Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserveringskosten luchtvaartmaatschappijen!? - Forum Wereldfietser

Reserveringskosten luchtvaartmaatschappijen!?

Ik wil binnenkort een vliegticket reserveren voor de zomervakantie. Nu meldt de website (van British airways) fijntjes (en met kleine lettertjes):

For tickets booked and purchased via our telephone reservations a service fee of € 40 per ticket applies. Service fee on ba.com € 5

M.a.w. per internet boeken kost 5 euro en telefonisch boeken 40!! Dat is toch bijna 100 ouderwetse gulden. Nu was iets dergelijks me al eens eerder overkomen. Ik heb een creditcard en kan daar eenvoudig mee betalen via internet. Het punt is echter dat, omdat mijn fiets mee moet, ik het liefst telefonisch reserveer. Ik wil me er namelijk van verzekeren dat mijn fiets met mij meereist en ik niet bv. 3 dagen moet wachten op de plaats van bestemming. Vliegtuigen kunnen maar een beperkt aantal fietsen meenemen, en voor een fiets kun je niet per internet reserveren. Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon per internet reserveren??

Reacties en tips worden hogelijk gewaardeerd.

Hi Peter,
Is het niet mogelijk om het via een reisbureau te regelen. Zij bellen gratis voor je!! En weten meteen of de fiets mee kan!!
Groet, Rena :wink:

Ehhm, ik heb net bij Ryanair een vlucht geboekt inclusief fietsen. Via internet! Heb keurig een bevestiging gekregen waarop die fietsen ook vermeld staan. Het kàn dus wel....

Hoi Peter,

Gewoon via internet boeken! Vaak kun je ergens aangeven dat je een fiets meeneemt en zo niet, dan bel je achteraf toch? Dan is je ticket toch via internet geboekt, alleen geef je op die manier nog wat meer informatie? Ik neem aan dat ze dan niet nog die 40 euro gaan berekenen, want je hebt immers al geboekt!

Succes!
Ellen

Vorige week ook net 2 vluchten geboekt. De terugreis was met ryanair en zoals Spironski zegt: eenvoudig via het net aan te geven dat de fietsen meegaan.

Voor het doorgaan (SN brussels Airlines) had ik op voorhand eens getelefoneerd om te vragen hoe het zat met de fietsen als ik de tickes online wou reserveren (vond op de site niet onmiddellijk iets om te melden dat er 2 fietsen mee moesten). Aan de telefoon vertelden ze me dat we eerst ons ticket konden reserveren en daarna moest ik nog eens terug telefoneren voor de fietsen waarbij we dan het boekingsnummer van de vluchten moesten vermelden.

Dus: geen probleem!

Nog even een vraag over het betalen van de kosten voor fietstransport. Ik wil voor komende zomer via internet een ticket boeken bij Transavia. Het betalen van het fietstransport gebeurt door na het boeken van het ticket het call center te bellen.
Door het verstrekken van mijn creditcard gegevens kunnen zij de kosten gelijk afboeken. Nu zal ik wel paranoia zijn, maar is het gebruikelijk dat je je creditcard gegevens via de telefoon verstrekt?
Hoe doen jullie dat met het boeken?

Bij SN moeten de fietsen betaald worden aan de inchekbalie bij vertrek. (45€ per fiets) misschien kan dit bij Transavia ook zo?? - het zou natuurlijk niet verwonderlijk zijn dat ze daar dan extra kosten voor aanrekenen... :(

Verder heb ik ooit één keer via telefoon m'n visa gegevens doorgegeven, voor een parkeerboete in de VS (toen ook geen probleem met visa, al het geld is correct afgehouden geweest :evil:) Ik vermoed trouwens (hoewel ik ben zeker geen expert) dat het verstrekken van visa gegevens via internet of telefoon even veilig/onveilig is... (en tot dusver heb ik met geen van beiden al ooit problemen gehad)!

Pas geboekt bij Transavia. Inderdaad eerst via internet geboekt en dan via de telefoon de fietsen erbij geboekt, €40 per fiets door m'n creditcardnummer door de telefoon te geven, is denk ik veiliger dan via internet. Via de telefoon moet toevallig iemand meeluisteren, via internet kan via malware enz. ongemerkt gegevens verzameld worden. Als er toch wat fout gaat dan kun je het door je creditcardmaatschappij makkelijk laten recht zetten. In principe moet de ontvangende partij een bon met jouw handtekening hebben. De luchtvaartmaatschappij moet dus vertrouwen hebben in zijn klanten.

Precies, ik doe het al jaren, en het is nog nooit fout gegaan. Het kan wel fout gaan, maar dat kan net zo makkelijk als je ouderwets in een restaurant via zo'n doordrukapparaat met je card betaalt. Toegegeven, het is een primitief systeem, maar het amerikaanse en engelse banksysteem (en dat is in deze markt dominant) is nog erg ouderwets.
Wim

Bedankt, voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik mijn vlucht gewoon via een reisbureautje geboekt, met Lufthansa. Dat bleek net zo duur te zijn, en zij hebben de reservering voor de fiets geregeld. (Het stel dat het reisbureautje runt zijn bovendien goede vrienden van mijn broer, zodat zij er ook nog iets aan verdienen. Liever zij dan British Airways).