Kikitjah schreef: Kees, ik zie dat jij een foto hebt van je fiets! Heeft Marten die zelf opgestuurd of heb je erachter gevraagd
Ik ontving de foto toen ik Marten mailde over de Son naaf in mijn huidige fiets, die teveel speling had (en hij is bij mijn weten ook de enige vakman in Nederland die iets aan een haperende Son naaf kan en mag doen. Via hem is mijn voorwiel uiteindelijk naar Son in Duitsland gestuurd, maar daar waren ze op vakantie. In de tussentijd heb ik een leenwiel met naafdynamo gekregen).
Kikitjah schreef: Een ander deel van de reden was dat ik graag S&S koppelingen wou op de fiets, iets dat niet iedereen kan doen.
In Nederland heb ik maar 3 fietsenmakers kunnen vinden die fietsen met S&S-koppelingen kunnen leveren. Naast
M-gineering zijn dat
de Vakantiefietser en
Van Nicholas. Bij de Vakantiefietser krijg je dan een Surly Long Haul Trucker. Met S&S, Rohloff en Son kost die circa 3900 euro, niet veel minder dan de fiets die ik nu door Marten laat bouwen. Bij Van Nicholas kom je nog eens 1000 euro duurder uit, maar dan heb je wel een frame van titanium.
De frames van Surly komen uit Taiwan. De lak op de Surly is niet van de hoogste kwaliteit. Ook de Van Nicholas frames worden in Azië gemaakt.
De keuze was voor mij simpel. Voor zoveel geld wil ik liever geen confectieframe dat ergens in Azië goedkoop in elkaar is gezet en dan een wereldreis naar Europa moet maken. De fiets is nota bene een Europese uitvinding. Waarom moeten frames dan helemaal uit Azië komen? Het is jammer - en om geopolitieke en sociaal-economische redenen ook heel onverstandig - als vakmanschap uit Europa verdwijnt.
Die fifty-shades-of-grey-fietsen van Van Nicholas zien er beslist chic uit, maar dan moeten er geen afgeragde ortliebs aanhangen. En van 'unikleur poedergecoat RAL 5012' word ik ook heel blij
.
Eric Schuijt schreef:Feit blijft dat als je iets op maat laat maken, dat dat wel erg leuk is. Maar een goede meting blijft boven alles belangrijk.
Een maatframe is voor mij inderdaad niet echt nodig. Op mijn 7 jaar oude stalen Santos rij ik ook met veel plezier (deze is gemaakt door Tsjechische framebouwers, die ook de frames voor Avaghon fietsen maken; Santos levert bij mijn weten nu alleen nog aluminiumframes uit Azië).
Corrie, mijn vriendin, zou wel baat hebben bij een maatframe. Zij rijdt nu op een confectieframe van Snel, waarvan de trapas onnodig hoog zit. Met haar korte benen kan ze niet de grond raken wanneer ze op haar zadel zit. Ook had ik liever gezien dat haar fiets geen trapas met buitenboordlagers had. Op mijn Santos zit nog een vierkante as, maar ook die schijnt Santos nu niet meer te leveren bij derailleurfietsen: 10 speed achter en buitenboordlagers wordt steeds meer de norm.
Kikitjah schreef:Ook mijn fiets wordt momenteel door Marten gebouwd. Hij zou eind april, begin mei klaar moeten te zijn en ik duim enorm dat dit lukt! (eind juni vertrek ik)
Ik duim met je mee. Marten heeft het erg druk. Zelf wacht ik al 10 maanden op mijn fiets. Snelheid en ambachtelijk maatwerk gaan nu eenmaal niet zo goed samen. Toen Corrie destijds in juni door haar
ligfiets was gezakt en we sowieso wel weer wat anders wilden dan ligfietsen, waren we erg blij dat we bij Eric maar een maand op onze nieuwe fietsen hoefden te wachten.