Volgend jaar mag ik via het fietsenplan een fiets kopen
Daarom krijg ik heel graag jullie advies. Hierbij de vragenlijst die ik uit een eerdere posts van dit topic heb gekopieerd:
De vragenlijst:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
woon-werkverkeer, fietskampeervakanties
* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Dagelijks gebruik voor kleine stukken. Ik ben al overtuigd voor fietsvakanties, vandaar ook een nieuwe fiets
Tijdens vakanties ook kleine stukken, aangezien er kleine kinderen meerijden.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik fiets langzaam vindt mijn vriend
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief, liefst wel met mogelijkheid om ook wat minder gewicht op de armen te hebben vanwege elleboog- en polsblessures die mijn hobbysport (acrobatiek) wel eens met zich mee brengt.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Alleen voor korte stukken. Een batterijlampje voldoet nu prima.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Vast wel eens, maar nooit heftig omdat ik met kleine kinderen fiets.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Naar behoorlijk "Westerse" gebieden verwacht ik.
* Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen met alle bagage mee op de fiets. Ik wil ook een kind op de bagagedrager kunnen hebben, dus daarvoor één die 40 kg kan dragen en niet 25 kg.
* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
175 cm, 60 kg, lange benen.
* Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Kind weegt 20 kg, plus stoeltje wordt dat vast 30 kg?!
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Wageningen
* Wat is je budget?
1250 euro
* Welke fietservaring heb je?
fietsvakanties in Nederland en België/Duitsland
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
met de kinderen 25-35 km, zonder kinderen 90 km (maar dat niet dagen achtereen)
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan er niks van en laat onderhoud dus liever door iemand anders doen.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
ja, maar alleen via een dealer met KvK nummer, anders kan het niet met het fietsplan.
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
VSF T500: hier moet ik een testrit op gaan maken om te kijken of de geometrie bevalt. Dit merk heeft een dealer in Wageningen wat ik wel belangrijk vind.
Stevens fietsen: schijnen goede fietsen voor redelijke prijs te zijn
Alle tweedehands fietsen zijn een optie, voor mij hoeft het niet nieuw te zijn.
*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee, daar heb ik al allerhande spullen voor.
*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik moet hem voor het fietsplan in 2016 kopen, ik zou het leuk vinden als ik hem tijdens de meivakantie voor een fietsvakantie kan uitproberen.
Zelfbedachte wishlist:
-nokjes voor 2 bidonhouders
-achterdrager moet compatible zijn met follow-me en bob-yak (Koga Roadrunner is dat niet) en liefst voor 40 kg (kind+zitje). Liefst roestvrij
-voordrager met dezelfde buisdiameter als de achterdrager, liefst roestvrij, verder geen eisen
-frame compatible met achterzitje voor kind (YEPP maxi, die gebruiken we vast nog een paar jaar)
-geen verende voorvork, geen verende zadelpen
-herenmodel (of stijf damesframe die goed op de Thule HangOn fietsendrager past, maar dat laatste lijkt me lastiger dan gewoon voor een herenframe gaan)
-28”wielen (vanwege compatibiliteit met followme en bob-yak)
-derailleur, want uitvalas voor followme en bob-yak
-pols-vriendelijk stuur (bar-ends, “gewoon” stuur, vlinderstuur), geen recht stuur
-kettingkast/scherm
-Banden: Marathon plus nu goede ervaring
-Spaakslot
Waar ik over twijfel:
-geen naafdynamo (?): dat is duurder en batterijlampjes voldoen voor mij tot op heden prima, dus ik zie geen noodzaak tot een naafdynamo, hebben jullie hier nog ideeën over die ik mee moet nemen in mijn afweging?
-velgremmen, geen gedoe met remmen die olie kunnen gaan lekken en remblokjes snap ik ternminste
-verstelbaar stuur in diepte? (speedlifter): vanwege eventuele blessures aan polsen/ellebogen.
-Versnellingen: Deore of XT? Nu ben ik niet zo heel blij met het gemak waarmee mijn Deore schakelt (Trek X500), maar de kwaliteit daarvan is wellicht ook verbeterd?