Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bergverzet - Forum Wereldfietser

bergverzet

In juni willen we van Landeck naar Rome fietsen. Nu hebben we wel ervaring met fietsen maar nog niet in de alpen of Toscane. Ergens heb ik iets gelezen over bergverzet, maar wat is dat en wie kan mij hierin adviseren.
een bergverzet is een ('e'en of meer) versnelling op je fiets, waarmee je bergop fietst en boven komt.
het hangt van je fiets af en wat daar al op zit.
veel racefietsen hadden vroeger bijvoorbeeld voor 52 en 42 tanden op de kettingwielen en achter 23 of 25 tanden als grootste kettingwiel (op de cassette of freewheel). dan heb je 42 - 23 of 42 -25 als lichtste verzet. dat kettingwiel vervangen door 'e'en met 28 tanden is dan je bergverzet: een lichtere overbrenging(sverhouding) waarmee je de stijging kunt overwinnen.

veel sportfietsen hebben tegenwoordig voor drie kettingbladen ('triple' (nee, ik heb het niet over bier)) en dan geeft voor de ketting schakelen naar het kleinste (binnenste) kettingblad je de lichtste verzetten. of zo je wilt: bergverzetten.

ik heb oudere Shimano Deore op een fiets en voor 46, 46 en 24 tanden en nu achter 9-speed (9 kettingblaadjes) met als grootste een 28. dan is 24 - 28 mijn kleinste verzet: mijn bergverzet. (en dat geeft (als je ze op elkaar deelt) een overbrenging(sverhouding) van minder dan 1 op 1 en da's licht en fijn om niet te zwaar te hoeven trappen tegen een steile/of lange helling op.
ik had met de racefiets vroeger in Limburg als lichtste verzet 24- 23 en daar kwam ik zittend op het zadel net de Eijserbosweg mee op (en dan fietse ik iets van 7 km/uur, bijna stapsvoet). dat was toen mijn bergverzet.

even google-en en je vindt nog meer info over 'bergverzet'.

groet! hoogframe
Ik ben absoluut geen techneut, maar hoe minder afstand je per omwenteling (met je trappers) aflegt, hoe lichter het fietsen wordt......dus hoe makkelijker je (steile) bergen opkomt. Op mijn vakantiefiets is het kleinste verzet: 32 voor en 32 achter. Per omwenteling is dat ongeveer 2 meter, en hier kom ik de meest steile berg (met bepakking) mee op. Google ook even op verzettentabel (of zo). Een nog kleiner verzet zou ik ook niet willen........want dan is mijn snelheid zo laag, dat ik omval
misschien is het handig om te vermelden hoeveel kettingwielen (en aantal tanden) er nu op de fiets zitten, ook het aantal kettingwielen en tanden op de cassette (uitgaande van derailleur versnellingen) kunnen een hoop ophelderen.

het aantal tanden staat meestal op het kettingwiel of anders gewoon even tellen :wink:

mochten voor 3 kettingwielen zitten dan zullen de meeste bergen geen problemen geven, ook een mtb cassette (11-34 bijvoorbeeld) moet geen problemen leveren
wottie schreef:misschien is het handig om te vermelden hoeveel kettingwielen (en aantal tanden) er nu op de fiets zitten, ook het aantal kettingwielen en tanden op de cassette (uitgaande van derailleur versnellingen) kunnen een hoop ophelderen.

het aantal tanden staat meestal op het kettingwiel of anders gewoon even tellen :wink:

mochten voor 3 kettingwielen zitten dan zullen de meeste bergen geen problemen geven, ook een mtb cassette (11-34 bijvoorbeeld) moet geen problemen leveren
Op een (race)fiets met een achterderailleur met korte kooi gaat die 11-34 wel voor een probleem zorgen, dat is dus wel belangrijk om te weten.
Op de website van onze zustervereniging in België staat heel veel informatie die je wellicht nuttig vindt. Begin hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Voornaamste tip: ga eerst eens een weekendje met bagage in Zuid-Limburg of de Ardennen fietsen voordat je op reis gaat.
Dank voor al jullie antwoorden en suggesties.

Ook wordt door enkelen extra info gevraagd, ik ben even wezen tellen. Op mijn fiets zitten voor 3 tandwielen en achter 9.

voor is het kleinste tandwiel 26 tandjes. achter de grootste 25 en de kleinste 12.

misschien dat deze info meer duidelijkheid schept.

Groeten Bennie
beste Bennie,
dan heb je als lichtste verzet 26 x 25 en da's bijna 1 op 1. best wel een licht verzet.
probeer eens uit hoe goed je fietsend boven komt op een flinke klim of een route door een stukje heuvelland.
zoals gezegd: als je met bagage gaat fietsen, probeer het dan met die bagage aan je fiets.
van een cassette achter is best het grootste kettingwiel te vervangen voor een iets grotere (van een tweedehands cassette want het grootste kettingwiel is vaak niet zo afgesleten als die in het midden van de cassette). of je koopt en monteert een andere/nieuwe cassette, bijvoorbeeld 12-27 of met een 28, 30 of 32 tands kettingwiel als grootste.
groet! hoogframe
Bennie schreef:voor is het kleinste tandwiel 26 tandjes. achter de grootste 25 en de kleinste 12.
Achter maximaal 25 is niet erg veel.
Aannemend dat het vrij regulier shimano spul is:
Je kunt er echter een andere cassette op (laten) zetten met 32 of zelfs 34 tandjes.
Voorbeeld: http://www.rosebikes.nl/producten/onder ... r_products
Wat je nodig hebt en wat mogelijk is, is een beetje afhankelijk van de derailleur. Waarschijnlijk heb je ook een nieuwe (langere) ketting nodig.
Aan de voorkant is 26 niet erg weinig. Om daar actie te ondernemen (richting 24 of 22) is echter duurder en meestal gecompliceerder.

Een minimaal verzet van voor 26 en achter 32 zul met bagage je vrijwel zeker erg op prijs stellen in vergelijking met wat je nu hebt.
Zie ook hier voor wat tips"http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf Veel hybrides komen standaard met mtb aandrijving, dus een lichtste verzet van iets van 24 voor en 32 of 34 achter. Dan gaat het wel lukken. Er zijn maar weinigen die bij een beladen vakantiefiets spijt hebben van een echt licht verzet.
Met 26/25 en bepakking ga je in de Alpen hoogstwaarschijnlijk niet blij worden.
Zoals al aangegeven, zet er een 11-32 of 11-34 cassette op.

Als je even het typenummer van je achterderailleur post (waarschijnlijk Shimano RD-Mhuppeldepup) kunnen we je zo vertellen of dat past.
Nieuwe ketting kan nodig zijn, maar dan nog kun je voor minder dan € 30 klaar zijn.
Op mijn fiets zit als lichtste verzet 22 voor -> 32 achter, en dat is heel licht om heel lui steile hellingen op te peddelen. Sta je bijna stil. Wel prettig om te hebben, iets zwaarder is voor sterke kuiten ook genoeg denk ik.
De suggestie dat je het grootste tandwiel van je cassette door een andere kunt vervangen houdt er geen rekening mee, dat dat bij de meeste cassettes (zeker bij de betere, zoals SLX enz) helemaal niet kan en indien wel, het schakelen behoorlijk lastiger maakt. Dit komt omdat de schakelhulpjes die in de kransjes zijn gefreesd dan niet meer in volgorde zitten. Losse tandwielen zijn bovendien relatief zeer duur, soms niet veel minder dan een compleet nieuwe cassette.
Georg schreef:Op mijn fiets zit als lichtste verzet 22 voor -> 32 achter, en dat is heel licht om heel lui steile hellingen op te peddelen. Sta je bijna stil. Wel prettig om te hebben, iets zwaarder is voor sterke kuiten ook genoeg denk ik.
Kuiten hebben hierin maar een heel kleine rol.
sjefke schreef:De suggestie dat je het grootste tandwiel van je cassette door een andere kunt vervangen houdt er geen rekening mee, dat dat bij de meeste cassettes (zeker bij de betere, zoals SLX enz) helemaal niet kan en indien wel, het schakelen behoorlijk lastiger maakt. Dit komt omdat de schakelhulpjes die in de kransjes zijn gefreesd dan niet meer in volgorde zitten. Losse tandwielen zijn bovendien relatief zeer duur, soms niet veel minder dan een compleet nieuwe cassette.
Je kunt het grootste kransje ook niet vervangen, maar bv wel de 14 er tussenuit laten, en een losse 28 erachter zetten, geen enkel probleem.
Mijn vaste recept om mijn heuvelverzet om te bouwen tot bergverzet. (9-speed)
Shrek schreef:
sjefke schreef:De suggestie dat je het grootste tandwiel van je cassette door een andere kunt vervangen houdt er geen rekening mee, dat dat bij de meeste cassettes (zeker bij de betere, zoals SLX enz) helemaal niet kan en indien wel, het schakelen behoorlijk lastiger maakt. Dit komt omdat de schakelhulpjes die in de kransjes zijn gefreesd dan niet meer in volgorde zitten. Losse tandwielen zijn bovendien relatief zeer duur, soms niet veel minder dan een compleet nieuwe cassette.
Je kunt het grootste kransje ook niet vervangen, maar bv wel de 14 er tussenuit laten, en een losse 28 erachter zetten, geen enkel probleem.
Mijn vaste recept om mijn heuvelverzet om te bouwen tot bergverzet. (9-speed)
Een losse 28t? Dan heb je het over een racefiets met een kleine cassette. Daar gaat het hier toch niet over? :?: Bovendien is je advies alleen relevant, wanneer men zelf beschikt over een voorraad (uit oude cassettes gesloopte) losse kransjes van >30t, want voor 9v kun je slechts losse kransjes van max 16t kopen en bij 10v tot max 19t. Dat wat betreft Shimano en SRAM. Ook Miche en Marchisio gaan niet verder dan 30t. Maar die kransjes kosten meer dan een hele cassette.
sjefke schreef:
Georg schreef:Op mijn fiets zit als lichtste verzet 22 voor -> 32 achter, en dat is heel licht om heel lui steile hellingen op te peddelen. Sta je bijna stil. Wel prettig om te hebben, iets zwaarder is voor sterke kuiten ook genoeg denk ik.
Kuiten hebben hierin maar een heel kleine rol.
Ja uiteraard, maar voor de goede lezer was dan ook duidelijk dat die opmerking niet letterlijk maar als zegswijze was bedoeld...
Gaat lekker dit topic. De vraag is "wat is een bergverzet" en vervolgens wordt er weer aardig wat met de eigen kennis geëtaleerd. Op zich niet erg, maar antwoord op de vraag is het niet altijd. Een bergverzet is een verzet waarmee je in de bergen kunt fietsen. Dat dat voor de een meer tandjes op de kransjes betekent dan voor de ander, is evident.
Als je met plezier wilt klimmen is een triple 50/39/30 en een 10 speed casette 11 - 28 perfect, dit is een goede set voor in de bergen je kunt dan lekker op gemak klimmen en komt altijd boven.
In grote lijnen klopt dat, maar vooral voor een racefiets/28" model. Voor een 26" model zijn de verhoudingen vaak alweer anders, met bijvoorbeeld een maximum van 44T als grootste voorblad.

Vervolgens kun je je gaan afvragen of het voor jou voldoende is, als je veel zware bepakking meeneemt, een kar trekt, offroad gaat, etc. In die gevallen kan een kleinste verzet van 24-32 érg prettig zijn, ben ik achter gekomen, in Frankrijk deze zomer.

Ik weet wel dat bij een volgende reisfiets (moet ik eerst die Santos verslijten, dat lukt nooit!) een 2x10 set-up wil, icm 29er wielen. En dan 22-36 als voorbladen, met een 11-36 cassette. Ik heb dat nu op mijn Trek Superfly mountainbike, en het zou echt prima werken op een vakantiefiets.