Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bottom bracket Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

bottom bracket Koga Randonneur

Ik fiets nu met een versleten bottom bracket op mijn Koga Randonneur van 2006 en wil in principe over naar een vierkante trapas. Huidige bottom bracket/cranks is de standaard LX Hollowtech Triple, zoals die door Koga destijds geleverd is.
Ik zoek naar een crank met een steek van 4x110/64 (omdat ik nog kettingwielen in deze maat heb liggen), cranklengte 170mm.
De huidige kettinglijn is 50mm.
V.w.b. bottom bracket weet ik niet welke draad er getapt is in mijn frame, weet hier iemand dat? Breedte lijkt mij meer 68 mm dan 70mm, het lijkt wel of er nog opvullingen tussen de huidige Hollowtech buitenboordlagers zitten.
Ik heb geen idee welke trapas ik moet bestellen.
Iemand suggesties? SKF of Shimano voor de trapas?? Sugino of Shimano voor mijn triple??

Hoe kom je aan de juiste gegevens om de juist bottombracket/cranks te bestellen. En hoe weet je welke schroefdraad er getapt is. Hebben de fabrikanten daarop wat gestandaardiseerd??

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken!

Groet,

Vincent
beste VincentM,

ik weet niet hoe het zit met steekcirkels en armen van crankstellen.

rondkijkend op het www zie ik een combinatie van Shimano bracketas en triple crankstel:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... SR-p35955/
de lengte van de as staat hier bij het crankstel aangegeven: handig. zo kun je die direct meebestellen of weet je de lengte.
dit is voor 7/8-speed, maar ik gebruik zelf ook oude 7/8-speed kettingbladen met een 9-speed ketting en cassette en dat werkt probleemloos, dus dit zal wel werken met de waarschijnlijk 9-speed op jouw fiets uit 2006.

bij bike4travel idem: recht toe recht an prima crankstel en de aslengte staat aangegeven: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2150
deze: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3853

ik denk dat een UN55-trapas kwalitatief beter is dan de UN26. (bottom bracket =BB)

misschien kunnen andere mensen hier hun combinatie aangeven?

ik dat je de tegenwoordig 'gewone' (= meest gangbare) schroefdraad hebt en dat is denk ik BSA-schroefdraad.
of ga langs bij een goede fietsenzaak, die moeten je zo aan goede info kunnen helpen. die kennen ook effecten zoals verschillende trapas'lengtes' door hoe ver de schuine vlakken doorlopen, bijvoorbeeld: http://www.bike4travel.nl/product_revie ... ews_id=413

succes! hoogframe
Een crankstel van 4x110/64mm???? Dus een crankstel met 4 bladen? Die bestaan gewoon niet! Je bedoelt, hoop ik, een crankstel met een boutcirkel van 110/74mm. Dat is de XTR standaard van 20 jaar geleden. Niet rondkijkend op het internet (een hobby van velen), maar gebaseerd op eigen jarenlange ervaring: Je hebt gewoon BSA schroefdraad in het bracket en je kunt verder met alle cranks en trapassen die schroefdraad nodig hebben.
Shimano BB UN-55 is nog redelijk van kwaliteit, maar niet met UN72 te vergelijken, daarvoor moet je bij Token zijn. Holle en lichte trapas en lichtlopend vanaf 0 km. http://www.bike24.de . Je kunt alles gebruiken, maar gezien je voorkeur is het meest voor de hand liggend: Stronglight Impact Triple. Een kettinglijn van 50mm is van een modern mtb crankstel. Een wegtriple heeft 45mm. Heb je een racefiets met uitvalmaat van 130mm, dan is een kettinglijn van 45mm beter. Bij 135mm passen ook MTB cranks.
sjefke schreef:Een crankstel van 4x110/64mm???? Dus een crankstel met 4 bladen? Die bestaan gewoon niet! Je bedoelt, hoop ik, een crankstel met een boutcirkel van 110/74mm.
Of hij bedoelt 4-bouts 104/64mm. :wink:
VincentM schreef: V.w.b. bottom bracket weet ik niet welke draad er getapt is in mijn frame, weet hier iemand dat? Breedte lijkt mij meer 68 mm dan 70mm,
Afgezien van alle moderne Pressfit/BB86/BB90/BBRight stuff heb je enkel BSA 68mm, BSA73mm en Italiaans (70mm) draad.

Jouw Koga zal dus wel BSA68mm hebben.
sjefke schreef:Shimano BB UN-55 is nog redelijk van kwaliteit,
Als die past zou ik die er toch maar gewoon inzetten. Ze kosten erg weinig en er rijden er in Nederland een paar miljoen van rond. Op een fiets uit 2006 zou ik me geen illusies maken dat de fiets als geheel er beter van wordt als je er een dure (> 20 euro) trapas in zet. De kans dat de fiets komt te overlijden als gevolg van een falende trapas is heus 0,0 want voor een habbekrats zet je er weer een andere in. Als de trapas faalt kom je ook niet ineens langs de weg te staan.

Bij de keuze van een cranckstel moet je in IMHO vooral kijken wat je mooi vindt in zo'n geval. Let er wel op dat je de bij het cranckstel behorende lengte van de trapas bestelt. Op zoek naar een crankstel zonder bladen kom je met weinig geld al gauw uit bij de duurdere versies. Dilemma!
Sugino XD is 110/74 ( en heeft 5 armen) en Sugino DX is 104/64 (4 armen). Allebei te krijgen bij m-gineering, in een reeks van lengtes. Ik zou gaan voor een UN55 trapas in de lengte die hoort bij de cranks.
Ben net hetzelfde van plan met mijn Koga randonneur uit 2005, heb volgende onderdelen klaarliggen;

http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:810497
170mm
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:515142
bb-un55 122mm 68mm

Dan ben je voor een 50 euro gesteld. Ik ga morgen deze klus uitvoeren, hopelijk past alles...

Die shimano crank ziet er heel degelijk uit, dus voor dat geld zeker een poging waard..
Ik bedoel inderdaad een 4 gats/armige crank met een steekcirkel van 110 en 64mm.

Sugino DX is moeilijk aankomen momenteel in 170mm voor 4x110/64, Marten is inmiddels al wel op zoek voor mij. Even geduld nog dus.

Anders zie ik idd een alternatief hierboven.

Ben benieuwd of bij Falcong alles past, is die BSA/68mm idd de juiste draad/lengte voor een Randonneur? En kom je goed uit met de trapaslengte van 122mm?
Geeft deze combinatie een kettinglijn van 50mm?

THNX voor het meedenken allemaal.

Vincent
Je bedoelt 104-64 mm neem ik aan.
THNX Wim, ik heb even gecheckt en idd fout opgeschreven, moet idd 4x104/64 zijn.
Nou hoop ik niet dat ik Marten op een verkeerd zoekspoor heb gezet, ga ik gauw even checken.
Kijk anders eens bij www.spacycles.co.uk . Die heeft Sugino cranks voor heel weinig geld (£20 per stuk, wel zonder bladen). Alleen..., er staat geen merk op. Trouwens is Sugino XD (ja, een ander type, 110/74mm, type staat in aluminium gegoten.) identiek aan Stronglight Impact Triple. Maar dus even goed. Beetje creativiteit is handig om veel geld te besparen.
De klus is geklaard en alles past perfect... Een kettinglijn van 50mm. Heb ook het balhoofd vervangen (door stronglight A9 alu) want blijkbaar heb ik me laten vangen aan een tweedehands reisfiets die helemaal 'op' gereden is...
Ondertussen is alles wat beweegt vervangen, en perfect klaar voor nieuwe avonturen!

(sorry voor de wazige foto's, er zal wat vet aan mijn lens gezeten hebben :) )

Afbeelding

Afbeelding
falcong schreef:Heb ook het balhoofd vervangen (door stronglight A9 alu) want blijkbaar heb ik me laten vangen aan een tweedehands reisfiets die helemaal 'op' gereden is...
Leuk om klusfoto's te zien :D
Een slecht balhoofdstel heeft niets te maken met gebruik. Als een redelijke kwaliteit balhoofdstel goed is afgesteld heeft het het eeuwige leven, als het niet goed is afgesteld of er water in komt dan kun je het binnen een paarhonderd kilometer vernielen of kraakt het na een winter van de roest.

Of zo'n fiets veel is gebruikt zie je vooral aan de remslijtage op de velgen.
Bij mijn fiets zou je het ook zien aan de slijtage aan de binnenkant van de bidonhouder. Als de bidons echt veel zijn gebruikt is er een serieus deel van het aluminium van zulke eenvoudige bidonhouders weggesleten.
Zo aan de foto's te zien is deze fiets niet echt veel gebruikt.
De velgen waren ook versleten en er zat speling op de naven dus de wielen zijn ook volledig vervangen :)

Wat betreft het balhoofd; er zat een origineel koga balhoofd op (met naaldlagers onderaan), maar was niet meer af te stellen; ofwel te stroef, ofwel speling... Is de reden dan dat dit misschien nooit is bijgesteld of onderhouden?

Maar goed, ik wil de TS zijn topic niet hijacken :wink:
falcong schreef:Wat betreft het balhoofd; er zat een origineel koga balhoofd op (met naaldlagers onderaan), maar was niet meer af te stellen; ofwel te stroef, ofwel speling... Is de reden dan dat dit misschien nooit is bijgesteld of onderhouden?
Ja. Dat is niet vreemd want ik denk dat 98% van de fietsers hier nooit op let. Ik geef mijn eigen fietsvrienden wel eens tips van "joh, zou je niet eens de olie van de rohloffnaaf na 12 jaar voor de eerste keer vervangen?", maar meestal zijn de reacties lauw.
falcong schreef:Maar goed, ik wil de TS zijn topic niet hijacken :wink:
Oeps, ik dat dat het hier om hetzelfde verhaal ging. :oops: