een bergverzet is een ('e'en of meer) versnelling op je fiets, waarmee je bergop fietst en boven komt.
het hangt van je fiets af en wat daar al op zit.
veel racefietsen hadden vroeger bijvoorbeeld voor 52 en 42 tanden op de kettingwielen en achter 23 of 25 tanden als grootste kettingwiel (op de cassette of freewheel). dan heb je 42 - 23 of 42 -25 als lichtste verzet. dat kettingwiel vervangen door 'e'en met 28 tanden is dan je bergverzet: een lichtere overbrenging(sverhouding) waarmee je de stijging kunt overwinnen.
veel sportfietsen hebben tegenwoordig voor drie kettingbladen ('triple' (nee, ik heb het niet over bier)) en dan geeft voor de ketting schakelen naar het kleinste (binnenste) kettingblad je de lichtste verzetten. of zo je wilt: bergverzetten.
ik heb oudere Shimano Deore op een fiets en voor 46, 46 en 24 tanden en nu achter 9-speed (9 kettingblaadjes) met als grootste een 28. dan is 24 - 28 mijn kleinste verzet: mijn bergverzet. (en dat geeft (als je ze op elkaar deelt) een overbrenging(sverhouding) van minder dan 1 op 1 en da's licht en fijn om niet te zwaar te hoeven trappen tegen een steile/of lange helling op.
ik had met de racefiets vroeger in Limburg als lichtste verzet 24- 23 en daar kwam ik zittend op het zadel net de Eijserbosweg mee op (en dan fietse ik iets van 7 km/uur, bijna stapsvoet). dat was toen mijn bergverzet.
even google-en en je vindt nog meer info over 'bergverzet'.
groet! hoogframe