Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met een op maat gemaakte fiets - Forum Wereldfietser

Ervaring met een op maat gemaakte fiets

Er zijn hier toch wat mensen die een frame hebben laten maken door een framebouwer. Nu vraag ik me af wat de beweegredenen waren om te kiezen voor een op maat gemaakt fiets en welke overwegingen er, eventueel, waren om te kiezen voor de bewuste maatbouwer. Mocht je hierover iets willen schrijven lijkt me dat best interessant, onderstaande punten kunnen worden meegenomen (of zelf iets toevoegen). :)

- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
- is het budget tussentijds verhoogd?
- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
- is het voor herhaling vatbaar?

Grt.
- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Tussen opmeten en levering van het frame zat destijds iets van 2 maanden

- is het budget tussentijds verhoogd?
Nee

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
Ja

- is het voor herhaling vatbaar?
Ja, al heb ik het de laatste keer niet gedaan, voor mij waren destijds doorslaggevend dat de draaiende onderdelen van de oude fiets nog goed waren en bijna allemaal 1 op 1 overgezet konden worden. Het financiële plaatje moet wel kloppen. De laatste keer kon ik volstaan met een Santos-frame, Santos bestond de eerste keer nog niet en reizen op de fiets stond destijds nog in de kinderschoenen dus weinig aanbod, buiten Vittorio, Avaghon en Snel (allemaal staal, waar ik een slechte ervaring mee had) wilde ik iets van aluminium.

-Waarom een maatframe?
Vanwege mijn lichaamsmaten en om iets te hebben wat echt bij je past.. Daarnaast omdat het virus (op vakantie op de fiets) me te pakken had, en ik iets nieuws nodig had.
- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
4 weken

- is het budget tussentijds verhoogd?
Neen

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
Ja

- is het voor herhaling vatbaar?
Ja

Het ging om www.mi-tech.de en de betreffende fiets een lichte hybride voor zomerse tochten.
- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
2 maanden

- is het budget tussentijds verhoogd?
nee

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
ja

- is het voor herhaling vatbaar?
nee, omdat ik nog dagelijks plezier heb van mijn Vittorio uit 1994. Hoe het er nu bij Vittorio aan toe gaat is mij onbekend, maar destijds zijn wij super geholpen door de fam Groot. Geen seconde spijt gehad van zo'n grote uitgave.
Ik heb een aantal jaren geleden een m-gineering laten maken, en ben daar nog steeds heel blij mee.
Ik had een aantal overwegingen, maar de twee belangrijkste waren allereerst dat ik me er goed van bewust was dat een frame dat perfect past en waarvan de buizen net niet te licht of te zwaar zijn voor je gewicht en gebruik, en net stijf genoeg en niet te stijf, gewoon veel lekkerder rijdt. Marten vond dat daar dan ook luxe dunwandige Reynolds 853 buis bij hoorde, en ik geef hem achteraf gelukkig gelijk.
De tweede overweging was dat ik een vreemd genoeg in Nederland ongebruikelijke specificatie wilde, namelijk 26 inch wielen, een racebocht, en dan ook nog eens een Rohloff naaf en ander fraais, waaronder (al was dat wat minder belangrijk) mooie onderdelen als van Nitto. Zoiets is gewoon niet uit het rek te koop. Tot slot kon Marten ook nog een van mijn klikpedalen verhogen (ik heb een klein beenlengte verschil).
Het was heel wat geld, maar niet duurder dan een even luxe afgemonteerde Santos, Koga, Idworx etc uit het rek, maar wat mij betreft veel verfijnder (maar dat is ook smaak).
Ik heb wel een half jaartje moeten wachten, maar dat had ik al vermoed (de fiets was uiteindelijk een week voor vertrek klaar). De prijs was geen verassing.
Dit was en is wat mij betreft mijn laatste vakantiefiets, maar ik kan het iedereen die iets heel moois wil hebben en daar geld voor wil en kan uittrekken aanraden. Het is niet of nauwelijks duurder dan een luxe fiets uit het rek. Ik droom nog wel eens van een heel mooie lichte brevetfiets voor snelle tochten zonder veel bagage. Als ik daar ooit het geld voor heb voordat ik te oud ben wordt het weer een m-gineering.
- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Bij mij ca 10 maanden maar daar zat dan ook nog ene gebroken teen tussen + een kleine verandering tijdens het proces. Ca 6 maanden is normaal.

- is het budget tussentijds verhoogd? Ja maar daar was ik zelf de schuldige aan omdat ik er een dropperpost op wilde die niet in de eerste berekening stond. Had ik daar achteraf niet voor gekozen was het budget hetzelfde gebleven

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd? Ja

- is het voor herhaling vatbaar? Wat jij betreft zeer zeker. Vind het erg fijn dat een frame mij perfect past en dan ook nog precies zoals ik het mooi vind zonder dat ik aan eea concessies moet doen. Mijn frame is net als die van Wim ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Een MTB frame met 28" wielen en een racebocht. Kortom ben er erg blij mee. Doch over een aantal jaar wil ik wel een upgrade maken naar een Rohloff achter - iets wat ik al wist toen ik de fiets bestelde (toen ietsje boven budget) - en zal Marten die aanpassingen ervoor maken.

Als ik weer ooit genoeg gespaard heb: ik droom nog van een 29'er a la Ogre stijl (met lekkere extra brede banden) maar wel weer door Marten gebouwd. Zodat ik al mijn wensen in het frame kan hebben verwerkt en weer zeker weet dat het mij perfect past. Verder vind Ik Marten erg kundig en behulpzaam met het geven van advies zowel tijdens als na het bouwen van de fiets. En service vind ik een erg belangrijk goed - ook al ben ik 3 a 4 uur onderweg naar hem.

Qua prijs maakt het niet uit als ik het vergelijk met een bijvoorbeeld zelfde configuratie Santos.
>- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Drie maanden

>- is het budget tussentijds verhoogd?
Bee, de fiets is ook niet duurder geworden als je dat bedoelt.

>- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
Ja

>- is het voor herhaling vatbaar?
Avaghon leverde in 1999 alleen maatframes en ik was overtuigd van de kwaliteit van het merk als geheel. Nu weet ik echter dat ik geen bijzonder eisen heb en fietsen in de door mij gewenste uitvoering dus ook uit het rek te krijgen zijn, aantrekkelijker geprijsd en sneller leverbaar als het nodig is.
Mocht is toch nog eens een maatframe bestellen dan is dat uit pure eigenwijsheid :D
Als ik even mag inhaken; hoe zijn de maatfietsen gelakt? Ik begrijp dat er verschil is tussen zgn natlak en poedercoat? Avaghon poedercoat bijvoorbeeld, is dat elders ook zo?
Mooie lak is voor het eindresultaat (het oog wil ook wat) toch heel belangrijk.
Volgens mij is het in het algemeen poedercoat; is milieuvriendelijker, beter spuitrendement en proces is eenvoudiger. Of een combinatie; natlak bij de metallic en dan doorzichtige poedercoat (blanke) als bescherming.
Tweemaal heb ik een maatframe besteld. De eerste keer was in 1990 bij Creafiets in Deerlijk (bij Kortrijk). Eigenaar Koen, die ik via een zus had leren kennen, kon mij toen voor een zacht prijsje (circa 400 gulden) aan een randonneurframe op maat helpen. Dit frame werd voor een deel afgemonteerd met onderdelen die ik in 1984 op mijn Gazelle Tour de France had laten zetten door Frans Balfoort, die toen Engelse randonneurs importeerde en goede fietsonderdelen (zoals TA cranks en Maxicar naven) kon leveren (ik had hem weer leren kennen tijdens de Great British Bike Ride, een fietsende milieudemonstratie die in 3 weken van het Schotse John o'Groats naar het Engelse Lands' End reed). Op de Creafiets heb ik 13 jaar gefietst. Enkele jaren terug heb ik hem aan mijn broer gegeven (geen vakantiefietser, maar wel een liefhebber van mooie klassieke fietsen met dunne stalen frames).

Afbeelding

De tweede maal was afgelopen winter bij M-gineering. Aan dit frame wordt nu nog druk gewerkt. Hopelijk zit er inmiddels een lichtblauwe laklaag op ('unikleur poedergecoat' RAL 5012).

Update: zojuist kreeg ik een berichtje dat het frame nu blauw is!

Afbeelding

- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Bij Creafiets een half jaar.
Bij M-gineering wacht ik inmiddels 10 maanden...

- is het budget tussentijds verhoogd?
Nee (wel heb ik tijdens het afmonteren van de Creafiets bij de leverancier nog enkele nieuwe onderdelen aangeschaft, zoals een leren zadel en spatborden, die vantevoren niet begroot waren).

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
Bij Creafiets was geen termijn afgesproken en had ik ook niks aanbetaald; ik wachtte geduldig af.
Bij M-gineering had de fiets in augustus klaar moeten zijn.

- is het voor herhaling vatbaar?
Ik ben inmiddels dik in de vijftig en hoop nog heel lang van mijn M-gineeringfiets te kunnen genieten. Als Marten over 25 jaar nog werkt, kan ik hem misschien overhalen om van deze fiets een e-bike te maken ;-)
- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Eh, ik denk iets van 2 maanden of zo. Maar dat is niet zo belangrijk vindt ik zelf. De fiets is uiteindelijk voor (een groot deel van ) je leven.

- is het budget tussentijds verhoogd?
Nee, duidelijke offerte gekregen op basis van al mijn wensen.

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
De tijd is flexibel afgesproken. Ik hield mezelf op de hoogte van de status en ging ook kijken toen ze bezig waren het frame te solderen. Wel kreeg ik een tweetal weken van te voren de dag van levering te horen.

- is het voor herhaling vatbaar?
Voorlopig niet hoop ik :) Het is goed bevallen en dus is dit eigenlijk een ja, maar de fiets gaat heel lang mee.

Ik heb gekozen voor Vittorio omdat ik er vlak naast werk en zo af en toe binnen kon stappen en de relatie warm te houden. Daarnaast zijn er nog maar twee bedrijven (?) die de frames nog echt zelf maken vanaf buis tot frame. De keuze voor een maatfiets is omdat ik in verhouding relatief lange benen heb en een klein bovenlijf. Hierdoor pas ik slechter op standaard maten. En dus werd elke hoek en iedere buislengte op mij aangepast. En ik wilde graag een stalen fiets omdat dit veel meer veert en dus niet zo 'hard' rijdt als aluminium ( maar nu raak ik vast een gevoelige snaar :) )
Ik wilde een stalen tourfiets op maat welke zo min mogelijk onderhoud zou vergen, mijn gewicht plus bepakking kon dragen en toentertijd vond ik een bouwer met werkplaats in de regio ook belangrijk. Het werd een Vittorio.


- hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
Een maand of vijf.

- is het budget tussentijds verhoogd?
Nee.

- is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
Ja.

- is het voor herhaling vatbaar?
Jazeker.

Ben nu bezig met een tweede fiets, uit Groningen.
Hoi iedereen,

Ook mijn fiets wordt momenteel door Marten gebouwd. Hij zou eind april, begin mei klaar moeten te zijn en ik duim enorm dat dit lukt! (eind juni vertrek ik)

Een deel van de reden dat het een maatfiets is geworden is luiheid: Marten kent zijn vak door en door en elimineert voor mij een hoop keuzes waar ik niets van weet. Bovendien ben ik maar 1m50cm en ben ik daardoor erg beperkt in keuze voor een standaardfiets. Ik kan ook niet al te ver voorovergebogen zitten in verband met mijn rug, dus dat helpt ook niet.

Een ander deel van de reden was dat ik graag S&S koppelingen wou op de fiets, iets dat niet iedereen kan doen.

De prijs is ondertussen niet verhoogd, er wordt rekening gehouden met de paar rare wensen die ik heb, ik heb een fietsenmaker op wie ik altijd en overal kan rekenen en ik ben 100% overtuigd dat de fiets past en op mijn maat is ;)

Ik vind het trouwens wel leuk om te weten wie er momenteel nog een fiets laat bouwen bij Marten! Kees, ik zie dat jij een foto hebt van je fiets! Heeft Marten die zelf opgestuurd of heb je erachter gevraagd? Ik weet dat ik immers enorm sta te popelen om nieuws te ontvangen van mijn fiets, ook al is het maar één buis!

Groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef: Ik vind het trouwens wel leuk om te weten wie er momenteel nog een fiets laat bouwen bij Marten!
Ik ben het wel van plan, in mijn geval is het wachten op de offerte (en meer duidelijkheid over een aantal vragen en hersenspinsels :roll: ).
Kikitjah - gewoon af en toe mailen en vragen hoe het staat met de vorderingen. Heb ik toetertijd ook gedaan. Oef dat klinkt ene eeuwigheid geleden en dat terwijl ik hem pas ca 6 maanden heb :D en er nog steeds dolblij mee ben.
Wij hebben in de winkel de uitstekende Snel maatframes verkocht. Echte aanraders.
Maar omdat er tegenwoordig zo veel verstelmogelijkheden zijn, is dat niet meer zo belangrijk als 20 jaar geleden. Dus we zijn daarmee gestopt.

Bovendien is de expertise die de bekende fabrikanten hebben (Kijk eens naar de Koga WT/WTS, Santos 4.29, alle idworxen, etc) dermate hoog dat het bizar mooie frames zijn. Kijk eens naar de lasnaden, hoe ze geschikt zijn gemaakt voor riemaandrijving, de laklaag/poedercoating, stekkerloze voorvork, Stress reducer, voorvork constructies enzovoort. Wow, wat een mooie frames zijn dat!

Feit blijft dat als je iets op maat laat maken, dat dat wel erg leuk is. Maar een goede meting blijft boven alles belangrijk.
Kikitjah schreef: Kees, ik zie dat jij een foto hebt van je fiets! Heeft Marten die zelf opgestuurd of heb je erachter gevraagd
Ik ontving de foto toen ik Marten mailde over de Son naaf in mijn huidige fiets, die teveel speling had (en hij is bij mijn weten ook de enige vakman in Nederland die iets aan een haperende Son naaf kan en mag doen. Via hem is mijn voorwiel uiteindelijk naar Son in Duitsland gestuurd, maar daar waren ze op vakantie. In de tussentijd heb ik een leenwiel met naafdynamo gekregen).

Kikitjah schreef: Een ander deel van de reden was dat ik graag S&S koppelingen wou op de fiets, iets dat niet iedereen kan doen.
In Nederland heb ik maar 3 fietsenmakers kunnen vinden die fietsen met S&S-koppelingen kunnen leveren. Naast M-gineering zijn dat de Vakantiefietser en Van Nicholas. Bij de Vakantiefietser krijg je dan een Surly Long Haul Trucker. Met S&S, Rohloff en Son kost die circa 3900 euro, niet veel minder dan de fiets die ik nu door Marten laat bouwen. Bij Van Nicholas kom je nog eens 1000 euro duurder uit, maar dan heb je wel een frame van titanium.
De frames van Surly komen uit Taiwan. De lak op de Surly is niet van de hoogste kwaliteit. Ook de Van Nicholas frames worden in Azië gemaakt.
De keuze was voor mij simpel. Voor zoveel geld wil ik liever geen confectieframe dat ergens in Azië goedkoop in elkaar is gezet en dan een wereldreis naar Europa moet maken. De fiets is nota bene een Europese uitvinding. Waarom moeten frames dan helemaal uit Azië komen? Het is jammer - en om geopolitieke en sociaal-economische redenen ook heel onverstandig - als vakmanschap uit Europa verdwijnt.
Die fifty-shades-of-grey-fietsen van Van Nicholas zien er beslist chic uit, maar dan moeten er geen afgeragde ortliebs aanhangen. En van 'unikleur poedergecoat RAL 5012' word ik ook heel blij :wink: .
Eric Schuijt schreef:Feit blijft dat als je iets op maat laat maken, dat dat wel erg leuk is. Maar een goede meting blijft boven alles belangrijk.
Een maatframe is voor mij inderdaad niet echt nodig. Op mijn 7 jaar oude stalen Santos rij ik ook met veel plezier (deze is gemaakt door Tsjechische framebouwers, die ook de frames voor Avaghon fietsen maken; Santos levert bij mijn weten nu alleen nog aluminiumframes uit Azië).
Corrie, mijn vriendin, zou wel baat hebben bij een maatframe. Zij rijdt nu op een confectieframe van Snel, waarvan de trapas onnodig hoog zit. Met haar korte benen kan ze niet de grond raken wanneer ze op haar zadel zit. Ook had ik liever gezien dat haar fiets geen trapas met buitenboordlagers had. Op mijn Santos zit nog een vierkante as, maar ook die schijnt Santos nu niet meer te leveren bij derailleurfietsen: 10 speed achter en buitenboordlagers wordt steeds meer de norm.
Kikitjah schreef:Ook mijn fiets wordt momenteel door Marten gebouwd. Hij zou eind april, begin mei klaar moeten te zijn en ik duim enorm dat dit lukt! (eind juni vertrek ik)
Ik duim met je mee. Marten heeft het erg druk. Zelf wacht ik al 10 maanden op mijn fiets. Snelheid en ambachtelijk maatwerk gaan nu eenmaal niet zo goed samen. Toen Corrie destijds in juni door haar ligfiets was gezakt en we sowieso wel weer wat anders wilden dan ligfietsen, waren we erg blij dat we bij Eric maar een maand op onze nieuwe fietsen hoefden te wachten.
keesswart schreef:De keuze was voor mij simpel. Voor zoveel geld wil ik liever geen confectieframe dat ergens in Azië goedkoop in elkaar is gezet en dan een wereldreis naar Europa moet maken. De fiets is nota bene een Europese uitvinding. Waarom moeten frames dan helemaal uit Azië komen? Het is jammer - en om geopolitieke en sociaal-economische redenen ook heel onverstandig - als vakmanschap uit Europa verdwijnt.
Ik hoop niet dat je elke fabriek 'ergens' in heel Azië hier als 'goedkoop in elkaar'-zetterij wilt wegzetten. Dan doe je veel Aziaten als vakmensen toch wel erg tekort en heb je misschien gemist wat voor hoogtechnologische dingen er in veel landen in Azië worden gemaakt. Kijk voor de grap eens achterop je electronica en fotolenzen.
Taiwan is daarbij al vele jaren een toplocatie voor het maken van fietsframes. Ze maken heel goede maar ook vast wel slechte, net als dat men bji ons op het einde van het jaar heel lekkere oliebollen bakt, maar ook bagger. En zo high tech is het bakken van een oliebol niet eens :wink:
Leon schreef:Ik hoop niet dat je elke fabriek 'ergens' in heel Azië hier als 'goedkoop in elkaar'-zetterij wilt wegzetten. Dan doe je veel Aziaten als vakmensen toch wel erg tekort en heb je misschien gemist wat voor hoogtechnologische dingen er in veel landen in Azië worden gemaakt. Kijk voor de grap eens achterop je electronica en fotolenzen.
Nee hoor, met 'goedkoop' bedoel ik hier 'goedkoper dan in Europa'. Zeker in landen als Japan, Zuid-Korea en Taiwan lopen uitstekende vakmensen rond. Die vaak langer moeten werken voor minder geld dan hun collega's in Europa. Met het aantal vakantiedagen en de sociale voorzieningen die wij gewend zijn, zou daar vast niet goedkoper geproduceerd kunnen worden dan hier.
Japan, Zuid-Korea en Taiwan lijken me nu net níet de Aziatische landen waar je je de meeste zorgen over moet maken of je moet bang zijn dat ze te rijk worden.
http://economists-pick-research.hktdc.c ... 454446.jpg

De uittocht van de framebouwerij is denk ik niet iets waarvoor je bang hoeft te zijn maar meer een voldongen feit uit de geschiedenis van de vorige (!) eeuw.
Dat er hier en daar nog prachtige vakmensen rondlopen is mooi, maar ze hebben geen van alleen leerlingen in hun werkplaats rondlopen, dus uiteindelijk heeft onze natie er niet zoveel aan.