Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het initiatief sfeerverbetering - Forum Wereldfietser

Het initiatief sfeerverbetering

De sfeer tijdens Wereldfietsweekenden is altijd bijzonder prettig en gezellig. Mensen komen er vaak enthousiast van terug, geïnspireerd door al die verhalen over voorbije en nog te maken fietsreizen. Geregeld hoor je dat de sfeer er veel gezelliger is dan op het forum.

Hoe zit dat nou? Er zijn toch een heleboel leuke discussies op het forum? Ja, dat klopt, maar de afgelopen tijd is het op het besloten gedeelte van het forum een paar keer uit de hand gelopen. Op het open gedeelte vliegen mensen elkaar ook vaker in de haren dan wenselijk is. Forumleden verklaren publiekelijk dat ze maar geen lid worden van zo'n club. De moderatoren komen soms handen te kort.

Tijdens de napraatbijeenkomst afgelopen nazomerweekend hebben we besloten daar op een constructieve manier mee aan de slag te gaan. We zijn met z'n allen verantwoordelijk voor de sfeer op het forum. Die verantwoordelijkheid willen we meer handen en voeten geven.

Wat gaan we doen?

We willen ervoor zorgen dat we met z'n allen een gedragscode opstellen voor dit forum. Regels over hoe we met elkaar omgaan. Niet teveel, maximaal tien, liever minder. Geen lange teksten. Niet te ingewikkeld, simpel en duidelijk.

Iedereen op dit forum mag daaraan bijdragen. Daartoe openen we op het open gedeelte een brainstormtopic. Op het besloten gedeelte is er al eens een brainstormtopic geweest over de nieuwe website, en dat verliep bijzonder constructief, dus nu willen we iets dergelijks bereiken. Wil je je hart luchten? Prima, maar geen persoonlijke aanvallen, houd het bij jezelf en sluit het constructief af.

Uit het resultaat gaan we een voorstel destilleren. Dit leggen we weer aan jullie voor. Totdat er een breed gedragen consensus is.

Dan kiezen we een moment, de grote forumreset. Iedereen die deelneemt aan dit forum gaat akkoord met de gedragscode. Nieuwe forumleden krijgen 'm voor hun neus bij het aanmaken van een account. De code wordt ergens duidelijk neergezet, zodat je er makkelijk naar kunt verwijzen. Vanaf dat moment gedragen we ons naar de code, en spreken we elkaar aan op gedrag dat over de schreef gaat.

Het doel: net zo'n fijne sfeer als tijdens de fietsweekenden, en minder werk voor de moderatoren.

Doen jullie mee?

Wil je voor die tijd nog zeuren, zaniken of zeiken, doe dat vooral. Maar doe het nu, want straks kan het niet meer. Wil je iets melden over dit initiatief, doe dat dan in dit draadje. Wil je een bijdrage leveren aan de gedragscode zelf, doe dan dan hier.

Gaele, met hulp van Charlotte en de moderators
Wat achtergrondinfo:

1. De huisregels op het forum. Die bepaalt de vereniging, en gelden sowieso:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=9214

2. Tips voor gebruik van het forum, die moderator Hans al eens heeft opgesteld:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =6&t=18665

3. Zelf ben ik lid van een aantal open source software-communities. Vooral de "Code of conduct" van Ubuntu spreekt me aan:
http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/conduct
Misschien iets te technisch, maar lees het begin eens en let op het gevoel dat eruit spreekt.
zijn dit de forum regels uit 1984?
Hoi,

Hoewel ik geen echte input op dit moment heb wil ik toch even zeggen hoe fijn het is dat dit initiatief wordt genomen. Ik ben pas een paar weken echt lid maar bezoek het forum al een jaar of drie dagelijks. Het is gezond dat we stil staan bij hoe we de site zijn enthousiaste glans kunnen terug geven. Wat sowieso helpt: op het onderwerp en niet op de persoon ( tenzij het een compliment is). Succes met de uitrol, het raakt de randen van de ontwikkelingen in de maatschappij.
Benadrukken op wat ons bindt ipv wat ons verschillend maakt.

Het valt mij persoonlijk op dat de (technische) draadjes waarin men bekvecht om het gelijk veelal meer aandacht krijgen dan de draadjes waar het gaat om het fietsen, het genieten. Reisverslagen, fotoreportages, landen informatie + tips, videos enzv. Deze laatst genoemde draadjes zijn voor mij persoonlijk sfeer verhogend - plus ze gaan over waar deze vereniging voor staat en wat ons bindt - toch?

Zie ook mijn bijdrage in Brainstormen over Gedragsregels
Goed bezig! :D
Niks aan toe te voegen, meer aandacht voor wat ons bindt.
Wat ik persoonlijk bemerk is dat ik me op het forum aan mensen kan ergeren maar in het echt zijn we allemaal mensen.

Ik vind de sfeer nu al plezieriger, uiteindelijk had iedereen er denk ik last van en krijg je een circel.
Excuus aan hen die ik een oude zeur heb genoemd. Verbaal ben ik redelijk sterk, op papier / typend niet zo en dan kan ik niet aan de academici tippen met als gevolg dat ik hen zeur noem maar kan er dan even niet tegen op. Niks zeggen zou me dan beter passen en dat ga ik oefenen.
Ik doe mee Gaele
eindgebruiker schreef:De sfeer tijdens Wereldfietsweekenden is altijd bijzonder prettig en gezellig. Geregeld hoor je dat de sfeer er veel gezelliger is dan op het forum.

Op het besloten gedeelte is er al eens een brainstormtopic geweest over de nieuwe website, en dat verliep bijzonder constructief, dus nu willen we iets dergelijks bereiken. Wil je je hart luchten? Prima, maar geen persoonlijke aanvallen, houd het bij jezelf en sluit het constructief af.

Uit het resultaat gaan we een voorstel destilleren. Dit leggen we weer aan jullie voor. Totdat er een breed gedragen consensus is.

Wil je voor die tijd nog zeuren, zaniken of zeiken, doe dat vooral. Maar doe het nu, want straks kan het niet meer. Wil je iets melden over dit initiatief, doe dat dan in dit draadje. Wil je een bijdrage leveren aan de gedragscode zelf, doe dan dan.
Beste Gaele,

Ik denk dat geen een breed gedragen consensus niet gaat werken. Een brede discussie onder de vele niet leden zal verzanden. Het resultaat dus niet werkbaar.

Je hart luchten mag. Maar nu nog even zeuren, zaniken of zeiken, omdat het straks niet meer mag, leidt nergens toe.

Dit forum is een afgeleide zaak van de vereniging. Het lijkt mij, dat alleen de leden nog inspraak mogen hebben op het constructief resultaat van de besloten brainstormtopic. Als forumleden inspraak willen, kunnen ze lid worden van de vereniging.

Geef het gezag terug aan de moderatoren. Die zijn best in staat de sfeer en de gezelligheid te leiden. Er zijn of komen altijd deelnemers op dit forum voor, die de eigen grenzen van fatsoen opzoeken. Dat geldt ook voor berichten die niets met het onderwerp te maken hebben.

Ik moet vaak glimlachen, als moderatoren de vrijheid van meningsuiting erg ruim respecteren. Ze worden een speelbal voor grensverleggende deelnemers. De sfeer wordt niet beter door meer inspraak. Dan wordt alleen de grootste "schreeuwer" gehoord.

Piet Vis.