Ik geef toch weer even de vuistregel van de fietswereld:
Light
Sturdy
Cheap
Pick two.
Dat superlichte spul is erg gaaf, maar Silnylon heeft een paar belangrijke nadelen tov polyester. Het is kwetsbaar en rekt als het nat wordt, waardoor je wel eens moet naspannen als het flink regent. Ook wil je niet te lang in de zon gaan staan met dat materiaal omdat het erg UV gevoelig is. Maar goed, als je die nadelen onderkent is het prachtig materiaal.
Voor wat het waard is: Inge's suggestie is verreweg de hoogst aangeschreven optie op Backpackinglight en heeft het minste last van de spannings nadelen
Verder is de Nordisk alleen leuk als je voor minimatjes gaat en erg gezellig onder elkaar bent, de breedte (de smalte!) is dusdanig dat 2 smalle rechthoekige matjes niet passen, laat staan een comfortabele 60 cm mat. Om het maar eens duidelijk te maken, mijn enkele lichtgewicht Downmat past net aan in dat ding... dus tweepersonen tent is nogal een boude stelling.
De Helsport en de Tarptent zijn lekker wijd. Twee 60cm matten gaan gewoon passen in die 2 persoons tentjes en zo hoort het. Gewicht is leuk, maar lekker slapen is noodzaak.
De Hilleberg is erg duur en niet heel erg licht. Ook is Hilleberg erg optimistisch met zijn persoonsaantallen en hanteert blijkbaar een hele grote schoenlepel (de tent versmalt aan het voeteneind). Drie matjes op 150cm proppen en dan niet de buitenten raken is erg knap als je nagaat dat een smalle Neoair TAR mat 51cm is.... Maar Hilleberg is wel van bijzonder hoge kwaliteit en ze maken het niet zo bont als Nordisk met hun propperij.
De MSR is ook al op dit forum bekend om problemen met de Silnylon buitenkant, zelfs met condens gaat hij hangen... Verder zijn MSR tentjes verrekte klein (wel groter dan de luciferdoos van Nordisk) tov de concurentie.
Tot slot de Nikor: hoog aangeschreven tent, geen negatieve verhalen. Een stok, maar erg laag, dus met wat scheerlijnen vast wel stormvast. En qua formaat een balzaal. Om deze maar even aan te scherpen... Hilleberg denkt 4 man kwijt te kunnen op 210cm (175cm voeteneind!) en ik schat dat je ook wel 6 Nordisk paspoppen in die Nikor kan proppen
Kortom, als ik (zei de gek) zou moeten kiezen ging het dus tussen de Tarptent en de Nikor, met als derde keuze de Hilleberg (gewoon een prachtige tent als je hem een maatje opschaalt).
Dit is trouwens
op papier een heel interessante tent:
http://thetentlab.com/MoonLightTents/specs.html
Een goed design, sterke materialen, veel ruimte en redelijk licht (in dezelfde orde als de Anjan 3). Alleen zijn de prijzen (veel te)hoog (zeker met invoerrechten), levertijd lang en is de continuiteit van deze onderneming nog niet helemaal duidelijk (al drie mislukte Kickstarts voordat hij het dan maar zelf ging financieren).