Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fernpas, Reschenpas - Forum Wereldfietser

Fernpas, Reschenpas

Heeft iemand ervaring met de huidige Via Claudia Augusta?
Ik lees o.a. tegenstrijdige verhalen over de toestand van de fietswegen, + shuttle bussen daar: is dat vanwege een klim of vanwege .. iets anders, slecht fietspad? (schotter met dikke stenen)
Het "fietspad" over de Fernpas is bar en boos. Men wil bewust daar de fietser confronteren met de omstandigheden van dit pad uit de tijd van de Romeinen.
Eigenlijk alleen maar geschikt voor MTB-ers. Je kunt over de weg, maar die is razend druk.
In de zomermaanden gaat een pendelbus. Je moet boeken. Informeer ter plaatse.

De Reschenpas zelf is een makkie. Niet erg interessant.
Het Venijn zit ervoor van het Inndal naar Nauders. Een stevige klim. Ook hier gaat een pendelbus.

In de stad Trente begint een gemeen klimmetje over een waterscheiding om de Valsugana te bereiken. Je kunt echter met de trein en dan bij en van de meren aan het begin van de Valsugana uitstappen. De Via Claudia Augusta volgt niet altijd het fietspad door de Valsugana, maar zoekt een paar keer de hellingen op, omdat daar de oude Romeinse route liep.
Ik ben dit jaar (eind Juli 2017) over de Fernpas gefietst en vond het prima te doen. Het zag er allemaal nog vrij nieuw uit dus recent bijgewerkt?

In eerste instantie was ik van plan om in een dag van Füssen naar de camping in Rossback te fietsen. Het stuk tot Biberwier gaat over rustige geasfalteerde wegen, stukken fietspad en stukken "onverhard" maar van prima kwaliteit. Op enkele kleine stukken na niet al te stijl.

Ik moest tussen Bilback-Berwang en Lermoos van de Via Claudia Augusta afwijken omdat het fietspad wasonderbroken voor de aanleg van een gasleiding, dus tot Lähn de Panoramtoute gereden aan de andere kant van het spoor; de trein nemen was ook een alternatief.

Enkele foto's van dit deel:

Afbeelding
Fietspad net na Füssen

Afbeelding
Landweggetje voor Pflach

Afbeelding
Landweggetje voor Reutte

Afbeelding
Overstroomde onverharde weg

Zoals de laatste foto laat zien, het enige probleem was dat het flink door regende vanaf gisterenavond heel de dag door, zodat op sommige plekken de weg overstroomde.

Toen ik een verlate middagpauze hield in Hotel Alpina-Regina in Biberwier en begreep dat je daar voor een goede prijs kon overnachten besloot ik dan ook daar te overnachten om better weer af te wachten.

De volgende dag was het beter weer en heb ik de eigenlijke Fernpas gedaan. Naar het hoogste punt gaat over prima onverharde wegen, wel wat steiler maar fijne paden en zeker ook te doen op normale vakantiefiets met niet al te smalle banden en voldoende versnellingen aan de onderkant.

Afbeelding
Langs de Weißensee

Afbeelding
Stijgen

Afbeelding
Niet alleen maar omhoog

Afbeelding
Hier was de Via Claudia Augusta recent omgelegd

Afbeelding
Uitzicht op de eigenlijke pas (het hoogste punt van de autoweg)

De fietsroute gaat met een tunnel onder de autoweg door en komt dan net boven de eigenlijke pas uit. Op de pas is een tankstation, een winkeltje en een hotel/café maar voor mooi uitzicht vindt je er niet.

De afdaling had een groter MTB gehalte maar nog steeds prima te doen met een normale vakantiefiets met goede remmen:

Afbeelding
Uitzicht net na de top

Afbeelding
Wat smaller

Afbeelding
Nog smaller, "Mountainbikeroute Schiebestrecke"

Afbeelding
Het "moeilijkste" maar ook mooiste stuk

Afbeelding
Scholss Fernstein

Na Scholss Fernstein is camping Fernsteinsee en daarna ben je vrij snel in Nassereith waar voldoende kamers voor ook voor één nacht beschikbaar zijn en camping Rossbach.

Ik ben dezelfde dag verder gegaan naar het Stubaital via Inssbruck. Dat viel een beetje tegen want Nassereith ligt op 880 meter en voordat je in Overmieming zit moet je nog een bult over van 1165 meter. Wel een mooie afdaling naar Telfs.

In Telfs de Inntalradweg genomen naar Innsbruck (redelijk saaie route die wel lekker door fietst), daar de tram omhoog naar Fulpmes genomen en toen doorgefietst naar Neustift om daar de komende dagen een bergtocht te gaan maken.