Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe te starten met een trekking reis? - Forum Wereldfietser

Hoe te starten met een trekking reis?

Ik loop al tijden te denken om een keertje een wat langere trekking reis te maken. Als achtergrond informatie, ik fiets regelmatig 30-60km met mijn mountainbike en vind het inspirerend om met mijn Koga Globe Traveller de omgeving middels leuke routes te bewonderen (lees veel fietsroutes met die befaamde knooppunten ;-))

Maar...ik zou echter wel wat verder en uitdagender op de fiets weg willen in plaats maar weer terug te vallen op mijn standaard bergwandelvakanties. Ik twijfel echter een beetje over de aanpak. Hebben jullie ook tips voor een beginner die voor 8-16 dagen een mooie en uitdagende fietstocht zoekt?

Iedereen alvast van harte bedankt voor je reactie!
Je bent hier in ieder geval op het juiste adres, welkom.
Wil je in binnen of buitenland fietsen?
Afstand per dag?
Kamperen of B&B, hotel?
Hou je van warmte of van kou?

Er is hier veel te lezen als je de zoekfunctie gebruikt.
En de doorgewinterde WF heeft vast mooie rondjes.
Succes, Anja
Bedankt voor de snelle response en ook voor de uitgebreide beschrijving!

Om een antwoord te dichten: Graag in het buitenland em een afstand van 60 tot max. 100 km per dag. Een B&B is fijn als back-up maar regelmatig kamperen met mijn eigen tent is overigens prima. Het liefst zoek ik een route die veel natuurschoon biedt maar ook wat klassieke elementen of cultuur bevat.

Ik hou overigens wel van het spontaan ontmoeten van mede-reizigers zodat er af en toe mooie reisverhalen ontstaan ;-)
Bij de europa fietsers hebben ze een overzicht van veel fietsroutes: http://europafietsers.nl/fietsroutes/ro ... t-fietsweb

Daarmee kan je goed een mix-en-match doen van routes zodat je aan de gewenst afstand komt door de gewenste regionen.
Bij zulke kortere tripjes wil je niet teveel tijd kwijt zijn met aan of aanvoer. Veel kant en klare routes vertrekken vanuit zuid Limburg. Kun je daar makkelijk komen? Vraag je vervolgens af hoe je snel terug komt met de trein, of plan een rondje.
Ik kan je helaas alleen antwoorden: gewoon doen.

Het lijkt allemaal heel erg spannend vooraf maar het valt allemaal mee. En het is nog leuker dan je vooraf had gedacht.
Persoonlijk heb ik er ook niets speciaals voor gekocht, behalve de routeboekjes en de fietstassen.
Doe het de eerste keer in een land als Frankrijk of Duitsland of zo - natuurschoon genoeg en de beschaving is nooit ver weg.

Neem niet teveel mee. De eerste keer had ik genoeg onderdelen bij om een nieuwe fiets te bouwen, mocht de nood zich voordoen. Overbodig, natuurlijk. Ik heb alleen ervaring met fietspech in Frankrijk, maar iedere keer was er een lokale fietsenmaker die deze (lichtjes getikte, in zijn ogen) Belgen wilde overtuigen van het onnavolgbare Franse vakmanschap.

Heb alleen ervaring met zelf uitgezette routes en met de boekjes van Europafietsers. De eerste keer denk je dat het routeboekje je iedere dag de verkeerde kant zal uitsturen, maar ze zijn erg goed. Een gps is wellicht handig maar overbodig.

Een goeie fiets gecombineerd met een goede fietshouding en een goed zadel komen goed van pas.

Als je het niet te gek maakt, moet je conditie vlot 100 km per dag aankunnen. En zelfs als je het wel te gek maakt ... heb ooit de Route des Grandes Alpes gedaan met mijn partner, het stuk Cluses-Menton, 14 000 of zo hoogtemeters. "We beseften niet goed waaraan we begonnen", zal ik maar zeggen. Maar het lukt allemaal. En het natuurschoon was overdonderend.
Wat een ontzettende informatieve en ook leuke reacties op dit forum. Ik kan hier alleen maar erg blij van worden.

Het uitgangspunt is om maar gewoon te beginnen met mijn huidige Koga Miyata Globe Traveller die voor mijn gevoel fijn fietst, een Brooke zadel heeft en ook volledig met XT is afgemonteerd.

Ik zal inderdaad maar eens beginnen om niet teveel spullen mee te nemen. Een wandel GPS heb ik al wel dus dat gaat goed komen. Veel gebruikt tijdens vakanties en MTB trips. Tent en slaapzak heb ik ook...

Natuurschoon is alles ;-)
Lekker fietsen toch? Het seizoen is nog niet voorbij.
mighty theo schreef: Het uitgangspunt is om maar gewoon te beginnen met mijn huidige Koga Miyata Globe Traveller(....)
Je zou ook je mountainbike kunnen nemen en er een bikepackingtrip van kunnen maken. Zoiets als dit:

Bron


Zeker als je van natuurschoon houdt is dat een interessante optie.
Het leerzame van dit forum is dat je soms ook elkaar weersprekende adviezen krijgt, waar je zelf je conclusie uit moet trekken.
Ik raad je aan niet Alma's suggestie te volgen. Dat lijkt me net zoiets als iemand die nog nooit in zee gezwommen heeft aan te raden om met de Kanaaloversteek te beginnen.
Als je een MTB-trektocht wilt gaan maken, zou ik óf met een padenroute in het vlakke land beginnen (bv. de onverharde route door Nederland) óf een gemakkelijke route in het middengebergte over brede boswegen (bv. in het Schwarzwald).
Het is niet zo dat ik Theo per se aanraad een dergelijke zware tocht te ondernemen, ik wilde hem alleen wijzen op de mogelijkheid van het bikepacken Hij heeft ervaring met mountainbiken en bergwandelen, en bikepacken is in wezen een mix van beiden. Verder zoekt hij een uitdagende fietstocht, met veel natuurschoon en houdt hij van kamperen; ook dat sluit allemaal goed aan bij een bikepackingtrip.
Ha,

Een vriendin van mij is in augustus NIET ZWAAR voorbereid en getraind naar Rome gefietst met het boekje van Hans Reitsema op een Santos trekkingfiets, derailleur. Tentje en kookspullen mee, af en toe hotelletje en ze heeft een geweldige tijd gehad en Rome gehaald (en daarna nog Napels). Dagafstanden kun je aardig zelf bepalen, afwisselend cultuur en natuur en de overnachtingstips staan in het boekje. Zo is er ook een boekje naar de Middellandse zee en een naar Barcelona en nog veel meer.
Fietsen volgens een boekje is volgens sommigen vloeken in de kerk, anderen vinden het heerlijk. De één wil alleen met GPS en de ander tuurt liever boven een kaart. Laat je niet gek maken en kies wat jou het fijnst lijkt.
Dus ... gewoon gaan.

Loes
mighty theo schreef:Ik hou overigens wel van het spontaan ontmoeten van mede-reizigers zodat er af en toe mooie reisverhalen ontstaan ;-)
Dan kun je het beste een uitgestippelde route nemen. Ik fiets namelijk altijd NIET uitgestippelde routes en kom meestal erg weinig fietsers tegen. In centraal Frankrijk kun je namelijk ook in het hoogseizoen wel eens een week fietsen zonder trekkende fietsers tegen te komen, laat staan Nederlanders.

Begin ook hier eens te lezen http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Aan de andere kant is het ook weer zo dat de mate van innigheid van het contact met medefietsers vaak omgekeerd evenredig is met de frequentie waarmee je ze tegenkomt :wink:
Mijn eerste reis bleef gewoon in Nederland. Paar dagen, om het reizen per fiets op ontspannen wijze te ontdekken. En dat lukte:). De zomer erna deden we de St. Columbaroute, dit jaar fietsten we langs de Tarn en de Lot. Allemaal even mooi. Echt, er ligt genoeg moois op de plank!
M&A schreef:Bij de europa fietsers hebben ze een overzicht van veel fietsroutes: http://europafietsers.nl/fietsroutes/ro ... t-fietsweb
Bedankt voor deze informatieve link (ook die van de vakantie en wereldreiziger). De tips zijn ook zeer waardevol. Een erg leuk en enthousiast forum.

Ik ben al snel en in korte tijd heel wat wijzer van alle adviezen. Ik twijfel nog wel een beetje tussen het gemak van een B&B of toch maar kiezen voor een volle bepakking met tent, slaapzak en kookgerei.
mighty theo schreef:Een wandel GPS heb ik al...
Welke als ik vragen mag?
mighty theo schreef:Ik twijfel nog wel een beetje tussen het gemak van een B&B of toch maar kiezen voor een volle bepakking met tent, slaapzak en kookgerei.
Ik ben net terug van een geweldige fietstocht naar Wenen. In krap drie weken, uitsluitend gekampeerd. Ik ging langs de Limesroute. Voor de navigatie gebruikte ik hoofdzakelijk mijn GPS (tevoren track gedownload), boekjes met beschrijving en kaartjes uitsluitend in geval van twijfel.

Als je de kans groter wilt maken dat je gelijkgestemde zielen tegenkomt zul je ze eerder op een camping vinden. Al moet ik toegeven dat dat er niet zo heel veel waren, maar dat heeft vooral met de tijd van het jaar te maken. Het stuk tussen Passau en Wenen schijnt 's zomers juist heel druk te zijn.

Peter
LHTJoost schreef:
mighty theo schreef:Een wandel GPS heb ik al...
Welke als ik vragen mag?
Ik heb al een aantal jaren de Garmin 62st als GPS incl. fietsbeugel ;-)