Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps is goed voor compostela? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke gps is goed voor compostela?

Meestal zal de edge wel een hele dag meegaan, maar inderdaad: voordeel van de ingebouwde accu is dat het toestel een stuk compacter is, nadeel is: als de interne accu leeg is is hij ook echt leeg.

Reden temeer om te kiezen voor een outdoor-toestel. Eens setje reserve-batterijen meenemen is eenvoudig, en sta je toch zonder dan kun je bij elke supermarkt terecht voor een refill.
Dat je die mogelijkheid hebt geeft ook een stukje 'rust': anders ben je onderweg toch steeds bezig met 'houdt ie het vol? '....
Helemaal waar! En er is -helaas- nog steeds geen goede reden waarom ik mijn 60Csx zou inruilen voor een modernere 64...

Just gimme a reason, please?
En dat is de reden dat ik een GPS heb waarin zowel een accu als batterijen gebruikt kunnen worden
Welke is dat dan? Ik weet dat het in een GPSMAP 62/64 kan. En wat is het voordeel van die accu?
@Travelmaster: Montana. Voordeel van een accu is dat ik die redelijk snel kan opladen op een camping (onze laatste trip van vier maanden op twee dagen na dagelijks). En ik vind dat grote scherm erg prettig. Accugebruik: 1 accu per anderhalve fietsdag, batterijen iets minder.
De Montana gebruikt wel drie batterijen.
Helder!
Travelmaster schreef:Helemaal waar! En er is -helaas- nog steeds geen goede reden waarom ik mijn 60Csx zou inruilen voor een modernere 64...

Just gimme a reason, please?
:)

De 60CSx is en blijft een dijk van een apparaat. En als je geen reden ziet om over te gaan naar een ander toestel: waarom zou je!!??
Bij mobiele telefoons lijken we elke twee jaar naar een nieuw type te 'moeten' maar telefoneren doen ze allemaal nog even goed/slecht als vijftien jaar geleden...

Er zijn wel redenen denkbaar om je 60 eventueel te 'upgraden' maar de kern van de zaak, het navigeren, zal er niet noemenswaardig door veranderen.

De belangrijkste reden om te upgraden zou kunnen zijn de snelheid van kaartopbouw. Die is bij de 60 aan de lage kant. Maarrr: dat speelt vooral bij gebruik van de topo-pro kaarten; terwijl je op de fiets zult werken met de OFM.
Werk je bovendien met de light-versie van de OFM dan is de zoomsnelheid van de 60 voldoende.
Doe je concessies met de 'light-versie'? Ja, enorm (not ;) ): meest zichtbare verschil met de 'gewone' is dat bebouwing op de kaart 'gegeneraliseerd' is; je ziet een 'vlak' met bebouwing ipv de individuele gebouwen. Ergo: tenzij heel specifieke toepassing: niet relevant.

Een ander argument kan zijn de schermgrootte (tov or600); vooral irt datavelden. Maar ook daar is bij de 60 prima mee te werken. Ook hogere resolutie is een verschil; da's 'mooier' maar voor navigatie volstrekt niet relevant.
Bedieningsgemak van een touchscreen? Als je de 60 al zo lang hebt kun je die 'blind' bedienen en zul je een touchscreen mogelijk juist irritant vinden.
En tot slot de 'connectivity' opties: ook die zijn voor de meeste gebruikers amper relevant en worden vaker niet dan wel gebruikt.

Al met al: gewoon nog jaren plezier hebben van je 60!

Terzijde: Bovenstaande geeft ook aan dat ook een tweedehands gpsmap een interessante optie kan zijn. Ben je voor ca. 100 euro klaar. Er is echter niet veel aanbod; en dat heeft z'n reden... Advies: mocht je daar naar kijken: kies wel voor een type met de 'x' in de type aanduiding; de hebben een veel betere ontvangst dan de voorgangers.
arnob schreef:En dat is de reden dat ik een GPS heb waarin zowel een accu als batterijen gebruikt kunnen worden
Feitelijk is een accu gewoon een oplaadbare batterij. Verschil is dat het toestel zelf als lader kan dienen en je die niet extra hoeft mee te nemen.
Overigens kent ook de oregon 650 standaard zo'n oplaadbaar battery-pack.
MrGPS schreef:Feitelijk is een accu gewoon een oplaadbare batterij.
De bijgesloten accu is een Li-ion accu. Oplaadbare batterijen zijn meestal van het NiMH type.
ik leg liever mijn lader met batterijen in het toiletgebouw dan mijn gps. Nog liever laad ik de boel op tijdens het fietsen met mjn naafdinamo/E-werk.
Ik geef vaak mijn GPS + laadkabel af bij de receptie; in mijn ervaring er zijn weinig campings waar dat wordt geweigerd. Anders zijn er wel buren met caravan of camper. En als die er ook niet zijn is er helemaal geen probleem :D
Ik heb ook een naafdynamo met ZZing maar er zijn omstandigheden dat ik dat ding dan niet voldoende geladen krijg (veel hellingen, paar dagen niet fietsen).
MrGPS: dank voor de bevestiging;)! We gaan er nog lekker mee door, met die koelkast op het stuur 8) !
Ook wat mij betreft is een eenvoudige Garmin goed genoeg. Ik hoef geen energiehongerig touchscreen, en het scherm hoeft ook niet zo groot te zijn. Voor mij zijn prijs, gewicht en accuduur van groter belang. Met die Etrex van mij kon ik vorig jaar 5 dagen langs tracks rijden per set oplaadbare baterijen. Dat was wel met heel goede Ansmann's. Dit jaar deed ik wat minder lang met de oplaadbare baterijen, en ik weet nog niet waarom. Misschien was ik wat luier met uitschakelen, misschien waren het de andere oplaadbare baterijen (nu Panasonic Eneloops, al hebben die ook een goede reputatie), of mischien was het de andere kaart (terug vanuit Tsjechie, en dus met de veel grotere kaart van heel Europa op een grotere SD kaart). Ik weet het niet, en ik moet eigenlijk volgend jaar eens experimenteren door niet alles tegelijk te veranderen.
In elk geval vind ik het heel handig om erg lang met een setje oplaadbare baterijen te kunnen doen. Ik hoef op mijn tochjes van een week of twee zo geen lader mee te nemen, en mijn naafdynamo hoeft ook niet te werken. IK hoef e rniet aante denken mijn lader van de receptie op te halen, en ik hioef niet te stressen over diefstal uit het toilet. Mijn telefoon staat eenvoudig uit, totdat ik hem heel even nodig heb. Alle overbodige functies staan bovendien uit. Zo doet die telefoon ook tijden met een acculading.
Wim schreef:Ook wat mij betreft is een eenvoudige Garmin goed genoeg. Ik hoef geen energiehongerig touchscreen, en het scherm hoeft ook niet zo groot te zijn. Voor mij zijn prijs, gewicht en accuduur van groter belang. Met die Etrex van mij kon ik vorig jaar 5 dagen langs tracks rijden per set oplaadbare baterijen. Dat was wel met heel goede Ansmann's. Dit jaar deed ik wat minder lang met de oplaadbare baterijen, en ik weet nog niet waarom. Misschien was ik wat luier met uitschakelen, misschien waren het de andere oplaadbare baterijen (nu Panasonic Eneloops, al hebben die ook een goede reputatie), of mischien was het de andere kaart (terug vanuit Tsjechie, en dus met de veel grotere kaart van heel Europa op een grotere SD kaart). Ik weet het niet, en ik moet eigenlijk volgend jaar eens experimenteren door niet alles tegelijk te veranderen.
In elk geval vind ik het heel handig om erg lang met een setje oplaadbare baterijen te kunnen doen. Ik hoef op mijn tochjes van een week of twee zo geen lader mee te nemen, en mijn naafdynamo hoeft ook niet te werken. IK hoef e rniet aante denken mijn lader van de receptie op te halen, en ik hioef niet te stressen over diefstal uit het toilet. Mijn telefoon staat eenvoudig uit, totdat ik hem heel even nodig heb. Alle overbodige functies staan bovendien uit. Zo doet die telefoon ook tijden met een acculading.
+1 Helemaal mee eens!

Ik zie niet in waarom je je smartphone als gps zou gebruiken als je met een Etrex vier dagen op twee of een kleine twee weken op zes batterijen kunt doen.

De smartphone gaat bij mij alleen aan om af en toe een kiekje te maken en daar waar wifi is even iets te posten. Zodoende kan ik er vijf dagen mee doen.

Veel fietsreizigers zullen overigens niet elke dag op een camping komen waar je kunt opladen. Al was het maar omdat er ook wordt wildgekampeerd. Of omdat sommige campings erg primitief zijn.
Natuurlijk kan het zonder een gps maar met is wel erg handig en geeft een hoop gemak bij het naderen van kruispunten etc. Wij rijden met een Garmin Dakota 20. Lekker eenvoudig, met het grote voordeel dat het werkt op twee aa batterijen. Hiermee kan je gerust 15 uur mee navigeren als je tenminste een track volgt ipv een route. Koop er een goede Stuurhouder bij dus niet die van Garmin want die gaat los trillen. Zo zijn wij vanuit Tilburg naar santiago gegaan.

Succes
http://henkenhilda.blogspot.nl/p/onze-routes.html
Iedereen al super bedankt...
Ondertussen ook elders info gevonden en naar prijs, kwaliteit en mogelijkheden denk ik aan ėėn van volgende drie dan toch maar nieuw aan te kopen..
Garmin eTrex 20x West-Europa - 189,00
Garmin eTrex 30x West-Europa - 239,00
Garmin eTrex Touch 25 - 255,00
Als 't kan ff jullie mening graag..
Groetjes en bedankt alvast...
Emilio
Ik zou er vooral géén kaart bij kopen. Kaartmateriaal is prima gratis verkrijgbaar.
En ik zou geen touchscreen kopen omdat zulke schermen meer stroom gebruiken en in de zon minder helder leesbaar zijn.
Alien schreef:Ik zou er vooral géén kaart bij kopen. Kaartmateriaal is prima gratis verkrijgbaar.
Volgens mij zijn dit kaarten die op het toestel voorgeïnstalleerd zijn. Geen topokaarten vn Garmin, maar OSM.
henk huizenga schreef:Wij rijden met een Garmin Dakota 20...
Als je moet kiezen tussen Dakota en Etrex dan zou ik zonder twijfel kiezen voor de Etrex. Zoals al genoemd vanwege de nadelen van touchscreen
...Koop er een goede Stuurhouder bij dus niet die van Garmin want die gaat los trillen.l
Ik heb al jaren de standaard houder van Garmin en echt nog nooit problemen mee gehad. Voordeel is dat de houder compact en betaalbaar is. Kan je op meerdere fietsen een houder zetten.