door
Wim » ma 13 feb, 2006 18:05
Gefietst heb ik nooit in Italie, maar wel archaeologisch veldwerk gedaan. April en mei vind ik dan het lekkerste. In april kan het nog wel eens regenen (een stortbui op het eind van de middag - heerlijk), en in mei is het soms al vervelend warm, maar dit is zo ongeveer de beste tijd, denk ik. Het middellandse Zeegebied heeft niet echt weer, maar een klimaat: natte winters, droge zomers. De omslag van nat naar droog gebeurt het eerste in het oosten, en steeds wat later naarmate je verder naar het westen komt. In het najaar komt de natte tijd het eerste in het westen, en het laatste in het oosten. De timing van de omslag is altijd erg belangrijk voor boeren, en is gelukkig meestal goed voorspelbaar. Een klimaatatlas kan je gedetailleerde gegevens geven, maar je kunt ook kijken naar de prijzen in de folders van de reisbureaux.
Ik zou voor zo'n korte vakantie veel liever in Europa blijven, maar ik heb dan ook een grote hekel aan vliegen. Zulke lange vliegreizen zijn ecologisch ook niet heel vriendelijk.
Wim