Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaste voorvork 26" 1 1/8" zonder schroefdraad en met ogen - Forum Wereldfietser

Vaste voorvork 26" 1 1/8" zonder schroefdraad en met ogen

Beste forumleden,

Ik ben mijn oude mountainbike aan het ombouwen naar een vakantiefiets. Momenteel zit er een vaste voorvork in met nauwelijks buislengte en schroefdraad aan het uiteinde, waarop een ahead voorbouw geklemd zit. Leuk voor een rondje in de buurt (en eigenlijk dat zelfs niet), maar zeker te onveilig en onbetrouwbaar voor reizen.

De afgelopen dagen heb ik internet afgestruind naar een vaste voorvork voor 26" wielen, buisdiameter 1 1/8", met cantinokken, 4 spatbordogen, zonder schroefdraad en met lowrider ogen. Buislengte graag 240-260 mm.

Waar ik ook kijk, het is allemaal 28" wat de klok slaat en als je dan een geschikte vork vindt kost deze meteen 120 euro. Heeft iemand nog een vork met deze specificaties liggen of weet iemand een shop die deze aanbiedt voor een schappelijke prijs?

Alvast bedankt!
Je zou een mail kunnen sturen naar info@m-gineering.nl
Als je kwaliteit wilt, kost dat geld. Stalen vorken zijn goedkoper. Kijk bij Rose en Surly. Voor de Kinesis Maxlight betaal je ca. €120,00, maar die had je al gezien. Heb je al uitgerekend wat de juiste inbouwhoogte is bij een vaste vork? Je hebt het over 4 nokken: 2 cantilevernokken en dan ....waar zijn die andere twee voor? Het beste materiaal vind je bij Steinbach (heb ik al 7 maal in een frame gebouwd). Maar die is 410mm (goed bij 80mm veerweg of minder) en lowrider draadbussen moet je na aankoop laten aanbrengen of misschien willen ze dat wel bij Steinbach doen. Maxlight is 425mm - ook passend, maar beter bij 100mm veerweg. Beide hebben alleen twee oogjes voor spatborden. Surly vorken zijn of veel te kort of nogal lang en hebben een vervelend effect op de geometrie.
@ Friso: bedankt voor de tip. Ik heb een mail gestuurd.

@ sjefke: dat is informatie waar ik iets mee kan.

Wat betreft de vier nokken: ja, ik wil hard kunnen remmen :D . Ik bedoelde twee remnokken en vier oogjes; ik zal het bericht even aanpassen.

Staal lijkt me voor een reisvork een prima keuze vanwege de degelijkheid en eventuele noodreparaties onderweg. De inbouwhoogte van de huidige vork is 400 mm en dat mag wel iets meer zijn en/of met iets meer naloop, want het stuurgedrag is prima voor in het bos, maar eigenlijk net te zenuwachtig voor lange afstanden. Bovendien komt het stuur dan natuurlijk ook wat hoger, waardoor de buis boven het balhoofd niet zo abnormaal lang hoeft te zijn.

Die Steinbach vorken zien er interessant uit, maar prijstechnisch iets minder. De lowrider bussen kunnen neem ik aan het beste gelast worden (i.p.v. geklonken/geperst)?
SanderNL schreef: Die Steinbach vorken zien er interessant uit, maar prijstechnisch iets minder. De lowrider bussen kunnen neem ik aan het beste gelast worden (i.p.v. geklonken/geperst)?
Draadbussen worden met een speciale blinkklinktang (zoals voor popnagels) in een voorgeboord gat gemonteerd. De meeste fietsenmakers hebben het materiaal hiervoor. Er zijn alu bussen en rvs-bussen. Die dingen willen wel eens los gaan zitten voor de bidonhouders, vandaar dat ze regelmatig nodig zijn.
Hier nog wat keuzes: https://www.bike-components.de/en/Forks/MTB-Rigid-Fork/
Die dingen willen wel eens los gaan zitten voor de bidonhouders, vandaar dat ze regelmatig nodig zijn.

Dat klinkt niet hoopgevend. Zeker niet als je bedenkt dat een bidon met houder nog geen kilo weegt en een bagagedrager met bagage wellicht veel meer. Als zo'n blindklinknagel onderweg losraakt, dan heb ik dat gereedschap natuurlijk niet bij me en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gat uiteindelijk uitlubbert als er veel krachten op worden overgedragen.

Bij Bikecomponents heb ik gekeken. De Surly 1x1 en Instigator hebben geen lowriderogen, de Big Dummy heeft de ogen op een vreemde plek. De Troll was een kandidaat, maar die heeft een levertijd van tenminste drie weken.

Marten Gerritsen van m-gineering heeft snel gereageerd. Hij heeft een geschikte vork voor een nette prijs. Ik ga gebruik maken van zijn aanbod. Bedankt voor de input!
wellicht is deze (marktplaats) vork nog wat? nieuw, stijf, en maar € 60...

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... mympSeller