Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Subjectieve rij-impressie: Van Nicholas Pioneer - Forum Wereldfietser

Subjectieve rij-impressie: Van Nicholas Pioneer

En wéér een subjectieve rij-impressie van Sint Christophorus.

Deze keer heb ik de Van Nicholas Pioneer 29er gereden. Sjieke titanium fiets met Rohloff en tandriem.
Lees mijn ervaringen hier: http://www.sintchristophorus.nl/test-va ... neer-29er/

Afbeelding

Afbeelding
De voor de hand liggende vraag: waarom is de voorvork niet van titanium, maar van aluminium?
Die voldeed volgens VN niet aan de eisen w.b. stijfheid, stabiliteit, crash impact, gewicht, etc. Tot nu toe dan, want de nieuwe Deveron is vanaf nu wel met titanium voorvork te bestellen.

Veel bestaande titanium vorken zijn iets te flexibel, waardoor ze kunnen gaan klapperen, en dan moet je ze weer zwaarder uitvoeren met als gevolg dat ze zwaarder worden dan een alu vork en qua comfort niets toevoegen. Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe Ti vork van de Deveron toevoegt.
Ik zie dat VN sinds vandaag de nieuwe titanium vork aan de optielijst heeft toegevoegd.
Christophorus schreef:Ik zie dat VN sinds vandaag de nieuwe titanium vork aan de optielijst heeft toegevoegd.
Dat wordt dus weer "verplicht weekendjes eropuit trekken en in het bos kamperen". A hell of a job.
We zijn hier natuurlijk wel benieuwd :D
Ave Gone schreef:Dat wordt dus weer "verplicht weekendjes eropuit trekken en in het bos kamperen". A hell of a job.
We zijn hier natuurlijk wel benieuwd :D
Ja, maar daarvoor wacht ik nog even op de Deveron met Pinion.
Christophorus schreef:
willem.m schreef:Geen zuurpruim die je wat kan maken :wink:
Tuurlijk wel! Daar zijn het immers zuurpruimen voor! Ik zet me nu al schrap voor hetgeen ik zo over me heen kan gaan krijgen. ;)
Het past natuurlijk weer helemaal in het dure-spulletjes-promotie-gebeuren om kritische fietsers, die zich afvragen waar al die investeringen nou eigenlijk goed voor zijn, als zuurpruimen neer te zetten. Een beetje kinderachtig, maar goed.


Misschien kan je even uitleggen waarom je bij deze impressie over de tandriemspanmethode schrijft:

"Het spannen van de tandriem gebeurt met een excentrische trapas, zoals het mijns inziens hoort "

terwijl je bij dfe Santos Travel E-lite schrijft:

Daarom hebben ze zelf een heel simpel en doeltreffend spanwieltje. Een perfecte uitlijning van de tandriem is op deze manier af-fabriek gegarandeerd en niemand kan er vervolgens nog iets aan verprutsen, al wordt er met vier linker handen aan gerommeld!

..
Natuurlijk is een excentrische as bij de pinion niet mogelijk, maar andersom zou bij de "van Nicholas" best wel een spanwieltje kunnen. Maar daar zeg je dat een excentrische trapas iets is wat "hoort".

En waarom? waarschijnlijk gewoon omdat dat hetgeen is wat erop zit.

Dat toont naar mijn bescheiden mening wel aan dat het hier gewoon om product-promotie van broodschrijvers die verweven met de brache zijn, gaat. Gewoon overal lekker positief over zijn. Het doel lijkt te zijn het publiek te enthousiasmeren voor nieuwe hobby-artikelen en daarbij lekker positief te zijn over alles wat nieuw op de markt komt.
guusnatuur schreef:Misschien kan je even uitleggen waarom je bij deze impressie over de tandriemspanmethode schrijft:

"Het spannen van de tandriem gebeurt met een excentrische trapas, zoals het mijns inziens hoort "

terwijl je bij dfe Santos Travel E-lite schrijft:

Daarom hebben ze zelf een heel simpel en doeltreffend spanwieltje. Een perfecte uitlijning van de tandriem is op deze manier af-fabriek gegarandeerd en niemand kan er vervolgens nog iets aan verprutsen, al wordt er met vier linker handen aan gerommeld!

..
Natuurlijk is een excentrische as bij de pinion niet mogelijk, maar andersom zou bij de "van Nicholas" best wel een spanwieltje kunnen. Maar daar zeg je dat een excentrische trapas iets is wat "hoort".

En waarom? waarschijnlijk gewoon omdat dat hetgeen is wat erop zit.
Natuurlijk kan een spanwieltje ook, maar dat is toch een minder cleane oplossing. Spanwiel werkt beter dan verstelbare achterpadden, maar (nog) niet duidelijk aantoonbaar beter dan een excenter. Op de Santos is het noodzaak en het werkt prima.

Ik kan nu wel ieder artikel vier of misschien wel 10 keer zo lang maken om alle technische mogelijkheden uiteen te zetten, uit te leggen en voorkeuren over uit te spreken, maar dan ben ik bij iedere review bijna mijn eigen fiets aan het ontwerpen ten koste van het lijdende voorwerp in de test, oh sorry... Subjectieve review.
Er zijn meer wegen die naar Rome of Santiago leiden.
guusnatuur schreef:
Christophorus schreef: "Het spannen van de tandriem gebeurt met een excentrische trapas, zoals het mijns inziens hoort "

terwijl je bij dfe Santos Travel E-lite schrijft:

Daarom hebben ze zelf een heel simpel en doeltreffend spanwieltje.
Lijkt me dat een pinion lastig uit te voeren is met een excenter en dat daarom bij de Santos voor het tandwieltje wordt gekozen. En ja dat heeft Michiel er ook netjes bij gezet in zijn rij-impressie over de Santos, dus je hebt er overheen gelezen.

In beide gevallen de beste oplossing binnen de technische realiteiten. Niks tegenstrijdig aan dus.
Ok, ik ga het heel rustig voor je uitzetten:

Bij de Pinion moet je of een spanwiel nemen of de ketting spannen via de trapas. Het wieltje is dan de beste oplossing.

Bij de Rohloff kan je evenwel voor een excenter kiezen wat in dat geval nog netter is.

En verder ben ik klaar met je, je bent duidelijk erop uit om een ander lid te beledigen. Het is compleet duidelijk, je hebt je vizier op Michiel gezet. Misschien moet je eens nadenken of je dat een prettige manier van converseren vind.
[mart smeets] mag ik dit zeggen? Ja dit mag ik zeggen: [/mart smeets] leuke test! Mooie plaatjes weet je er altijd bij te schieten :D

Veel plezier met de heksenjacht :wink:
Ik lees graag sintchristophorus.
Een top topic vond ik : http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Laat ik zeggen, dat de reacties er minder kritisch zijn ( :wink: ) en niet op het scherpst van de snede wordt gereageerd. Gewoon prettig leesvoer.
Michiel, ga vooral zo door met je HOBBY.


redeneren is makkelijker dan je denkt: redeneren is makkelijker als je denkt.
Mooie fietsen heeft VN. Ik vind de tests van SC doorgaans de moeite waard om te lezen. Innovatie heeft mijn belangstelling. Er zijn overigens niet veel mensen in NL die zodanig testen. Gewoon mee doorgaan dus :wink:

Was het VN niet die voorvorken heeft teruggeroepen? Wat was hier de reden van, iemand?
Friso* schreef:Was het VN niet die voorvorken heeft teruggeroepen? Wat was hier de reden van, iemand?
Dat klopt. Toen Koga het merk overnam, pasten ze hun eisen en testmethoden op de producten van VN toe en de Pioneer vork scoorde niet goed genoeg. Daar is nu een sterkere versie voor in de plaats gekomen.
Christophorus schreef:
Friso* schreef:Was het VN niet die voorvorken heeft teruggeroepen? Wat was hier de reden van, iemand?
Dat klopt. Toen Koga het merk overnam, pasten ze hun eisen en testmethoden op de producten van VN toe en de Pioneer vork scoorde niet goed genoeg. Daar is nu een sterkere versie voor in de plaats gekomen.
Ah dank je wel!
Om toch even in te haken op de beste manier van het spannen van de riem, ik lees in de laatste Op Pad dat Tout Terrain het op nog weer een andere manier weet op te lossen, misschien een idee om die oplossing ook eens aan de tand te voelen.
Topic opgeschoond van alle niet relevante zaken.
Graag on-topic blijven mbt dit onderwerp. Persoonlijke discussies graag via PB doen.

Ik blijf dit topic opschonen van niet relevante zaken.
Of het wordt gesloten.

Dank voor de medewerking.
Hi Michiel, een paar nieuwsgierige vragen:

- Met hoeveel kilo fiets je zo gemiddeld in je tassen als je test?
- En hoeveel kilometer fiets je ongeveer met je testfietsen?

Thanks voor de info!
fietsjunks schreef:- Met hoeveel kilo fiets je zo gemiddeld in je tassen als je test?
- En hoeveel kilometer fiets je ongeveer met je testfietsen?
1: Dat ligt eraan wat voor soort fiets het is, waar hij primair voor bedoeld is en hoeveel tassen eraan kunnen. Een 4-tassen trekkingfiets draagt ongeveer 25 kilo of meer. Een sportievere 2-tassen fiets rond de 17 kilo. En een bikepacking-configuratie hooguit 10 kilo.

2: Dat ligt eraan hoe lang ik de fiets te leen heb en hoeveel tijd ik heb. Kilometers zijn eigenlijk niet zo belangrijk, alleen in geval van een echte duurtest, zoals jullie uitvoeren. Ik zorg ervoor dat ik de fiets op de belangrijkste soorten ondergrond waarvoor de fiets ontwikkeld is uitprobeer. En net iets meer.
Oké, thanks. Helder!

Punt 2 kan ik me heel goed voorstellen! ;)