Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veelzijdige bagagedrager - Forum Wereldfietser

Veelzijdige bagagedrager

Mijn vraag heeft betrekking op een stadsfiets, maar kan ook van toepassing zijn op een tourfiets (waarvoor ik hem soms ook gebruik, bvb. om te kamperen).

Ik heb al veel webshops afgestruind maar nergens gevonden wat ik zoek: Een lange en sterke bagagedrager die verbreed kan worden, waardoor je aan elke kant een fietstas kan hangen en waar je bovenaan iets groots zoals een krat of kinderstoeltje kan plaatsen.

Onderaan zou er een extensie moeten zijn, zodat de enkele tassen niet aan het bovenste deel moeten hangen, en waardoor het zwaartepunt lager ligt. Anders is het moeilijk te combineren met een brede vracht erboven:

Afbeelding

Als je bovenstaande bagagedrager gebruikt icm een traditionele verbreder, dan heb je nog steeds weinig plaats om de tassen te openen of er grote dingen in te stoppen, want de verbreder zit in de weg:

Afbeelding

Andere verbreders of verlengers zouden een oplossing kunnen zijn, maar ik vind dat geen sterke of elegante oplossingen:

Verbreder (is denk ik moeilijk om aan beide kanten te monteren):

Afbeelding

Verlenger:

Afbeelding

Hieronder zie je een aanpasbare bagagedrager van het fietsenmerk Norta, die ik nergens apart gevonden heb:

Afbeelding

Dus als je hem inklapt heb je opzij veel plaats om je tassen te openen en er grote dingen in te stoppen. Als je tassen vol zitten kan je hem openklappen waardoor je er bvb. een krat kan op plaatsen. Deze bagagedrager verdubbelt in breedte als je hem openklapt, maar het zou ook ontworpen kunnen worden zodat hij verdrievoudigt in breedte. Deze bagagedrager heeft ook geen mogelijkheid om de enkele tassen lager te hangen, zoals bij de bovenste bagagedrager in deze post wel mogelijk is.

Ik vind ook nergens extra lange bagagedragers die bvb. tot aan het einde van je achterwiel komen. Ik vind alleen verlengers. Ik weet dat het niet optimaal is voor het zwaartepunt van de fiets, maar met een zware fiets zou dit geen probleem mogen zijn. Is er iemand die tips heeft of uitklapbare bagagedragers kent?
zelf iets maken?
nobbiomatic schreef:zelf iets maken?
Zonder skills en zonder lasapparaat vind ik dat net iets te moeilijk :) Het lijkt me ook nogal complex om iets te maken met scharniertjes. Ik dacht dat het zou bestaan. Er zijn heel veel fietsen met fietstassen en er zijn veel fietsers die achteraan iets groots op de bagagedrager hebben zoals een (bier)krat, een tent,... Maar de combinatie van beide is momenteel nogal onhandig: als je fietstassen vol zitten en je wilt er bovenop iets groots/zwaars zetten, dan staat het niet stabiel of moet je er eerst zo'n bagageverbreder op schroeven. Er bestaan tussenoplossingen zoals op onderstaande foto, maar dan is de grootte van je bovenste bagage nogal beperkt.

Afbeelding

Ook lange bagagedragers met genoeg plaats voor een stoeltje én fietstassen heb ik nog nergens gezien. Zo'n Xtracycle op mijn fiets monteren vind ik toch wat te ingrijpend (lange ketting monteren, kabels van versnellingen en remmen verlengen - hydraulische in mijn geval):

Afbeelding

Een Extrawheel kan ook, maar dat rijdt dan weer niet zo handig:

Afbeelding
dvdh80 schreef:
nobbiomatic schreef:zelf iets maken?
Zonder skills en zonder lasapparaat vind ik dat net iets te moeilijk :)
Contact opnemen met een framebouwer die beide wel heeft? ;) Tenzij iemand anders met de gouden tip komt natuurlijk, maar ik vrees dat wat je wilt wellicht niet bestaat.

Succes met de zoektocht,

Carl
Heb je het Santos Travelrack XL wel eens gezien?

Koop er twee en laat daar Marten Gerritsen in Kiel Windeweer (of een andere getalenteerde lasser) precies die drager van bakken die jij wilt.