Ik heb net een en ander uitgezocht voor mogelijkheden van verzekeren voor onze tandem, lees mijn conclusies hier:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p247885
Wat betreft repatriëring is mijn ervaring dat dit inderdaad alleen gebeurt als je hoofd vervoersmiddel een auto of motor is. De post hier iets boven dat het met een Reis en Krediet brief van ANWB wel lukt verbaast me, we hebben in het verleden (2001) ook eens gestaan met een kapotte tandem in België, en toen kregen we van de ANWB nul op het rekest. Maar wellicht goed nog eens na te vragen, en wellicht hadden wij destijds wat moeten doorzeuren (getuige het hierboven ook aangehaald draadje:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5397)
Betere ervaring hebben we met het (gratis) op laten sturen van onderdelen door Koga Miyata (merk van onze tandem dus), bijvoorbeeld een nieuw tandwiel of zelfs een nieuwe achternaaf, maar dat zal per merk verschillen, en ook afhangen van de leeftijd van je fiets.
Nog beter is een goede voorbereiding, weten we inmiddels, door schade en schande wijs geworden:
- er voor zorgen dat kwetsbare onderdelen sterk genoeg zijn (zo we hebben de standaard 40 spaaks wielen waar inmiddels ook haarscheuren in de velg waren ontstaan vervangen door 48 spaaks wielen van Vittorio),
- belangrijke onderdelen mee te nemen (extra lange derailleur en rem kabel, vouwband, pechschakels voor je ketting, dat soort spul)
- voldoende kennis om zelf te repareren (Fietsreparatie cursus gevolgd)
- betere fiets techniek aanleren (beter doseren van je kracht, zodat je aandrijving niet kapot stampt)
Als dat allemaal niet helpt moet je je creativiteit aanspreken. Voor repatriëren denk ik dan aan terug laten sturen met een UPS, of andere vervoerder, of het huren van een grote auto of busje om de fiets daar te krijgen waar je met ander transport (vliegen, trein, fietsbus), weer verder kan krijgen. Het hangt natuurlijk van je portemonnaie af, maar in uiterste geval kun je meestal ook nog op de goede wil van je medemens rekenen en een lift regelen, via je vriendenkring, of vanuit de lokale bevolking. Zo werden wij in 2001 uiteindelijk opgehaald door een goede vriend, die een grote auto van zijn zwager had geleend. Dat kostte ons twee goede flessen wijn
Roef