Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen op water - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Remmen op water

Moeten we natuurlijk wel weten wélke remmen ze met minerale olie hebben getest.

Koeling en en bestandheid tegen faden is gewoon iets dat in het ontwerp van het remsysteem in z'n geheel in orde moet zijn. De gebruikte vloeistof is daar maar één aspect van.
Shrek schreef:Moeten we natuurlijk wel weten wélke remmen ze met minerale olie hebben getest.

Koeling en en bestandheid tegen faden is gewoon iets dat in het ontwerp van het remsysteem in z'n geheel in orde moet zijn. De gebruikte vloeistof is daar maar één aspect van.
Inderdaad, ik vroeg me ook af waarom de fietsremmen die hooguit een paar kW dissiperen er last van schijnen te hebben en remmen aan auto's die ook per gewichtseenheid waarschijnlijk veel meer te verduren hebben nauwelijks.
Omdat je met de auto op een lange afdaling remt op de motor?

En fietsremmen worden natuurlijk ook wel erg ielig licht geconstrueerd.
Ave Gone schreef:
Shrek schreef:Moeten we natuurlijk wel weten wélke remmen ze met minerale olie hebben getest.

Koeling en en bestandheid tegen faden is gewoon iets dat in het ontwerp van het remsysteem in z'n geheel in orde moet zijn. De gebruikte vloeistof is daar maar één aspect van.
Inderdaad, ik vroeg me ook af waarom de fietsremmen die hooguit een paar kW dissiperen er last van schijnen te hebben en remmen aan auto's die ook per gewichtseenheid waarschijnlijk veel meer te verduren hebben nauwelijks.
Auto's hebben er ook last van. In het geval van een auto wordt je gewaarschuwd in geval van afnemende hoeveel remvloeistof, maar nog wel veilig te gebruiken. En op een gegeven moment, indien je het niet bij vult (of laat doen) een tweede waarschuwing om je te vertellen dat je remvloeistof dusdanig laag is dat de remkracht beperkt is (en dus gevaarlijk).

In het geval van een fiets koopt men een fiets en verwaarloosd men deze nogal eens. Een roestige ketting daarbij is één ding, maar een rem welk faalt bij het afdalen is een tweede.

Het zou fraai zijn als schijfremmen op de fiets ook met een eigen waarschuwings systeem zouden komen om de gebruiker te vertellen dat de remvloeistof bijgevuld dient te worden.
We bedoelen fading door oververhitting, niet door lekken...
bijvullen bij auto;s is nooit nodig....als het remvloeistof pijl zakt is dat een teken dat de remblokken verslijten. bijvullen is dan juist niet gewenst.

tenzij je een lekkage hebt natuurlijk, maar dat lijkt me logisch. als je dan bijvult is het ook zaak om de oorzaak te vinden.

en als we het dan toch over nieuwe technieken hebben...ABS op een fiets. :shock:
Ave Gone schreef:Inderdaad, ik vroeg me ook af waarom de fietsremmen die hooguit een paar kW dissiperen er last van schijnen te hebben en remmen aan auto's die ook per gewichtseenheid waarschijnlijk veel meer te verduren hebben nauwelijks.
Dat schijnen kan je weglaten, fietsen hebben er zeer zeker last van. In ieder geval is het zeker niet zo dat elke schijfrem geschikt is voor een vakantiefiets (en ik ben een groot fan van schijfremmen!). Je hebt een forse schijf nodig om met volle bagage van een steile col te geraken.

Een gokje

1. Veel dikkere platen
2. Veel zwaardere materialen (ipv gesandwicht alu)
3. Veel grotere radius van de plaat
4. Je kan veel meer kracht leveren om te remmen (je voet+bekrachtiging)

De logische oplossing is volgens mij eigenlijk grotere schijven (20cm+?). Ik denk dat dat met de huidige remmen ook mogelijk is, al moet je vermoedelijk dan wel frames anders opleveren (rem nokken wat hoger op de vork)?

Dikker is ook fijn, maar dat zal wel problematisch zijn, al gebruikt Idworkx dus dikkere (20cm) schijven.

Maar hiervoor weet ik net even te weinig over de precieze montage van schijfremmen, daar kan een FM/framebouwer meer over zeggen.
de remkracht vergroten is niet zo problematisch en manieren om fading te voorkomen zijn ook eenvoudig. maar ze houden wel in dat alles breder, dikker boller enz. geconstrueerd moeten worden..maw...je gaat in gewicht toenemen....en nergens is gewicht zo belangrijk als bij een fietser.
loknor schreef: De logische oplossing is volgens mij eigenlijk grotere schijven (20cm+?). Ik denk dat dat met de huidige remmen ook mogelijk is,
Mountainbikes uit het gravity-segment hebben dat ook.
nobbiomatic schreef:de remkracht vergroten is niet zo problematisch en manieren om fading te voorkomen zijn ook eenvoudig. maar ze houden wel in dat alles breder, dikker boller enz. geconstrueerd moeten worden..maw...je gaat in gewicht toenemen....en nergens is gewicht zo belangrijk als bij een fietser.
Meh, ik vind gewicht totaal niet spannend. Ik begrijp dat anderen daar heel anders over denken, maar het is zeker niet een heet hangijzer voor de meeste gebruikers.

Anders zouden we staal wel afzweren en allemaal op Alu rijden.

Mooiste is keuze tussen grote en kleine schijven, maar ja, dat is voor een Mini bedrijfje als Santos of Avagnon ook geen doen (tenzij de schijfrem mount veel toleranter is dan ik denk en kan je op elke Santos meteen 20cm+ schijven drukken?).
Grotere remschijf is heel makkelijk te monteren, je hebt alleen even andere adapters nodig tussen frame en remklauw.

Afbeelding


loknor schreef: 2. Veel zwaardere materialen (ipv gesandwicht alu)
Dat doet Shimano juist vanwege de warmteafvoer: alu geleidt veel (plm 4x) beter, en de soortelijke warmte van aluminium is ook (ongeveer 2x) groter dan van staal.
nobbiomatic schreef:....en nergens is gewicht zo belangrijk als bij een fietser.
Dat zal de reden zijn, dat je zoveel dikke fietsers ziet rondrijden. :)

Piet.
in die context spreek ik liever over massa.
:?
loknor schreef:Meh, ik vind gewicht totaal niet spannend. Ik begrijp dat anderen daar heel anders over denken, maar het is zeker niet een heet hangijzer voor de meeste gebruikers.
Anders zouden we staal wel afzweren en allemaal op Alu rijden.
Veel anderen denken daar inderdaad anders over, gezien de duizenden postings op dit forum over gewichten van fietsen en uitrustingen. Er wordt goud geld betaald voor lichtere uitrustingsstukken.
Dat het gewichtsverschil tussen een stalen frame en een aluminium frame in de praktijk bij vakantiefietsen marginaal is, is op de forum al vele malen uitgelegd.

Als gewicht geen punt zou zijn zou een fietsenfabrikant wel een rem uit de motorenwereld uit het rek pakken. Hebben die aluminium schijven?
ja hoor...in de motorenwereld hebben ze aluminium remschijven.'

en remschijven in alle soorten en maten. in de fietswereld heb je grof gezegd drie remmen. trommelrem, velgrem en schijfrem. in de motorwereld is daar nog een variant op..de schijfrem gemonteerd op de velg.
De volgende stap is natuurlijk koolstofvezel schijven en remblokken, zoals die gemonteerd worden op Formule-1 bolides en sportwagens uit het topsegment. Voordeel: die remmen juist beter naarmate ze heter worden.
dat is ook meteen het nadeel voor straatgebruik...carbon remmen komen niet op temparatuur..
nobbiomatic schreef:ja hoor...in de motorenwereld hebben ze aluminium remschijven.'
Bedoel je daarmee dat er ook wel aluminium remschijven in de motorwereld te vinden zijn of dat vrijwel alle motoren aluminium remschijven hebben?
er is veel variatie. in de motorwereld.. maar er wordt ook gereden met aluminium remschijven. geen grote afstanden...want ze slijten als een gek...is puur voor gerwichtsreductie, met name de achterremschijf
ik bedoel te zeggen...het komt voor, maar is geen gemeengoed