Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden horen onder de koga globetraveller 2006/2007 - Forum Wereldfietser

welke banden horen onder de koga globetraveller 2006/2007

Ik heb tweede hands een Koga Globetraveller gekocht (2006 of 2007), dat is de globetraveller met het glimmende aluminium frame. Op dit moment zitten er 40-622 banden op, maar dat is te breed. Als ik een beetje door de troep op de weg rij, koekt het gelijk aan tussen band en het spatbord. Kortom, andere banden. Ik heb in de oude folders van kog gezien dat er origineel maxxis overdrive banden opgezet werden, maar niet welke breedte. Het comfort van een bredere band is natuurlijk prettig, maar het moet wel beter passen dan de huidige banden. Dus de vraag: weet iemand welke breedte banden ik op deze fiets moet monsteren? En anders, weet iemand wellicht hoe hoog banden zijn, vanaf de rand van de velg gemeten? ik snap dat dat een beetje afhangt van de breedte van de velg, maar wellicht dat ik het kan inschatten op basis van de onderlinge verschillen van de banden.

En als iemand nog een goed setje 40-622 banden nodig heeft....
Banden zijn net zo hoog als ze breed zijn. Als 40mm te breed/hoog is: probeer 37mm.
van harte schreef:Op dit moment zitten er 40-622 banden op, maar dat is te breed.
Banden bestaan in vele maten, maar tussen 32 en 37 zitten er toch knap weinig. Ik schat de kans op 99% dat er origineel maat 37 banden onder gezeten hebben want maatje 32 heeft zeker niet onder de GTR gezeten.

De hoogte van banden hangt ook af van de dikte van de rubberlaag op het loopvlak. Het karkas omschrijft immer een (pneumatisch-mathematisch bepaalde) perfecte gedeeltelijke (!) cirkel vanaf de velgranden, maar het loopvlak torent daar bovenuit. Met alle antileklagen van tegenwoordig kan daar wel 5 mm verschil in zitten.
Op mijn Koga traveller uit 2005 zaten ook Maxxis overdrive banden. Die waren in de maat 37-622. Die hebben dus vrijwel zeker ook op jouw fiets gezeten.

Pieter
Bedankt! Ik keek nog even goed op de huidige band, en het is zelfs 42-622. Ik denk dus ook dat 37-622 voldoende extra ruimte oplevert.
Kun je je spatborden niet wat ruimer stellen?
Toch zou het jammer zijn. Heb je inderdaad al geprobeerd de spatborden een beetje ruimer te monteren? Daar kun je soms net een paar mm mee winnen. Verder zou ik eerst de huidige echte bandenmaat nauwkeurig opmeten. En inderdaad ook de hoogte apart bekijken. Misschien heb je nu wel Schwalbe Marathon Plus. Die zijn niet alleen erg lomp en stug, maar ook extra hoog door de dikke antileklaag. De werkelijkheid is soms heel anders dan de nominale maat (veel banden zijn in werkelijkheid smaller dan opgegeven). Tot slot zou ik nadenken over de vraag wat je met de fiets wilt doen. Als je smaller gaat lever je aan comfort in. Als je dan ook nog eens voor een lompe stugge band met een overdosis lekbescherming kiest wordt het comfortverlies wel erg groot. Of mag het ook wat soepeler zijn met een net wat groter risico op een lekke band? Als dat laatste mag is mijn persoonlijke favoriet de Panaracer Pasela (de versie zonder antilek). De 37 mm is ook echt iets van 37 mm. Een iets minder kwetsbaar alternatief zou de Schwalbe Marathon Racer zijn. De nominaal 40 mm is in werkelijkheid iets van 36 mm als ik me goed herinner.
Maar het eerste begin is meten wat je nu echt hebt, en misschien wat knutselen aan je spatborden.