterfilter (liefst 1 per persoon) mee te nemen.
http://www.adventurecycling.org/routes- ... ike-route/

Heeft er iemand ervaring met deze route, en of een waterfilter hierbij inderdaad noodzakelijk is (door geringe bevoorradingsmogelijkheden)?

We lezen en horen graag alle tips over waterfiltering, en tevens over deze route.

Paul en Yvette
Geen idee of je dat waterfilter op jouw reis echt nodig hebt maar in gebieden waar ik niet zeker ben of ik water in flessen eenvoudig en snel kan vinden en/of het drinkwater niet vertrouw de Care plus water filter bij me: erg klein en erg goedkoop, ook in gebruik.
Ben zelf nog van de generatie MiniWorks. Tegenwoordig zou ik ook voor de Sawyer/CarePlus gaan. Lees je wel goed in over Giardia en Cryptosporidium.
Hi Paul, wij hebben dit jaar de Great Divide gefietst (van Zuid naar Noord, als onderdeel van langere reis) en is ons goed bevallen. Lekker rustig en overal kun je kamperen.

Water is soms lastig, de afstanden tussen waterpunten kunnen best groot zijn (Great Basin in Wyoming bijv.). De kaarten helpen je heel erg goed bij je planning, maar kijk online ook naar de addenda van de kaarten, want soms staan de springs droog en als je er dan op rekent.. (is ons ook overkomen).

Water diep uit de grond gepompt hebben we altijd zo gedronken, water in Great Basin bijvoorbeeld hebben we gefilterd bij beide waterpunten. We hebben ons filter eigenlijk wel regelmatig gebruikt. In Canada komt veel giardia voor in water, zou ik ook altijd filteren.

Je kunt waarschijnlijk af met chloordruppels, maar vinden wij heel vies smaken en we hadden toch al onze waterfilter bij ons, vandaar. Maar er zijn ook veel waterpunten die op de kaart staan, wat niet meer is dan drinkbakken voor koeien, dat wil je dan toch eerst door een zeef halen.

Dus, als je de smaak van chloor best lekker vindt en je echt op gewicht wilt besparen, neem tabletten/druppels mee en laat filter thuis. Anders zou ik 1 filter meenemen en als reserve een busje chloordruppels.

Wij hebben overigens een Katadyn Pocket bij ons.

Op onze site vind je de blog posts en een filmpje over de Great Divide: Bicycle Junkies op de Great Divide

Veel plezier, het is een mooie tocht!
Gr. El en El
Ik heb de GD twee keer gefietst, Zuid-Noord en Noord-Zuid. In droge streken als New Mexico en Wyoming is een waterfilter wel erg aan te bevelen. Ik had de eerste keer een Katadyn Mini filter, met pomp. Dat zou ik nu afraden. Een 'gravity filter' als van Platypus is veel handiger, net zo snel en minder duur.
Afbeelding

Over de route zijn tientallen blogs verschenen. Deze twee zijn van mij:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?doc_id=6787
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=t ... 1143&v=13b
Bedankt voor de reacties.
We hebben al wat zitten snuffelen op de sites, in één woord Gaaf!

We gaan ons inlezen in de Giardia en Cryptosporidium.
We hebben al een aantal waterfilters met elkaar vergeleken, er zit groot verschil in type filters en prijzen zien we. We zijn nog zoekende of een filter rondom protozoa en bacteriën voldoende is, of dat het verstandig is ook een filter te hebben rondom chemicaliën en virussen (voor een deel).

Hebben jullie daar adviezen in?
In India gebruikten we de Steripen Ultra. Deze is is oplaadbaar. Hij gaat per oplaadbeurt ongeveer 50 liter mee. Hij is ook erg compact. We hebben er veel plezier van gehad. Kost rond de 90 euro bij een internetwinkel.
http://www.steripen.com/ultra/
Ik zou ook gaan voor de Steripen. Compact, weegt bijna niets en is goed te gebruiken bij (redelijk) helder water.
Als je veel troebel water verwacht, is hij minder effectief, maar dat zal hoogstens een paar keer in woestijngebied voorkomen. Meestal zul je water uit heldere rivieren en meren filteren.

Erik
Ik ben ook net terug van de GD. Had een Sawyer mini bij me. Wat ik kan toevoegen aan de antwoorden is dit: Zo heel verschrikkelijk vaak hoef je geen water te filteren. Meestal kun je onderweg in een dorpje of kampeerplek schoon water uit een tap meenemen. Deze zomer was het niet zo bijzonder warm en had ik met 2 liter per dag genoeg bij me. Dus je moet wel zelf drinkwater kunnen maken maar dat hoeft zeker niet elke dag. Ik heb in 2 maanden fietsen maar ongeveer een keer of 5 water gefilterd. Dit is dus ook een argument voor een simpel lichtgewicht oplossing. Als je korte dagetappes plant (<70km) dan moet je vaker kamperen en daarmee ook vaker filteren. Ik deed 100km/dag en kwam zo bijna elke dag wel iets tegen waar ik water kon halen.
Water meenemen of onderweg van een (schoonwatertap) meenemen had mijn voorkeur omdat een paar liter water filteren best aardig wat tijd kost.
PS Vooral in het zuiden is water schaars. In Colorado en New Mexico had ik regelmatig geen waterbron overdag. Noordelijker was water zat.
Ik had ook een blogje bijgehouden: http://www.pindat.com/pindata/user/ritc ... 2015-08-17
Dank voor jullie reacties!

We gaan de opties onderzoeken.