Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen op water - Forum Wereldfietser

Remmen op water

Van Brake Force One komt dit -nu nog- ontieglijk dure setje hydr"eau"lische schijfremmen... http://www.bikerumor.com/2015/08/29/eb1 ... for-water/

De remvloeistof is vervangen door water met glycol. Zou de warmte beter afvoeren, dus geen kokende remvloeistof, en door de glycol bevriest het niet. En mocht je moeten ontluchten, is water met glycol vermoedelijk beter verkrijgbaar in het midden van nergens dan shimano remvloeistrof of LHM :wink: .

Leuke ontwikkeling!
Een van de voordelen kan zijn dat je meteen brandbluswater bij de hand hebt als het nodig is:
http://www.youtube.com/watch?v=m1dv_y_3EK0

Uiteraard zijn er geen nadelen totdat je de commentaren leest en je je realiseert dat er waarschijnlijk toch wel redenen moeten zijn dat ingenieurs tot vandaag niet helemaal achterlijk moeten zijn geweest en juist geen water gebruikten voor remmen.
Toch vind ik het wel mooi dat er fabrikanten zijn die dit proberen. En BFO is niet de eerste de beste, op het gebied van fietsremmen.
Travelmaster schreef:Toch vind ik het wel mooi dat er fabrikanten zijn die dit proberen. En BFO is niet de eerste de beste, op het gebied van fietsremmen.
Inderdaad. Het zijn slechts de marketeers waar ik een hekel aan heb.
Jammer dat er nu reeds een negatief sentiment ingebracht wordt, die met de techniek zelf niks te maken heeft. Zie het maar even los van de marketeers dan :wink: .
ik zie geen voordeel ten opzichte van remvloeistof? remvloeistof is echt overal te verkrijgen. heeft een hoger kookpunt. dus waarom water en glycol (wat eigenlijk ook remvloeistof is)? en remvloeistof bevriest minder snel dan water..
20% glycol, vriespunt van ca. -8C. Waardeloos systeem dus voor diverse klimaten. Inclusief het Nederlandse op sommige dagen.
nobbiomatic schreef:ik zie geen voordeel ten opzichte van remvloeistof? remvloeistof is echt overal te verkrijgen. heeft een hoger kookpunt. dus waarom water en glycol (wat eigenlijk ook remvloeistof is)? en remvloeistof bevriest minder snel dan water..
Uit het artikel:
'They say water makes the brake more heat resistant because it has a five times higher heat transfer rate, two times the heat capacity and less expansion under heat than mineral oil.
They did everything they could to heat it up, descending 1,500 vertical meters with the brakes constantly engaged and couldn’t get the water over 90°C. On the same test, mineral oil started to fade after 800m, but the water brakes felt consistent all the way down. They say there’s no way to get enough heat energy to boil it outside of the lab.'

Ziedaar de reden dat remmen op water allang is ingeburgerd bij trial bikers. Als zij remmen willen ze ook meteen de remmen kunnen blokkeren, zonder krachtverlies.
stef.l schreef:20% glycol, vriespunt van ca. -8C. Waardeloos systeem dus voor diverse klimaten. Inclusief het Nederlandse op sommige dagen.
Ze zijn er net een jaar mee bezig. Rome is ook niet in een dag gebouwd.
stef.l schreef:20% glycol, vriespunt van ca. -8C. Waardeloos systeem dus voor diverse klimaten. Inclusief het Nederlandse op sommige dagen.
Gewoon over de remleidingen heen plassen om ze te ontdooien :lol:
Sowieso is volgens mij de doelgroep in eerste instantie de MTB-ers, niet de Nederlandse forens of vakantie fietser. Al kan ik me trouwens niet heugen wanneer ik met -8 op de fiets zat en ik ben toch echt wel een doordouwer :lol:

Het is een leuke innovatie, maar zoals de meesten hier denk ik niet dat dit op afzienbare termijn gemeengoed wordt voor vakantie fietsers.

Maar goed, ik ben qua innovatie niet bepaald betrouwbaar met mijn kristallen bol dus wie weet! :lol:
Boeiend, het lijkt me dat het kookpunt van water met glycol veel lager ligt dan het kookpunt van 'normale' remvloeistof. Daarnaast denk ik dat ik in Uzbekistan of Mozambique (of in Peize) makkelijker remvloeistof op de kop tik dan glycerol....

Maw, welk probleem wordt opgelost?
Eric, dat is volgens mij eigenlijk altijd de eerste vraag die je moet stellen. Scherp!
er is geen probleem.....alleen een commerciele oplossing ......
Ik zie dit soort ontwikkelingen eigenlijk nooit als het antwoord op een vraag of probleem. Ik vind het gewoon mooi dat ontwikkelingen divergeren. En misschien slaat zoiets aan. Ik vraag me ook altijd af of de nu gebezigde systemen wel de oplossing voor een probleem waren, toen ze net uitkwamen?
schijfremmen zeer zeker
eric190173 schreef:Boeiend, het lijkt me dat het kookpunt van water met glycol veel lager ligt dan het kookpunt van 'normale' remvloeistof.
Dat is niet het punt. Het gaat om warmtetransport.
Daarnaast denk ik dat ik in Uzbekistan of Mozambique (of in Peize) makkelijker remvloeistof op de kop tik dan glycerol....

Maw, welk probleem wordt opgelost?
Blijkbaar niet één van de jouwe. Zijn dat de enige problemen die mogen worden opgelost?
Nou, moest dat nou, die laatste opmerking? Volgens mij werd dat niet zo bedoeld.
Travelmaster schreef:Ik zie dit soort ontwikkelingen eigenlijk nooit als het antwoord op een vraag of probleem. Ik vind het gewoon mooi dat ontwikkelingen divergeren. En misschien slaat zoiets aan. Ik vraag me ook altijd af of de nu gebezigde systemen wel de oplossing voor een probleem waren, toen ze net uitkwamen?
Ben ik wel met Travelmaster eens. Zie ook de inmiddels gewaardeerde Rohloff-naaf, bij mijn weten ooit ontwikkelt voor MTB-fietsen. Daar nooit aangeslagen, maar bleek wel aan te slaan bij vakantiefietsers. Meer voorbeelden van innovaties die uiteindelijk op een onverwachte manier/markt te blijken aanslaan zijn te geven.
Op zich mee eens, maar indexschakeling, STI, een Rohloff, hydraulische rem, schijfrem verbeteren natuurlijk allemaal basis functionaliteiten.

Deze gaat toch meer in de categorie exotische kabeltjes.

Niet dat ik een probleem heb met dit soort dingen, ik ben het helemaal met TM eens dat het goed is dat ze dit soort dingen doen.

Maar de vraag "wat is precies het probleem"is en blijft de juiste vraag. Dat is ook waarom exotische kabels onzin blijken te zijn.
Nogmaals de quote uit het artikel:

'They did everything they could to heat it up, descending 1,500 vertical meters with the brakes constantly engaged and couldn’t get the water over 90°C. On the same test, mineral oil started to fade after 800m, but the water brakes felt consistent all the way down.'

Verbetering van een basisfunctionaliteit dus.