Pat schreef:Pugsley metamorfose: van dik naar minder dik, maar nog steeds dik
Prachtig Patrick, wat een slanke fiets is het geworden, mooi hoor. Wil ik ook natuurlijk, heb het alleen niet nodig, denk ik ..
Scheelt het ook in gewicht en hoe rijdt het? en je krijgt nu waarschijnlijk heel wat minder wtf-kijk-die-banden opmerkingen te horen.
Carl schreef: Inmiddels ben ik aan het meeste wel ongeveer gewend, maar wat ik gek blijf vinden: één meisje (zeg, tussen de 12 en 20) passeren - niks aan de hand. Twee of meer - altijd gillen. Geen opmerkingen, grappen, of kreten van bewondering - gewoon gillen. Doen ze dat bij fatbikes ook? Je krijgt medelijden met Justin Bieber.
Nee, naar mij gillen ze nooit, gelukkig niet. Maar Carl .. ehmm .. hysterisch gillende meisjes, begin eigenlijk nieuwsgierig te worden hoe jij eruit ziet, wellicht een nieuw soort Justin Bieber? Dit vraagt natuurlijk om een fotootje!
Travelmaster schreef: Je zou eens een lezing moeten geven joh!
Een lezing, nej geloof niet dat dat iets voor mij is, daarbij denk ik eigenlijk niet dat men in dit soort tochten geïnteresseerd is. Dat zie je ook aan dit forum, 11.000 leden en maar 4 fatbikes.
Pat schreef: Yopie, heb je nooit je enkel verzwikt tijdens die klauterstukken?
Ik heb gelukkig nooit iets bezeerd of verzwikt. Maar heb stevige vrij hoge schoenen, met een dikke zool en goede grip. En ik doe aan kickboksen, dus veel trappen met been/voet, denk dat daardoor enkelspieren en evenwicht/balans beter zijn geworden? Heb ook veel profijt aan de paar weken krachttraining gehad, had gelijk een voorsprong, op alles. Op het duwen, tillen, slepen, volhouden .. echt een aanrader, mss zelfs een must op een tocht als deze. Ik had wel na 3 dagen ofzo even brandende spieren net vlak boven de knie, dat werd kreunend het tentje in/uitrollen, knielen ging toen ff moeilijk. En vaak blauwe handen van de remmen inknijpen, ook bij 't steil omhoog duwen/klimmen knijp je de remmen in anders glijdt de fiets weg.
Het enige waar ik last van kreeg waren dus beenkrampen, maar dat was pas na drie weken ofzo. Eerst alleen 's nachts, 't enige wat een beetje hielp was het been strekken, de tenen grijpen en naar me toe trekken maar dat ging moeilijk in m'n piepkleine tentje. Dan zat ik met hoofd en voet tegen 't tentzeil, ging eigenlijk niet. En daarna kwamen de krampen ook bij rust en tijdens het fietsen, pijnlijk en vooral vermoeiend omdat je 's nachts niet meer kan slapen. Maar gelukkig was het snel weer weg: goed eten, vooral zoute dropjes.
Hieronder een foto van de schoenen en de ehm .. medicijnen: gerookte sardientjes, een tube rendierkaas en een stukje gerookt rendiervlees. En een roestig mes, dat zie je niet op die vage foto maar dat mes krijgt steeds meer roestvlekken/pitten, jammer.
Dennis1987 schreef:Ik heb geen verstand van ventielen , maar volgensmij is het wel een franse . Ik heb er een foto van gemaakt voor je
Yep, das een frans/race ventiel. Naar mijn weten zijn er drie soorten; de auto, dunlop en 't franse. De laatste heeft het voordeel dat hij niet verstopt kan raken, de andere twee wel (is althans mijn ervaring), vooral met ijs erin valt er dan niet meer te pompen. En dat is wat je met een fatbike steeds doet, de juiste bandenspanning zoeken, maakt groot verschil in zand, modder, ijs, sneeuw, snelstromende rivieren enzo.
De klassieke dunlop vind ik zelf niet zo betrouwbaar, vooral in de winter snel lek en juist bij -20 wil je geen geklooi. En de franse vind ik dus te kwetsbaar, die pieletjes/stiftjes die bovenop het ventiel zitten zijn bij mij verbogen/beschadigd door rotsaanvaringen (de plastic beschermdopjes waren snel kapot). Heb ze toen dik ingepakt met ducctape maar dat liet al snel los, daarna heb ik er met veel gewurm een dun slangetje overheen geschoven maar dat is het ook niet helemaal. Volgende keer neem ik een paar reserve ventielen mee, wist eerst niet dat je ze eruit kan draaien.
Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende ventielen op trekkingfietsen, dacht het franse raceventiel? Waarom is dat eigenlijk want een autoventiel kun je overal oppompen en is minder kwetsbaar (zolang het dopje erop blijft zitten). En misschien heeft er iemand een tip wat je als bescherming over een frans ventiel kunt schuiven?
En Dennis, erg mooie fiets! zwart/oranje staat idd heel mooi, en lekkere vette banden, 4.7", echt vet!
En ik snap je heel goed, wil ook graag een schone fiets zonder butsen. Hier een foto van mijn ventiel, met een zwart verbandje .. is heel wat anders dan die van jou ja.
Oh wat is het fijn om een fatbiker te zijn!
Tis ook leuk om in de mooiste meertjes met je smerige fiets in bad te gaan, ik gebruik altijd een vieze sok als poetslap (word die ook gelijk gewassen), zolang je maar niet in de buurt van de ketting komt gaat dat prima.
Tis wel even doorbijten, vooral je haar wassen, koppie onder dus, maar heerlijk opfrissend. En elke dag ander uitzicht, prachtig!
En fatbikes kunnen zwemmen, ook erg handig!
Dit soort ideale fietswasplekken zijn er overal: je rolt de fiets het water in, zet hem met 't pedaal op een steen zodat hij niet omvalt en dan maar lekker wassen. En ook gelijk je schoenen en sokken, das wel zo handig.
Maar eigenlijk is overal waar je kijkt water, dat is het Laplandse gebergte: rotsen en water.
En soms, als je heeeel goed kijkt een groen tentje met een fiets ernaast.
En wat ik zelf mooi vind zijn de Samische hutten die je op de mooiste plekken tegenkomt, soms moeilijk te herkennen en soms alleen nog maar een geraamte. Zoals deze kåta, als er geen raam in had gezeten wist je niet dat het een hut was: