Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe fiets te beschermen bij vervoer in vliegtuig - Forum Wereldfietser

hoe fiets te beschermen bij vervoer in vliegtuig

Wij zijn doende om een vliegreis te plannen waarbij we -voor het eerst- onze fietsen willen meenemen.

Ik denk hierbij aan:

1) Bescherming van de derailleur. Zijn daar “harde” houten of in andere materiaal soorten uitgevoerde oplossingen voor? Hoe te bevestigen?

2) Het (her)gebruik van de kartonnen dozen die op het vliegveld gekocht schijnen te kunnen worden. Waar laat men die op het vliegveld van aankomst, of koopt men dan doorgaans weer een nieuwe doos. Kunnen die in een bagagedepot o.i.d. worden achtergelaten

3) Bescherming van het frame en het foam op het stuur. Welk soort beschermingsmateriaal gebruikt men doorgaans en waar is dat te verkrijgen. Zelf dacht ik aan CV-buizen isolatiemateriaal e/o (lucht)bubbeltjes verpakkingsmateriaal.

4) Hoe laag moet de bandenspanning terug gebracht worden. Als het te laag wordt kunnen de banden stuk gereden worden als men ze op het vliegveld rijdend vervoert, zo lijkt me.

5) Zijn er web sites waar e.e.a. op nagezocht kan worden?
Karel Leenhouts schreef: 5) Zijn er web sites waar e.e.a. op nagezocht kan worden?
www.vakantiefietser.nl en klik op 'praktische informatie'

Samuel

Karel,


Ervaring tot nu toe banden leeg, pedalen eraf, stuur draaien en fiets in een plastic zak. Op het vliegveld weten ze dan dat het een fiets is, meestal wordt er dan wat voorzichtiger mee omgegaan. Zelf zet ik het stuur met een touwtje om het zadel vast. Voor extra bescherming van de derailleur kun je een beugel plaatsen, maar zet hem evengoed zover als mogelijk naar je wiel (grootste tandwiel.

In elk geval veel plezier

Paul Snoeij

ps. zet ook de barends naar beneden.

Hi Karel,

Vraag even aan de vluchtmaatschappij of de fiets perse in een doos moet. Anders kan je de fiets gewoon in bubbeltjesplastic inpakken. Scheelt een hoop gewicht en ze zien meteen dat het een fragiel pakket is.

Nog een voordeel is dat je eenmaal aangekomen op het vliegveld een rolletje kan maken van de bubbeltjes plastic. Dat bindt je bovenop je bagage en je fietst vervolgens naar de camping en/of het hotelletje waar je de eerste nacht doorbrengt. Daar kun je het vast achterlaten, om aan het eind van je reis weer op te halen.

John Telleman, die jaarlijks toch wel zo'n 2-3 keer zijn fiets meeneemt in het vliegtuig heeft vorig jaar een prachtige omschrijving (inclusief foto's) gemaakt van het inpakken in bubbeltjes plastic. Mocht je deze willen ontvangen, stuur me dan even een e-mail op renaw@yahoo.com

Groet, Rena :wink:

Kun je de derailleur niet veel beter demonteren en deze in een van de fietstassen stoppen ?

Hallo,

er zijn in het verleden al geregeld topics hierover de revu gepasseerd.
Zie bv :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Onderaan in deze topic lees je hoe ik mijn fiets destijds inpakte:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=
Nu steek ik er zo veel moeite niet meer in, en verpak ik mijn fiets in noppenplastiek. De derailleur omwikkel ik zo veel mogelijk.

Groeten,

Koen
Karel Leenhouts schreef: 4) Hoe laag moet de bandenspanning terug gebracht worden. Als het te laag wordt kunnen de banden stuk gereden worden als men ze op het vliegveld rijdend vervoert, zo lijkt me.
Het vrachtruim staat ook onder druk, en de luchtdruk is maar iets lager dan die op zeeniveau.
Je hoeft de fietsbanden dus niet leeg te laten lopen, dit in tegenstelling tot de banden van het vliegtuig zelf :D

Marten,
Ik heb allerlei discussies gehad met luchtvaartmaatschappijen over de zin of onzin over het leeg laten lopen van de banden. Helaas eisen zij dat en heeft het grondpersoneel ook opdacht om te controleren of de banden inderdaad leeeeeeg zijn. Vaak vatten zij dit echt letterlijk op. Nog onlangs vond een kakkerige grondstewardes van K(offers) L(anden) M(orgen) dat er niet genoeg lucht uit mijn band was. Onder haar nauwlettende toezicht moest ik speciaal persen om het laatste beetje lucht uit met band te krijgen.
Ik kon het toen niet laten er zorgde dat mijn vieze velg in aanraking kwam met haar kraakschone blauwe mantelpakje.

Robin76 schreef:Kun je de derailleur niet veel beter demonteren en deze in een van de fietstassen stoppen ?
Tot nu toe hebben wij de derailleur altijd losgehaald en ingepakt in bubbeltjesplastic en karton in één van de bidonhouders geplaatst. De driehoek die het frame vormt maken we dicht met karton.

Zo hoef je niet je héle fiets uit elkaar te halen en is je derailleur toch perfect beschermd!

Kijk anders ook even op onze site om te zien wat ik precies bedoel :wink:

Veel succes in ieder geval!
Gudrun

Hi Gudrun,
Ik heb even je website bekeken, maar gaat de fiets zo het vliegtuig in of komt er nog een doos en/of bubbeltjesplastic overheen?
Groet, Rena :wink: