door
Rongyos » di 15 sep, 2015 14:07
Inmiddels weer terug van de fiets-vlieg-vakantie, en alles is gelukkig zo goed als helemaal goed gegaan met het vliegen. Maar toch nog even een terugkoppeling hier in dit draadje hoe het nu is afgelopen met mijn verzekeringsuitdaging voor onze tandem.
Uiteindelijk heb ik 4 opties uitgezocht:
- Een ENRA casco verzekering via Rein Veenendaal, met korting voor Koga
- Een Unigarant verzekering via Raimundo, zie elders in dit draadje, met korting voor Wereldfietsers
- Een verzekering via Outdoorpolis.nl met uitgebreide dekking voor sportuitrusiting
- Mijn eigen reisverzekering via de ABN AMRO
Ik heb onze tandem uiteindelijk laten taxeren (officieel ‘waardebepaling’) bij Rein Veenendaal. Hij kwam op 2200 euro uit. Dit is best een hoog bedrag voor een tandem van 13 jaar oud die origineel 2795 euro kostte, aan de andere kant hebben we de fiets flink verbouwd met 48 spaaks wielen, een sleeprem, etc.
ENRA:
kwam uiteindelijk met een offerte van bijna 400 euro, voor 3 jaar, vergoeding in de vorm van een nieuwe fiets conform taxatiewaarde
Unigarant:
kwam met een offerte van 153 euro voor een jaar, daarna per maand op te zeggen, voor waardevast voor 4 jaar, daarna een afnemend percentage van de taxatiewaarde, uitbetaling in geld
Outdoorpolis:
kwam met een offerte van 69 euro voor een dekking tot 1000 euro, en 110 euro voor een dekking tot 2500 euro. Bedrag wordt echter bepaald aan de hand van de dagwaarde, en ze konden niet garanderen dat het taxatie rapport van Veenendaal daarin zou worden meegenomen
ABNAMRO
Mijn eigen doorlopende reisverzekering (4,50 per maand) bleek standaard al tot 1000 euro te verzekeren. Dit is ook weer volgens dagwaarde, maar na een paar keer goed navragen kreeg ik de melding dat ze het taxatie rapport van Veenendaal wel degelijk in hun bepaling mee laten wegen.
Voor zover ik heb begrepen biedt alleen Unigarant ook pechhulp (alleen in Europa), repatriëring van de fiets is bij geen van de verzekeringen inbegrepen.
Met bovenstaande informatie hebben we uiteindelijk besloten geen aanvullende verzekering te nemen, maar het bij de doorlopende reisverzekering te laten. We vonden de waardevaste opties naar verhouding duur voor de leeftijd van de fiets, en Outdoorpolis duur voor het feit dat het niet waardevast was.
ABN AMRO was bovendien dus al behoorlijk dekkend, onze ervaringen met ABN AMRO wat betreft coulance zijn bovendien heel goed (hebben ooit eens niet op slot staande fiets van 4 jaar oud die uit onze niet afgesloten schuur was gejat conform nieuwaarde vergoed gekregen). De kans dat de tandem bij schade meteen total loss zou zijn achtten we daarnaast toch niet heel hoog. Uiteindelijk is alles dus goed gegaan, op een verbogen voordrager na. We kijken nog even of die vervangen moet worden en of we dan alsnog een beroep doen op de reisverzekering.
Roef