Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquete: Handvatten en bijbehorende handklachten - Forum Wereldfietser

Enquete: Handvatten en bijbehorende handklachten

Hallo fietsvrienden,

Ik heb hier een korte enquête voor een onderzoek naar handvatten en gerelateerde klachten in de handen tijdens het fietsen.
Het is een anonieme enquête van 25 vragen die 5 tot 10 minuten in beslag
neemt om in te vullen.
Iedereen die sportief fietst en beschikt over een fiets met een plat stuur
met handvatten is voor mij interessant.
Meer info in het intro van de enquête.

Het gaat om deze link:

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=245373

Hoe meer mensen hem invullen hoe beter, uw antwoorden zijn waardevolle informatie voor mij.

Alvast bedankt!
Ik zou het eigenlijk wel waarderen als je híer meer info zou neerzetten. Ik vind het niet aantrekkelijk nu op jouw link te klikken - en dat doe ik dus ook niet.

Is het voor een afstudeeronderzoek ofzo?
Het eerste wat je wilt weten is mijn leeftjid, mijn lengte mijn geslacht en mijn gewicht?
Dat heeft toch helemaal niets te maken met handvatten?
Dat is toch phishing?
Wat mij betreft een IP-ban.
Komop Leon, niet meteen uitgaan van het slechte in de mensen.

De man heeft eerst netjes gevraagd via email of dit mocht. Ik ben het met Travelmaster eens dat er wat meer informatie bij mag. En je mag vragen hoe de relatie tussen handvaten en zijn vragen worden gelegd. Maar om het nu meteen phishing te noemen gaat me wat te ver.
Om toch een positieve bijdrage te leveren: maak eens dikkere handvatten. Ik heb wat grotere handen en alles wat ik tot nu toe gezien, geprobeerd en gekocht heb vind ik te dun qua diameter.
Andere tip: maak niets met patroontjes in die na het fietsen in je handen staan gedrukt.

Voor die tips zijn mijn persoonlijke gegevens niet nodig. Echt niet.
Hoi,
Ik ben op zich blij met mijn handvatten, maar het gedeelte waar mijn handpalm op ligt is lichtgrijs en na enkele dagen zwart geworden van het zweet. Dan gaat het ook plakken en maak ik het schoon met wasbenzine, maar na een paar dagen kan dat opnieuw. Zou dat wel anders willen. Verder prima handvatten.
Groet, Petra.
Ave Gone schreef:...Ik heb wat grotere handen en alles wat ik tot nu toe gezien, geprobeerd en gekocht heb vind ik te dun qua diameter...
ESI Chunky's ook al geprobeerd?
Travelmaster schreef:
Ave Gone schreef:...Ik heb wat grotere handen en alles wat ik tot nu toe gezien, geprobeerd en gekocht heb vind ik te dun qua diameter...
ESI Chunky's ook al geprobeerd?
Nee. Die zien op de plaatjes wel erg zacht uit, zijn ze dat ook?
Heel dik lijken ze niet maar het is een idee, dank.
Ze zijn vrij zacht, maar vergelijk het niet met gel ofzo. De Chunky's zijn dikker dan standaard. Google anders eens op reviews!
Hallo iedereen,

allereerst wil ik de mensen bedanken die de enquête al hebben ingevuld. Ik heb al veel reacties dat is erg fijn!
Daarnaast geef ik toe dat ik meer informatie had moeten geven, mijn excuses hiervoor. Het komt nu een beetje apart over.

Bij deze dan;
Deze enquête is een gedeelte van het onderzoek dat ik doe voor mijn afstudeeropdracht.
Simpel gezegd ben ik bezig met het ontwikkelen van handvatten die kramp en tintelingen na lange tijd fietsen moeten voorkomen.
Daar komt vanzelfsprekend een hoop onderzoek bij kijken naar de ergonomie hierachter.
Naast de enquête ben ik bijvoorbeeld ook bezig met houdingen in kaart brengen van proefpersonen en de druk die hun handen uitoefenen op de handvatten.

wat betreft leeftijd, gewicht en geslacht, deze gegevens zijn voor mij nuttig om de overige resultaten aan te koppelen. Zo kan ik de resultaten in groepen indelen, bijvoorbeeld welke klachten er het meest voorkomen bij mannen van 45 jaar en ouder.

Ik hoop dat ik zo de onduidelijkheid heb weggenomen.

Persoonlijke ervaringen, zoals al gepost zijn zag ik, zijn voor mij ook nuttig. Ik dank u allen voor de inbreng tot nu toe.
Fijn dat er onderzoek naar gedaan wordt.
Ik heb regelmatig last van dode vingers. Als er iets wordt ontwikkeld waardoor dat minder wordt, kan ik dat waarderen.
Succes met je onderzoek.
Gr.
Betty
Handvatten zijn schat ik het minst belangrijke deel van het verhaal. Een goede houding/passende fiets is essentieel, en daarnaast de vorm van het stuur. Net als de meeste brevetfietsers zweer ik bij een niet te laag racestuur. Tot slot zijn brede soepele banden van belang om de trillingen te verminderen. En helemaal tot slot: draag fietshandschoenen.
Handvatten zijn schat ik het minst belangrijke deel van het verhaal. Een goede houding/passende fiets is essentieel.
Goede handvatten kunnen wel helpen bij het bereiken van de juiste houding. Na veel experimenteren zweer ik nu bij Ergon grips. Die zorgen ervoor dat je pols niet een te grote knik maakt ten opzichte van je onderarm.

Nieuwste experiment is een combinatie van een breder stuur (680, uiteraard met Ergons) en Specialized Grail handschoenen:

http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/68 ... grail.html

Net 3 weken mee gefietst eigenlijk geen last gehad van tintelende of slapende vingers. Wel een beetje onwetenschappelijk, want ik heb twee variabelen aangepast, maar daar staat tegenover dat ik op mijn mountainbike al wat langer met een breder stuur fiets, en daar met mijn oude handschoenen af en toe nog wel last van tintelen had.

Roef
Bij deze wil ik alvast iedereen bedanken die de tijd heeft genomen om mijn enquête in te vullen en iedereen die mij op wat voor manier dan ook zijn/haar ervaringen gedeeld heeft.
Ik heb veel reacties gehad en de resultaten zien er interessant uit.
Eind deze week ga ik hem dicht gooien dus schroom u niet om hem nog in te vullen mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Zodra ik de resultaten geanalyseerd heb zal ik vanzelfsprekend wat conclusies terugkoppelen naar dit forum. Dat ben ik jullie wel verschuldigd.
Ok, jij hebt je enquete aangepast en meer info verschaft... het minste dat ik kon doen was de enquete invullen. En dat heb ik zojuist gedaan. Succes met het afstuderen!
Bevindingen uit de enquête

De enquête is vorige week gesloten en sindsdien ben ik druk bezig geweest met de resultaten analyseren. Allereerst mijn dank aan iedereen die de tijd heeft genomen om serieus mee te werken aan dit project!

Zoals beloofd heb ik uit de bevindingen van de enquête over handvatten enkele punten gehaald die wellicht interessant zijn voor de forumgebruiker.

In totaal legden meer dan 80 mensen deze enquête af.
Van dit getal zijn vervolgens 2 of 3 respondenten afgehaald omdat zij duidelijk niet serieus hadden ingevuld, deze resultaten zijn dan ook verwijdert. Ik ben daarentegen blij dat ik deze mensen een klein momentje van vrolijkheid heb kunnen brengen.

Houd er rekening mee dat de overige resultaten ondanks dit feit alsnog niet te letterlijk genomen kunnen worden vanwege een altijd bestaande foutmarge.
Ik heb het daarom nadrukkelijk over bevindingen en niet over conclusies, gebruik de bevindingen alstublieft niet elders alsof het feiten zijn.

1. Soort handvatten

- Er is een verband tussen het soort fiets en het soort handvatten; hoe groter de veerweg hoe minder ergonomisch gevormd de handvatten zijn.
- Binnen de groep respondenten stak het merk Ergon er met kop en schouder bovenuit wat aantallen betreft.
- In de resultaten was echter geen bewijs te vinden dat deze handvatten voor minder klachten zorgen.

2. Handschoenen

Binnen de groep respondenten was het handschoen gebruik (bij 20 graden Celsius) als volgt verdeeld:
- 36 % gebruikt geen handschoenen
- 43 % gebruikt handschoenen zonder vingertoppen
- De rest gebruikt volledige handschoenen

Er is geen verband te herkennen tussen de handschoenkeuze en alle andere variabelen

3. Bar-ends

Binnen de groep respondenten was het bar-end gebruik als volgt verdeeld:
- 64% geen bar-ends
- 36% wel

Van de bar-end gebruikers gebruikt iets meer dan de helft de grote modellen waar de gehele hand omheen past. De rest gebruikt de bar-ends die de handpalm ondersteunen.

Mensen die bar-ends gebruiken geven eigenlijk altijd aan alsnog een vorm van handklachten te ondervinden.

4. Gripshift

Binnen de groep respondenten was het gripshift gebruik als volgt verdeeld:
- 64% geen gripshift
- 36% wel
Het feit dat deze cijfers gelijk zijn als het bar-end gebruik betekend echter niet dat mensen deze twee systemen tegelijk gebruiken.
Er zijn geen verbanden te herkennen met andere variabelen in deze enquête.

5. Stuurbreedte

- Rond de 40% van de respondenten heeft een stuur van 620mm of kleiner.
- Bijna 30% heeft een stuur van 680mm of groter.

Mensen die aangeven géén vorm van handklachten te ondervinden hebben zo goed als allemaal een stuur van 620mm of kleiner, wat opmerkelijk te noemen is.
Hier moet echter bij vermeld worden dat van de mensen die juist wél last hebben ongeveer de helft zo’n zelfde stuur heeft.
Omgekeerd heeft van de mensen die een stuur van 680mm of breder hebben op een enkeling na iedereen wel eens last.
Bij deze laatste groep verschilt de handvatkeuze nogal.

6. Klachten

- Van alle soorten klachten aan de handen is duidelijk te zien dat last van de polsen het snelst optreed gelijk na start van de fietsrit. De overige klachten treden over het algemeen later pas op.
- Van alle plekken op de hand waar last op kan treden is er geen één plek die daar bovenuit steekt wat betreft het aantal keer dat dit voorkomt. De verdeling is redelijk gelijk alleen last van de duim komt zeer weinig voor.
- Wat hier nogal opvalt is dat respondenten die aangeven last te krijgen van pink en ringvinger bijna allemaal ergonomische handvatten hebben. Deze handvatten zouden dit probleem juist op moeten lossen.
- De breedte van het stuur lijkt geen verband te hebben met de precieze plek van de klacht.

7. Pols positie

- Mensen die aangeven dat de polsen naar beneden buigen hebben zo goed als altijd handvatten zonder handpalmondersteuning. Dit viel te verwachten omdat handvatten met handpalmondersteuning dit over het algemeen oplossen. Deze personen hebben echter niet allemaal klachten aan de handen.
- Mensen waarbij de polsen omhoog buigen hebben bijna altijd klachten maar gek genoeg niet allemaal op de zelfde plek. Zij hebben allemaal ergonomisch gevormde handvatten wat hoogstwaarschijnlijk betekend dat zij deze te ver omhoog hebben staan.

Tot zover deze samenvatting van bevindingen. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Fascinerend. Dit is nu eens een enquete geweest waar we in principe iets aan hebben. Tot zover is wat mij betreft het belangrijkste resultaat dat brede sturen voor problemen kunnen zorgen (maar 680 mm is ook wel erg breed). Mijn 44 cm racestuur geeft ook minder problemen dan mijn 46 cm racestuur. Ik ga nog eens beter naar de cijfers kijken.
En ook fascinerend dat de bevindingen uit de enquête zo'n beetje haaks op mijn persoonlijke bevindingen staan... (nl. wel profijt van Ergon, breder stuur en keuze van handschoenen)

Oh ja, en deze snapte ik niet:
- Mensen waarbij de polsen omhoog buigen hebben bijna altijd klachten maar gek genoeg niet allemaal op de zelfde plek. Zij hebben allemaal ergonomisch gevormde handvatten wat hoogstwaarschijnlijk betekend dat zij deze te ver omhoog hebben staan.
Als ik mijn Ergon handvat te ver omhoog heb staan, buigen mijn polsen toch juist naar beneden?

Roef
Rongyos schreef:Oh ja, en deze snapte ik niet:
- Mensen waarbij de polsen omhoog buigen hebben bijna altijd klachten maar gek genoeg niet allemaal op de zelfde plek. Zij hebben allemaal ergonomisch gevormde handvatten wat hoogstwaarschijnlijk betekend dat zij deze te ver omhoog hebben staan.
Als ik mijn Ergon handvat te ver omhoog heb staan, buigen mijn polsen toch juist naar beneden?
Deze formulering is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Jij bedoelt te zeggen dat je handen, vanuit de pols, naar beneden buigen. De pols zelf maakt dan als het ware een boog 'omhoog'. Ik weet niet hoe de oorspronkelijke formulering in de vraagstelling van de enquete was; ik hoop dat dit niet tot misverstanden heeft geleid die de resultaten beïnvloeden.

Carl
Ik kan je niet helemaal volgen, als ik vanuit mijn arm redeneer, maken mijn pols en hand een boog omlaag, maar omgekeerd, vanuit mijn hand richting arm, gaat de boog toch ook omlaag, of in ieder geval niet omhoog?