Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen met de kettingspanner van een rohloff-naaf - Forum Wereldfietser

ervaringen met de kettingspanner van een rohloff-naaf

Beste fieters, een aantal mensen van jullie weten al dat ik (nog steeds) overweeg een koga randonneur te voorzien van een Rohloff met kettingspanner (reden: minder onderhoud, duurzaam, mooie techniek (verwennerij)). Het heeft allemaal geen grote haast, zodat ik alle details helemaal uit wil zoeken.

Ik weet dat er mooiere oplossingen zijn (patten, excentrische bracket), maar eigenlijk vind ik mijn stalen koga frame gewoon te mooi om te verkopen, en omdat ik net vader ben geworden heb ik even niet zoveel puf om nu die fiets te gaan verkopen. Wel kies ik mijn nieuwe onderdelen (incl. hs33-remmen (heerlijk!), ceramische velgen (duurzaam)) zo, dat ik ze later op een travelmaster zou kunnen zetten. Andersom kan ook: mocht ik die Rohloff toch niet 'alles' vinden, dan kan ik de fiets weer voorzien van de huidige onderdelen. Al denk ik dat dat niet nodig zal zijn, anders zou ik deze vreemde ombouw klus niet beginnen.

Nadeel is uiteraard die kettingspanner; hetgeen het nog lastiger maakt daar een kettingkast voor te maken. Hebben mensen daar ervaring mee? Op het eerste gezicht leek de kooi me vrij ruim, zodat er niet teveel vuil (in mijn geval gewoon vuil in de stad en asfalt-fietspaden) in blijft hangen. Klopt dat?

Tevens vraag ik me af hoe horizontaal je die spanner kunnen hangen. In de brochure van Rohloff staat een afbeelding waar deze erg horizontaal hangt, maar staat de veer dan niet erg strak gespannen waardoor het trappen zwaarder wordt? Hoe horizontaler hoe beter voor mij, voor een evt. zelf te bouwen kettingkast.

Bedankt alvast voor jullie reakties. Alexander
adekruif schreef:Beste fieters, een aantal mensen van jullie weten al dat ik (nog steeds) overweeg een koga randonneur te voorzien van een Rohloff met kettingspanner (reden: minder onderhoud, duurzaam, mooie techniek (verwennerij)). Het heeft allemaal geen grote haast, zodat ik alle details helemaal uit wil zoeken.

Ik weet dat er mooiere oplossingen zijn (patten, excentrische bracket), maar eigenlijk vind ik mijn stalen koga frame gewoon te mooi om te verkopen, en omdat ik net vader ben geworden heb ik even niet zoveel puf om nu die fiets te gaan verkopen. Wel kies ik mijn nieuwe onderdelen (incl. hs33-remmen (heerlijk!), ceramische velgen (duurzaam)) zo, dat ik ze later op een travelmaster zou kunnen zetten. Andersom kan ook: mocht ik die Rohloff toch niet 'alles' vinden, dan kan ik de fiets weer voorzien van de huidige onderdelen. Al denk ik dat dat niet nodig zal zijn, anders zou ik deze vreemde ombouw klus niet beginnen.

Nadeel is uiteraard die kettingspanner; hetgeen het nog lastiger maakt daar een kettingkast voor te maken. Hebben mensen daar ervaring mee? Op het eerste gezicht leek de kooi me vrij ruim, zodat er niet teveel vuil (in mijn geval gewoon vuil in de stad en asfalt-fietspaden) in blijft hangen. Klopt dat?

Tevens vraag ik me af hoe horizontaal je die spanner kunnen hangen. In de brochure van Rohloff staat een afbeelding waar deze erg horizontaal hangt, maar staat de veer dan niet erg strak gespannen waardoor het trappen zwaarder wordt? Hoe horizontaler hoe beter voor mij, voor een evt. zelf te bouwen kettingkast.

Bedankt alvast voor jullie reakties. Alexander
Uit de singlespeedwereld zijn er ook kettingspanners die omhoog duwen, zoals deze van on-one:
Afbeelding

(zijn besteld maar nog niet binnen)

Ik heb begrepen dat de twee wieltjes van de ketingspanner verticaal onder elkaar moeten staan, en dan vervolgens met de onderste iets meer naar de voorkant van de fiets. Maar misschien is dit wel afgeleid van de achterderailleurstand? :shock:
Ik persoonlijk vind de kettingsspanner een zeer goede oplossing omdat je bij een excentrische as de ketting om de -pakweg- 1000 kilometer moet bijspannen. Dus dan heb je een bijna onderhoudsvrije naaf en dan moet je nog om de duizend kilometer je inbussleutels en je BBT gebruiken. :evil:
De spanner van Marten ziet er overigens ook goed uit.

Oh ja, voor mijn site heb ik een heel stuk geschreven over de Rohlofff-naaf, waarin zo'n beetje alle Rohloff-uitvoeringen met de voor- en nadelen worden behandeld. Heb je aanvulingen, dan hoor ik dat graag!

Blijkbaar komt shimano ook met een spanner op de markt,

Afbeelding

maar een "push-up" spanner lijkt mij beter.

voor meer inspiratie...

http://www.singlespeed.net/tension.htm
http://www.singlespeed.nl/techniek/index.html

Ik zelf heb een elcheapo spanner.....
Afbeelding
http://www.pinkbike.com/photo/687406/

Bedankt voor de antwoorden; vooral de laatste was erg leuk. De andere hebben al een prive-antwoord gehad.

Die nieuwe groep van shimano is inderdaad interessant. Jammer dat het nog even duurt voordat er meer info bekend is. Vraag me af of deze serie bijv. veel betrouwbaarder (sterker) is dan de nexus-naafversnellingen. Die kunnen allemaal wel tegen een stootje, maar ik heb ze toch allemaal kapotgetrapt (in mijn wildere jaren...)

Vraag ik me eigenlijk af: waarom gebruikt Rohloff nog zo'n complexe spanner, terwijl er mooiere alterantieven zijn.
Ik zit er nu zelfs aan te denk om die dure spanner maar niet te bestellen. Ik vind het uberhaubt een vreemd ding, aangezien zelfs hun eigen lubricator daar niet makkelijk op aan te sluiten is.

Weet iemand waarom die van Rohloff zo 'bulky' is? En zijn er mensen die wel eens zelfgemaakte kettingkasten hebben gemaakt, afegzien van die mooie van m-engineering?

Alvast weer bedankt voor de antwoorden!

Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd, ook vanwege de kettinggeleider aan de voorkant; deze heb ik er inmiddels afgehaald.
Volgens mij is het gewoon degelijk duits werk dat aan een of andere mistige DIN-norm moet voldoen en daarom zwaar overgedimensioneert is; een slanker ontwerp zou het mooier en ook lichter maken; uitvoeren in aluminium zou ook al schelen.
Bovenstaand geeft echter geen antwoord op je vraag, maar ik moest het even kwijt.

marcoschriek schreef:Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd, ook vanwege de kettinggeleider aan de voorkant; deze heb ik er inmiddels afgehaald.
Volgens mij is het gewoon degelijk duits werk dat aan een of andere mistige DIN-norm moet voldoen en daarom zwaar overgedimensioneert is; een slanker ontwerp zou het mooier en ook lichter maken; uitvoeren in aluminium zou ook al schelen.
Bovenstaand geeft echter geen antwoord op je vraag, maar ik moest het even kwijt.
De Rohloff kettingspanner is hoofdzakelijk uit aluminium opgetrokken, op de veer, de roestvrijstalen asjes en boutjes en de Tacx wieltjes na. Ook de kettingegeleider voor is van alu.
En of een Rohloff zwaar is ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Hij weegt 50 gram meer dan een Shimano S8r25

Intussen heb ik hier op het werk ook eens met andere engineers overlegt. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat er bij 1 wieltje een te klein contact oppervlak is? Leuk onderwerp! Alexander

adekruif schreef:Intussen heb ik hier op het werk ook eens met andere engineers overlegt. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat er bij 1 wieltje een te klein contact oppervlak is? Leuk onderwerp! Alexander
Voordelen lijken mij een constante kettingspanning bij een groot bereik. En een geaccepteerde vormgeving

hoe bedoel je dat precies? Voordelen van de rohloff-spanner of van de andere spanners?

Groet, alexander