Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlerick / Vittorio tandem gezocht - Forum Wereldfietser

Vlerick / Vittorio tandem gezocht

Hey allemaal!
Wij zijn op zoek naar een waardige opvolger voor onze old-timer tandem die helaas geen heuvelachtige streken aankan (remmen en versnellingen), en die ons naar avontuurlijke oorden wil vergezellen. Kan iemand ons helpen aan een Vlerick (Belgie) of Vittorio tandem met ongeveer volgende specificaties?
- Framehoogte voor: 53-55, achter: +-50
- 48 spaaks wielen (meestal standaard bij deze merken)
- 15-24 versnellingen
- Liefst uitgerust met een extra sleeprem

We houden zelf marktplaats.nl goed in de gaten, maar misschien lopen we via deze weg wel de fiets van ons leven tegen het lijf :) .

Alvast bedankt!

Hannes en Liesbeth
HannesV schreef:Kan iemand ons helpen aan een Vlerick (Belgie) of Vittorio tandem met ongeveer volgende specificaties?
- 15-24 versnellingen
Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid: waarom is je vraag beperkt tot deze twee merken? Er is immers zoveel meer moois op de tandemmarkt te koop.
bedankt voor de link naar marktplaats, ik had deze tandem al gezien (komt aardig in de buurt) en ik wacht op reactie van de verkoper voor meer details mbt afmontering.

Hannes
Marten schreef:
HannesV schreef:Kan iemand ons helpen aan een Vlerick (Belgie) of Vittorio tandem met ongeveer volgende specificaties?
- 15-24 versnellingen
Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid: waarom is je vraag beperkt tot deze twee merken? Er is immers zoveel meer moois op de tandemmarkt te koop.
Hey Marten,

Ik heb inderdaad getwijfeld om meer merken in de titel te zetten, maar dacht dat het te overdonderend ging zijn. Ik heb deze twee merken gekozen omdat ik van deze zeker weet dat ze solide tandem materiaal gebruiken en standaard met 48 spaaks wielen komen (met concave velgen) met ruimte voor de montage van een arai sleeprem, wat ik echt een noodzaak vind voor bergachtig gebied. Mijn nonkel (ik kom uit Gent :) ) heeft jarenlang tandems (hand)gemaakt bij Vlerick in Belgie, van het lassen van de frames tot afmontage, en ook vele kaders geleverd voor Vittorio, hij heeft me al veel advies gegeven voor materiaal en onderdelen. Het zou dus extra leuk zijn om een fiets die ooit door hem is gemaakt te kunnen overnemen. Hij ook inderdaad ook al heeft gezegd dat Burley, Dawes en zeker Santana heel goede tandems hebben. Zou ik dit moeten toevoegen aan de titel?

Bedankt voor je berichtje!
Ik heb een dawes offstreet tandem staan, framemaat moet iets van 54 - 52 zijn. We hebben hem gekocht van een ouder koppel maar achteraf bleek dat er een las aan het loskomen was aan de zadelbuis van de kapitein en de bovenbuis van de stoker. Bovendien bleken alle onderdelen veel verder afgeleefd dan we hadden ingeschat. (op dat moment stond mijn fietskennis nog in zijn kinderschoenen).

Het frame is Reynolds 501 (die las kan je nonkel waarschijnlijk wel herstellen), cranks zijn nog prima en zijn van stronglight. Er zijn cantinokken, de naafbreedte achter is dacht ik 135mm. Mocht dit je interesseren als projectje, dan laat je maar iets weten, ik moet er niet veel voor hebben. (stond op mijn lijst van op te lappen en te verkopen fietsen, maar veel tijd heb ik er nog niet voor gehad)
HannesV schreef:... al heeft gezegd dat Burley, Dawes en zeker Santana heel goede tandems hebben.
Wat mooi dat je zo'n familierelatie hebt met Vlerick en Vittorio. Handgemaakte stalen frames zijn prachtige kunstwerkjes. Je nonkel heeft gelijk dat Burley, Dawes en Santana goede tandems maken al zijn die heel verschillend. Burley maakt overigens helemaal geen tandems meer, Dawes alleen in aluminium. Santana zit aan de top van de markt en dat blijkt ook uit de prijs.

48-spaaks wielen zijn een goed idee als je 28"-wielen (700c) wilt hebben. Met de moderne "29er"-mountainbikematerialen zijn zoveel spaken echter niet meer perse nodig. Je bent dan wel gebonden aan schijfremmen. En die zijn (naar mijn onbescheiden mening) zo krachtig dat je geen sleeprem meer nodig hebt.

Onder de gebruikte tandems is zeker aanbod aan stalen exemplaren. Zowel Burley als Dawes-tandems zijn vaak voor heel weinig geld te koop, Santana zul je vrijwel nooit gebruikt vinden, Vittorio zeker wel. Daarnaast hebben KHS en Trek ook prima stalen tandems gemaakt.

Iets heel anders is of je beslist staat moet hebben. Aluminium tandems zijn in het algemeen lichter en stijver voor hetzelfde geld. En als je ook naar aluminium kijkt heb je veel meer merken en types om uit te kiezen. Maar ja, dat levert dan ook weer keuzestress op :)