Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over Rohloff naaf met nokje - Forum Wereldfietser

Vraag over Rohloff naaf met nokje

Sinds vandaag in het bezit van een 2e hands Rohloff wiel met een naaf "met korte arm met nokje".
Mijn Travelmaster is riem voorbereid, maar heeft niet zo'n lange verticale pad waar het nokje in valt.
Heeft de fietsenmaker iets waardoor dit opgelost kan worden, of kan ik dit zelf? Ik vind zo'n lange arm erg lelijk.
Aan de vraagstelling zie je al dat ik niet technisch hoogbegaafd ben :? , maar ik houd wel van prutsen en trial and error.
Wie heeft een goede tip?

Erik
Hebbie nokkies voor een schijfrem achter?
Nee, geen schijfremnokken.
Erik
Dan lijkt het er op dat je aan de lange arm vastzit. Je had anders eeveetee de asplaat nog kunnen wijzigen naar OEM2. (ik weet dat allemaal niet uit me hoofd, maar ik heb de manual toevallig hier liggen)
Lijkt me wat voorbarig om een lange moment-arm aan te raden als er geen schijfremnokken zijn. Heb je niet gewoon de standaard asplaat (A) nodig? Lijkt me onwaarschijnlijk dat het frame niet op Rohloff voorbereid is aangezien hij ook belt-ready is.

Afbeelding
Ik zal morgen eens bij de fietsenmaker vragen waar ik het frame heb gekocht. Het lijkt inderdaad om een bepaald soort asplaat te gaan. Kost ongveer €20, da's nog te doen.
Erik
Berger,

Die asplaat 'A' dat is nou ook net de asplaat die gebruikt wordt om een lange momentarm aan te bevestigen. Die momentarm maakt namelijk gebruik van twee bouten die precies door die twee gaten passen.

Op zich is er niets mis met zo een momentarm. Ik heb er jaren zelf mee rondgefietst en het weegt praktisch niets. Je moet wel de momentarm secuur monteren om later eenvoudig het wiel er te kunnen uithalen bij bijvoorbeeld een lekke band. Eenmaal het keurig geïnstalleerd is, is het een prima bruikbaar systeem.

Greetz,
Bram
A is arm B is OEM en C is OEM2 in rohloffspeak.
De bovenste drie asplaatjes in het plaatje zijn bedoeld voor als je je achterwiel met snelspanners aan het frame bevestigt,
en de onderste drie wanneer dit met moeren gebeurt (zoals bij stadsfietsen).

Hans
En anders mail je Santos toch even? Die kunnen je vast wel vertellen hoe je te werk moet gaan.
Dank voor je tip Travelmaster.
Even met Santos gemaild en het juiste antwoord is: asplaat C (+ een driehoekje om op je frame vast te zetten)
Kan ik weer verder prutsen :)

Erik
Soms zijn fabrikanten best benaderbaar én behulpzaam nietwaar :wink: ?

Veel plezier met knutselen!